طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد

به گزارش مجله فناوری، نخست وزیر عراق قصد دارد، تغییراتی را در نیروهای مسلحی که مسئول امنیت بغداد هستند ایجاد کند که در نوع خود از سال 2011 اولین تغییرات به حساب می آید و دلیل آن افزایش ترورها، ربودن و حملات مسلحانه است.

طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد

به گزارش خبرنگاران، یک مسئول دولتی عالیرتبه به روزنامه العربی الجدید گفت: اولین تغییرات از طریق انتقال رهبران نظامی و میدانی در بغداد به بخش های دیگر وابسته به وزارت دفاع عراق و استقرار فرماندهان و افسرانی که در جنگ علیه داعش شرکت داشته اند، است. تیپ54 ارتش عراق در بغداد تغییر خواهد کرد و به جای آن یک یا دو تیپ از نیروهایی که با داعش در الانبار و نینوا جنگیده اند، مستقر خواهند شد. طی روزهای آینده طرح تامین امنیت پایتخت براساس پژوهشی که برخی رهبران امنیتی برای مقابله با خطر گروه های مسلح غیرقانونی انجام داده اند، اجرایی خواهد شد.

این مسئول گفت: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق درباره مقابله با خطرات در پایتخت و تلاش برخی شبه نظامیان برای ایجاد آشوب جدی است. همین مسئله باعث شده نخست وزیر دایره مأموریت های فرماندهی عملیات بغداد را بعد از انجام تغییراتی در آن گسترش دهد تا نقش بیشتری در کنترل امنیتی داشته و با سرعت با تحولات میدانی خشونت آمیز تعامل کنند.

منابع نظامی در فرماندهی عملیات بغداد این اطلاعات را تأیید و اعلام کردند: عملیات بازنگری فراگیر در بغداد برای تقویت امنیت پایتخت و کنترل امنیت توسط نیروهای امنیتی است. افسرانی به خارج از پایتخت منتقل شده و نیروهای دیگری جای آن ها را گرفته اند.

یک افسر عراقی گفت: احتمالا این تغییرات تنها محدود به پایتخت نباشد بلکه شامل تمام شهرهای عراق و در راستای یک چشم انداز امنیتی جدید خواهد بود.

حامد المطلک، از رهبران ائتلاف الوطنیه و عضو سابق کمیته امنیت و دفاع در مجلس عراق گفت: لازم است برخی نیروهایی که مدت زیادی است در بغداد هستند با نیروهای دیگری برای کنترل بیشتر امنیت جایگزین شوند.

وی افزود: اوضاع امنیتی در بغداد به ویژه در سایه افزایش جنایت های ربودن و قتل و حوادث شهرک الطارمیه در شمال بغداد که به کشته شدن یک فرمانده برجسته منجر شد و همچنین حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی بسیار وخیم است. این عوامل باعث شدا الکاظمی به فکر این تغییرات بیفتد.

المطلک گفت: مسئولیت برقراری امنیت به دوش الکاظمی است و او اطلاعاتی درباره عدم توانایی برخی نیروها برای اداره منطقه ای که مکلف به حفظ امنیت آن هستند، دارد. این تغییرات نشان می دهد که دولت به وظایف خود عمل می کند.

احمد المشهدانی، کننده ائتلاف گروه های عراقی گفت: تحولات سریع در پرونده امنیتی اتخاذ تصمیمات فوری را می طلبد. ضرورتی وجود دارد که روش نیروهای امنیتی اخلاقی و براساس معیارهای حقوق بشر باشد. الکاظمی و فرماندهان امنیتی مسئول اتخاذ اقداماتی هستند که معتقدند برای تامین امنیت درست است. تحولات امنیتی شهرک الطارمیه اتخاذ تصمیمات نظامی را برای تغییر روش اشتباهی که وجود دارد، می طلبد. اتفاقات این شهرک نزدیک بود آن را به باتلاق خطرناکی وارد کند اما اقدامات الکاظمی به کنترل امنیت و دور کردن شبح طایفه گرایی از این شهرک منجر شد.

المشهدانی گفت: ما به اتخاذ تصمیمات جسورانه و قوی و اراده واقعی و حمایت فراکسیون های سیاسی برای حمله به تروریسم و گروه های غیرقانونی نیاز داریم. تأیید سیاسی تصمیمات الکاظمی عراق را از رفتن به سمتی نامعلوم نجات می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 640

به "طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید