تقدیر از جین فوندا در زادگاه سینما

به گزارش مجله فناوری، جین فوندا بازیگر 80 ساله آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم لومیر فرانسه را در شهر لیون دریافت کرد.

تقدیر از جین فوندا در زادگاه سینما

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، جین فوندا بازیگر برنده اسکار یکی از چهره های سرشناسی بود که سال جاری به عنوان میهمان افتخاری جشنواره فیلم لومیر در شهر لیون فرانسه حضور داشت و از سوی برگزارنمایندگان این رویداد سینمایی با دریافت جایزه دستاورد سینمایی مورد تقدیر نهاده شد.

همچنین در طول برگزاری جشنواره فیلم لومیر، گزیده ای از فیلم ها با بازی جین فوندا از اولین آنها در دهه 1960 میلادی تا معروف ترین آنها در سینماهای شهر لیون که از آن به عنوان زادگاه سینما یاد می گردد به روی پرده رفتند و فوندا نیز یک مسترکلاس در جشنواره برگزار کرد.

جین سیمور فوندا متولد 21 دسامبر 1937 در نیویورک در اولین نقش سینمایی خود در فیلم داستان بلند با آنتونی پرکینز همبازی شد اما موفقیت فیلم وسترن کت بالو موجب شد تا او یک شبه ره صدساله را بپیماید و در فیلم تعقیب با بزرگان سینمای آن دوران از جمله مارلون براندو و رابرت ردفورد هم بازی گردد.

فوندا در فیلم مگر آنها اسب ها را خلاص نمی نمایند؟ با بازی درخشان خود این فیلم را برای همواره جزو یکی از آثار به یادماندنی سینما تبدیل کرد.

وی در سال 1967 وارد فعالیت های سیاسی شد و به جمع مخالفان رئیس جمهور آمریکا پیوست و با مخالفت شدید با جنگ ویتنام در تظاهرات ضد جنگ شرکت کرد.

جین فوندا در سال های 1971 برای فیلم کلوت و در سال 1978 برای فیلم بازگشت به خانه دو بار برنده جایزه اسکار شد و در سال 1995 توسط مجله انگلیسیامپایر به عنوان سی ودومین بازیگر برتر همه دوران انتخاب شد و در سال 1994 نیز سفیر صلح سازمان ملل نام گرفت.

وی در سال 2015 در فیلم جوانی به کارگردانی پائولو سورنتینو و همچنین فیلم پدران و دختران از گابریلیه موچینو ایفای نقش کرد و در چند سال اخیر در چندین سریال تلویزیون از جمله گریس و فرانکی نیز مقابل رفته است.

فوندا سال گذشته جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را به پاس یک عمر فعالیت سینمایی دریافت کرد که با اولین نمایش جهانی جدیدترین فیلمش اروح ما در شب ساخته ریتیش باترا در کنار رابرت ردفورد همراه بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 135

به "تقدیر از جین فوندا در زادگاه سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیر از جین فوندا در زادگاه سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید