خواهر پادشاه تایلند در اندیشه نخست وزیری

به گزارش مجله فناوری، خواهر 67 ساله پادشاه تایلند میخواهد در انتخابات آینده برای رسیدن به پست نخست وزیری با یک ژنرال بلندپایه رقابت کند.

خواهر پادشاه تایلند در اندیشه نخست وزیری

با تور تایلند مرداد به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید و بازار های بانکوک، سواحل پاتایا و پوکت را ببینید و از آرامش چیانگ مای لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از دویچه وله، شاهزاده اوبولراتانا، خواهر پادشاه ماها واجیرالونگ کورن، می خواهد نخست وزیر تایلند بگردد. این کاندیدای 67 ساله در انتخابات مجلسی 24 مارس (4 فروردین 98) برای حزب تای راکسا چارت وارد صحنه سیاست خواهد شد.

پره چاپول پونگپانیچ، رهبر این حزب، با اعلام این خبر گفت که نامزدی خانم شاهزاده افتخاری بزرگ است. این شاهزاده تا به امروز حضوری چشمگیر در صحنه سیاسی کشورش نداشته است. او خود هنوز در این باره نظر نداده و تنها در صفحه اینستاگرام خود پیغام داده است: در کنار هم پیش خواهیم رفت.

این نخستین بار در تاریخ این کشور واقع در جنوب شرق آسیاست که فردی از خاندان سلطنتی نامزد کسب یک مقام دولتی می گردد. مدت ها بود بر سر کاندیداتوری او حدس می شد و بسیاری نمی خواستند آن را باور نمایند.

شاهزاده اوبولراتانا بزرگترین فرزند از چهار فرزند پادشاه پیشین تایلند بومیبول و همسرش ملکه سیریکیت است. در پی مرگ این پادشاه کهنسال که چندین دهه بر کشور سلطنت کرد در اکتبر 2016، فرزند پسر او ماها واجیرالونگکورن در رأس خاندان سلطنتی نهاده شد. او که 66 سال دارد و بارها در آلمان اقامت داشته، هنوز به طور رسمی تاجگذاری ننموده است.

اوبولراتانا را اغلب شاهزاده می نامند؛ و اگرچه این عنوان از او سلب شده، زیرا در سال 1972 با یک شهروند آمریکایی ازدواج نموده است، اما هنوز مانند یک شاهزاده با او رفتار می گردد.

اوبولراتانا با کاندیداتوری خود رئیس حکومت نظامی پرایوت چان−او−چا را به چالش کشیده است. پرایوت چنان که انتظار می رفت نامزدی خود را اعلام نموده است. این ژنرال از زمان کودتای نظامی 2014 بر سریر قدرت است. او نامزد اصلی حزب فالانگ پراچارات است که به نظامیان بسیار نزدیک است.

ژنرال پرایوت سال ها وعده می داد که از قدرت استعفا خواهد داد. حال او اعلام نموده است: تأکید می کنم که قصد تداوم قدرت حکومتی خود را ندارم. من تنها می خواهم برای سعادت کشور و مردم خدمت کنم.

آلن هیکن، کارشناس علوم سیاسی در حوزه جنوب شرق آسیا از دانشگاه میشیگان، می گوید که کاندیداتوری شاهزاده اوبولراتانا موقعیت نیروها در صحنه سیاسی تایلند را تغییر خواهد داد. او می افزاید: اگر احزاب متحد تاکسین انتخابات را ببرند، برای نظامیان و هواداران پادشاهی سخت خواهد بود علیه نتایج انتخابات اعتراض یا آن را لغو نمایند.

شهروندان تایلند در چهارم فروردین 98 اعضای مجلس جدید را انتخاب خواهند کرد. این اولین انتخابات دموکراتیک پس از پنج سال حکومت نظامی است. در آخرین انتخابات دموکراتیک تایلند، خانم یینگ لوک شیناواترا به نخست وزیری رسید. اما او به اتهام فساد، با یک کودتای نظامی سرنگون شد. حال در این انتخابات بیش از صد حزب وارد کارزار شده اند.

این انتخابات قرار بود پیش از اینها برگزار گردد اما نظامیان هر بار آن را به تعویق انداختند. آخرین بار ماه ژانویه بود که انتخابات به تعویق افتاد. دلیل تعویق انتخابات را تدارک مراسم تاجگذاری پادشاه جدید عنوان نموده اند.

در طول ماه های گذشته مخالفان دولت نظامی بارها در پایتخت تایلند، بانکوک، برای برگزاری انتخابات دست به تظاهرات زده اند. کارشناسان با این حال معتقدند که نظامیان تایلند پس از انتخابات نیز یکی از اهرم های قدرت باقی خواهند ماند.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 181

به "خواهر پادشاه تایلند در اندیشه نخست وزیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواهر پادشاه تایلند در اندیشه نخست وزیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید