طرح پیشنهادی جدید روسیه درباره ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه

به گزارش مجله فناوری، روسیه طرح پیشنهادی جدید خود درباره تمدید انتقال و ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه به وسیله گذرگاه باب الهوی را تقدیم شورای امنیت کرد.

طرح پیشنهادی جدید روسیه درباره ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از تاس، دمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل آدینه شب گفت که روسیه پیش نویس قطعنامه جدید خود درباره تمدید انتقال یاری های بشردوستانه به سوریه از طریف گذرگاه باب الهوی در مرز با ترکیه را تقدیم شورای امنیت کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: روسیه از شورای امنیت خواست بر سر پیش نویس جدید رای گیری گردد و فرآیند برگزاری جلسه رای گیری شروع شده است.

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اضافه کرد: طبق این طرح پیشنهادی روسیه، حدود 85 درصد از یاری ها به مدت یکساله به وسیله گذرگاه باب الهوی وارد شمال سوریه خواهد شد.

پولیانسکی درباره فرآیند باقی مانده انتقال و ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه گفت که با توجه به کاهش 30 درصدی مساحت منطقه کاهش تنش در ادلب، مکانیزم انتقال یاری ها قابل تغییر است.

تمدید قطعنامه شورای امنیت برای ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه به وسیله مرزهای ترکیه تا روز شنبه (11 جولای) اعتبار دارد.

در نشست روز سه شنبه شورای امنیت درباره تمدید مکانیزم ویژه ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه، دو کشور روسیه و چین قطعنامه ارسال یاری را به دلیل رعایت نشدن حق حاکمیت سوریه وتو کردند.

روسیه روز چهارشنبه نیز پس از وتوی تمدید این قطعنامه شورای امنیت، طرحی مبنی بر ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه تنها از یک گذرگاه مرزی را تقدیم شورای امنیت نموده بود که رای نیاورد.

از سوی دیگر، سازمان ملل با وجود اختلافات اعضای شورای امنیت بر سر نحوه ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه و وتوی قطعنامه ضد سوری توسط روسیه و چین، خواهان افزایش این یاری ها شده است.

به همین دلیل، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران با نادیده دریافت وتوی روسیه و چین گفت که افزایش یاری ها به سوریه به وسیله مرزهای این کشور با ترکیه و نه کاهش آن لازم است.

مسکو معتقد است که با توجه به شرایط کنونی بحران سوریه و موفقیت و دست آوردهای نظامی ارتش سوریه در بازپس گیری بیشتر مناطق تحت اشغال از چنگ تروریست ها، اکنون عملیات انتقال یاری ها از یک گذرگاه مرزی به اسم باب الهوی صورت بگیرد.

انتقال یاری های بشردوستانه سازمان ملل به سوریه که از سال 2014 شروع شده است، از چهار گذرگاه صورت می گرفت تا اینکه در فرآیند تمدید دوره قبلی مکانیزم ارسال یاری های بشردوستانه به دو گذرگاه تقلیل پیدا کرد و اکنون سعی روسیه بر این است که با توجه به اوضاع میدانی سوریه، بیشتر عملیات انتقال و ارسال یاری ها از یک گذرگاه صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 622

به "طرح پیشنهادی جدید روسیه درباره ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پیشنهادی جدید روسیه درباره ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید