بهبود زیرساخت ها راه شکست بن بست بیکاری در اردبیل

به گزارش مجله فناوری، خبرنگاران/اردبیل بهبود زیرساخت ها، کاهش خام فروشی و توجه به پتانسیل گردشگری علاج خروج استان اردبیل از بن بست بیکاری است.

بهبود زیرساخت ها راه شکست بن بست بیکاری در اردبیل

به گزارش خبرنگاران، مسئله بیکاری سالهاست دغدغه مردم و دولتمردان کشور ایران است اما تا به امروز راه و روش درست و اساسی برای خروج از این معضل ارائه نشده است.

در این کشور پهناور و پرنعمت هر کدام از شهرها و روستاها دارای نقاط قوت بی شمار برای توسعه و در آمدزایی هستند که یکی از این مناطق استان اردبیل است که با داشتن چندین مرز مشترک با کشورهای آذربایجان، آسیای میانه و عراق، دسترسی آسان به بازارهای مهم دنیا را دارد و تنها با یک تکان می تواند قطب اول مالی کشور و در راس آن در بین کشورهای خاورمیانه باشد.

وقتی برای یک شهروند غیر اردبیلی نام این شهر را می بریم نخستین چیزی که در ذهنش خطور می نماید چشمه ای آب گرم سرعین است. این شهر در 30 کیلومتری مرکز استان نهاده شده و با داشتن 100 چشمه بهشتی همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است از طرفی چشمه های زیبا و پر هوادار دیگری در شهرهایی چون خلخال و مشکین شهر وجود دارد که امتیاز این استان را بالا برده است.

اردبیل در سرعین خلاصه نمی شود

باید گفت مزایای این استان تنها در داشتن آب های گرم خلاصه نمی شود، آنقدر امتیاز گردشگری، صنعتی و کشاورزی دارد که متاسفانه کمتر به آنها پرداخته شده و این خطه و مردمش را از داشتن درآمد و زندگی شاد و مفرح محروم ساخته است.

مجید خدابخش -استاندار اردبیل- در پاسخ به این سوال که مزیت اقصادی اردبیل چیست؟ می گوید: این استان در سه بخش دارای مزیت مالی است که بخش اول کشاورزی به ویژه در شمال استان منطقه کشت و صنعت های مغان و پارس و چندین هزار اراضی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بخش های گردشگری و صنایع و معادن است.

وی از اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار آب های سطحی برای آبی کردن 60 هزار هکتار اراضی استان خبر می دهد و می افزاید: این کار با تمام به صرفه بودن برای توسعه پایدار کافی نیست چرا که هدف ما تنها فراوری گندم و جو نیست و در کنار آن باید صنایع تبدیلی چون دامداری کشتارگاه، کارخانه های فراوری لبنیات و چرم و .. ایجاد کرد تا چرخه فراوری کامل شود.

خلق ثروت با گسترش صنایع تبدیلی امکان پذیر است

به عقیده خدابخش خلق ثروت تنها با گسترش صنایع تبدیلی امکان پذیر است، وی می گوید: اکنون بیش از 1000 هکتار از اراضی در اختیار کشت گلخانه ای نهاده شده که فارغ التحصیلان کشاورزی می توانند با فراوری محصولات گلخانه ای و مجهز شدن به سیستم خوب بسته بندی و حمل و نقل محصولات را کیلویی سه دلار به مسکو و کشورهای دیگر صادر نمایند.

داشتن ارزش افزوده بالا آرزوی هر فراوری نماینده است اما آنالیز ها نشان می دهد در استان اردبیل با وجود کوشش های مختلف در فراوری محصولات نابی چون، گیاهان دارویی، عسل، سیب زمینی و محصولات باغی چون سیب و انگور، آلبالو و گیلاس گرفتار عرضه محصولات خود به سایر نقاط هستیم.

حسین شایقی -رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل- راه خروج از این مشکل را ایجاد کارگروه های تقویت فراوری محصول می داند و می گوید: کارگروه فراوری عسل سبلان، داروهای گیاهی و فرآورده های آن در قالب اتاق فکر در بنیاد نخبگان ایجاد شده است اما راه اندازی شهرک گیاهان دارویی و کلینیک های درمانی در محل آب های گرم می تواند فرآورده های گیاهی را اسانس گیری و با بسته بندی و برندهای خوب به فروش برساند و از طرفی کلینیک های درمانی محلی برای درمان بعضی از بیماری ها سبب افزایش ظرفیت گردشگری استان شود.

خام فروش آفت بزرگ اشتغالزایی در اردبیل

وی خام فروشی را آفت بزرگ اشتغالزایی در استان می داند و می گوید: باید هر چه سریع تر راه عرضه محصولات به صورت فله ای در استان بسته شود و درهای ایجاد شغل را برای جوانان مان باز کنیم.

این روزها نام منطقه آزاد تجاری ورد زبان مردم و مسئولان اردبیلی شده است این منطقه خاک زرین شهرهای پارس آباد، گرمی و بیله سوار را شامل می شود که می تواند جولانگاه خوب و مثبتی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد و به عقیده مسئولان آینده مالی اردبیل را پر رونق سازد.

منطقه ویژه مالی با وسعت 2000 هکتار زمین در نزدیکی فرودگاه اردبیل یکی دیگر از نقاط آینده ساز منطقه محسوب می شود که مردم و مسئولان به راه اندازی آنها چشم دوخته اند.

خدابخش استاندار اردبیل می گوید: این مناطق انگیزه سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری با استفاده از مشوق های صادارتی افزایش می دهد و اردبیل که در 100 گذشته شاهراه تجار و بازارگانان بود به نقش قبلی اش بازمی شود.

وی راه اندازی پارک علم و فناوری در 10 هکتار زمین را از مزایای پرش اردبیل به بازارهای دنیای می داند و می گوید: این پارک برای فعالیت شرکت های دانش بنیان سال گذشته در نزدیکی دانشگاه های اردبیل ایجاد شد و از مزایای اصلی برای منطقه آزاد تجاری محسوب می شود.

همه ما می دانیم عمده بحث فراوری و ثروت سازی به تجارت متصل است هر قدر ارتباط بیشتر و مسمتر و بازار بیشتر باشد به همان اندازه یک کشور فراوری بهتر و اشتغالزایی خواهد داشت.

همچنین این نکته مورد تاکید نهاده شد که استان اردبیل غنی از هر محصول و طبیعت بکر و آب و هوای مناسب است اما چطور می تواند این داشته ها را به دیگران بدهد و صاحب پول و ارز شود برای تحقق این امر به زیرساخت جاده ای و ریلی مطلوب احتیاج دارد.

استانی که بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز راه آهن آن با مشکل اعتباری روبرو است و خطوط جاده ای آن بهسازی لازم دارد چطور می تواند تجار و بازرگانان را به طرف خود جذب و محصولش را سالم صادر و وارد کند.

اردبیل برای توسعه به سیستم ریلی و جاده ای احتیاج دارد

وثوقی دبیرکل بزرگ ترین مجلس بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی استان اردبیل می گوید: استان ما مواد اولیه خوب از لحاظ کشاورزی دارد اما چه فایده تئوری های توسعه با مواد اولیه همخوانی ندارد اردبیل از زیر ساخت های حمل و نقل 90 سال از استان های همجوار خود عقب است.

وی می افزاید: در سال یک میلیون تن سیب زمینی در اردبیل فراوری می شود که خود ابزار پیشرفت کردن است اما در این خصوص مسائل بسته بندی، حمل، امکانات بیمه و غیره وجود دارد.

به عقیده وثوقی همه عوامل باید دست به دست دهند تا توسعه و اشتغالزایی اتفاق بیفتد یعنی وحدت بین حوزه های مالی لازمه توسعه مالی است.

آنالیز نشان می دهد مزیت ها و پتانسیل ها برای اردبیل درست تعریف نشده است در حال حاضر این استان با 15 کشور مزیت دار می تواند وارد تجارت شود ولی تزار تجاری موجود آن را نشان نمی دهد.

تصدی گری دولت بیکاری را افزایش می دهد

سید حامد عاملی مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل می گوید: در سال گذشته 70 میلیون دلار صادرات و 66.6 میلیون دلار واردات از استان اردبیل اجرا شده که عمدتا با کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق، افغانسان و عمان بوده است در حالیکه ما با 15 کشور می توانیم این تجارت را انجام دهیم و کدهای کالایی آنها نیز معین شده است.

این مقام مسئول عاملی که ما را از این پیشرفت تجاری عقب نگه داشته تصدی گری دولت می داند و می گوید: بعضی از کدهای کالایی فراوری شده در استان در سایر کشورها ارزش افزوده بالایی دارند که صنایع غذایی از جمله آنهاست چرا که قیمت تمام شده اش در استان ما پایین بوده و با کیفیت مناسبی که دارد می توانند توان رقابتی خوبی داشته باشند.

وی عقیده دارد در سیستم دولتی ساختار بروکراتیک و تصمیم گیری ها کند است هر چه قدر فعالیت های تجاری و فراوریی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و موانع دست و پا گیر برداشته شود به همان اندازه فراوری ما رقابت پذیر و متناسب با استانداردهای دنیای شده و سرمایه گذاری صورت می گیرد و در نتیجه اشتغال ایجاد می شود.

به اتفاق می توان دنیا را گرفت

استان اردبیل در بخش گردشگری نیز پتانسیل عظیمی دارد اگر کمی با خلاقیت پیش برود می تواند همه ساله 9 میلیون گردشگری که به استان سفر می نمایند را به 90 میلیون برساند و این تنها با افزایش ساز و کارهای ماندگار کردن گردشگر و ایجاد تورهای گردشگری مناسب امکان پذیر است.

متاسفانه سیستم گردشگری در استان ما تعریف درستی ندارد. طبق استاندارد دنیای هر گردشگر 1000 دلار باید پول هزینه کند و به ازای ورود هر گردشگر 28 نفر صاحب شغل شوند اما در اردبیل با وجود منابع طبیعی بکر و آب و هوای دست نیافتنی گردشگران از هتل و رستوران استفاده کمتری می نمایند و در نتیجه در درآمدزایی استان نقشی ایفا نمی نمایند.

این گزارش مجال آن را نمی دهد که تمام مزیت ها و داشته های استان را بحث و آنالیز نموده و از روش های اشتغالزایی به صورت دقیق صحبت کنیم اما به نظر می رسد اگر کمی همت به خرج دهیم و هر چیزی را که مغایر با درآمدزایی است، اصلاح کنیم می توانیم به توسعه آن هم از نوع پایدارش دست یابیم، به قول بزرگان به اتفاق می توان دنیا را گرفت.

گزارش از خدیجه سلمانی خبرنگار خبرنگاران منطقه اردبیل

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 320

به "بهبود زیرساخت ها راه شکست بن بست بیکاری در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود زیرساخت ها راه شکست بن بست بیکاری در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید