هر آنچه در خصوص سری آیفون 16 می دانیم

به گزارش مجله فناوری، اپل معمولاً سری تازه آیفون خود را حدود اواسط سپتامبر عرضه می نماید، که به این معناست که تقریباً دو ماه تا رونمایی از آیفون 16 فاصله داریم. مانند سری آیفون 15، انتظار می رود که سال جاری نیز چهار مدل - آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس - عرضه شوند، اگرچه تفاوت های زیادی در طراحی و ویژگی های تازه وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. در ادامه به طور مختصر و مفید به هر آنچه در خصوص این گوشی ها می دانیم، می پردازیم.

هر آنچه در خصوص سری آیفون 16 می دانیم

نمایشگرهای بزرگ تر

شایعات حاکی از آن است که آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس سال جاری به نمایشگرهای بزرگ تری مجهز خواهند شد که به ترتیب به 6.27 و 6.86 اینچ افزایش می یابد. برای مقایسه، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس به ترتیب دارای نمایشگرهای 6.1 اینچی و 6.7 اینچی هستند. نمایشگرهای نو، بزرگ ترین میزان هایی خواهند بود که تا به امروز برای آیفون عرضه شده است.

چیدمان عمودی دوربین

مدل های پایه آیفون 16 اپل دارای چیدمان عمودی دوربین با سطح برجسته ای به شکل کپسول خواهند بود، به جای چیدمان مورب دوربین مانند آیفون 15. برجستگی دوربین نو دارای دو حلقه دوربین جداگانه برای دوربین های واید و اولترا واید است. انتظار می رود که چیدمان عمودی دوربین امکان ضبط ویدیوهای سه بعدی را فراهم کند که در حال حاضر این قابلیت به مدل های آیفون 15 پرو محدود است.

تغییرات باتری

یک شایعه حاکی از آن است که آیفون 16 و آیفون 16 پرو مکس نسبت به نسل های قبلی خود دارای باتری های بزرگ تری خواهند بود، اما آیفون 16 پلاس ممکن است ظرفیت کمتری داشته باشد. گفته می گردد که آیفون 16 نسبت به آیفون 15 دارای افزایش 6 درصدی و آیفون 16 پرو مکس دارای افزایش 5 درصدی است. در مقابل، شایعه شده است که آیفون 16 پلاس دارای کاهش 9 درصدی ظرفیت است. از سوی دیگر، اپل بعلاوه می تواند از فناوری باتری چند لایه برای افزایش چگالی انرژی و افزایش طول عمر در کل این خانواده استفاده کند.

دکمه اختصاصی برای دوربین

تمام مدل های آیفون 16 از یک دکمه اختصاصی برای دوربین بهره می برند. این دکمه ویژگی هایی مانند قابلیت بزرگنمایی و کوچک نمایی با کشیدن به چپ و راست روی دکمه، تمرکز روی یک سوژه با فشار سبک و فعال کردن ضبط با فشار قوی تر را اضافه خواهد نمود. دکمه ضبط در سمت راست پایین آیفون 16 قرار خواهد گرفت و جایگزین آنتن mmWave در مدل های آمریکایی آیفون خواهد شد، در حالی که آنتن به سمت چپ دستگاه، زیر دکمه های صدا و اکشن منتقل خواهد شد.

ارتقاء لنز اولترا واید

گفته می گردد مدل های آیفون 16 پرو به لنز دوربین اولترا واید 48 مگاپیکسلی ارتقاء پیدا نمایند که باید اجازه دهد نور بیشتری را جذب نمایند و در نتیجه عکس های بهتری در محیط های کم نور بگیرند. این بعلاوه به این معناست که مدل های آیفون 16 پرو باید قادر به گرفتن عکس های ProRAW 48 مگاپیکسلی در حالت اولترا واید باشند. این عکس ها جزئیات بیشتری را در فایل تصویر حفظ می نمایند و انعطاف پذیری بیشتری در ویرایش ارائه می دهند و می توان آنها را در میزان های بزرگ چاپ کرد. بعلاوه شایعه شده است که آیفون 16 پرو مکس دارای دوربین اصلی بزرگ تری خواهد بود که به لطف سنسور پیشرفته 48 مگاپیکسلی سونی IMX903 محقق می گردد.

سرعت بالاتر وای فای

بر اساس اخبار منتشر شده، ظاهرا مدل های پرو آیفون 2024 از Wi-Fi 7 در مدل های پرو برخوردار شوند که امکان انتقال داده بر روی باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز به طور همزمان را فراهم می نماید. این امر باید منجر به سرعت های سریع تر Wi-Fi، کاهش تأخیر و اتصال پایدارتر گردد. با فناوری هایی مانند 4K QAM، انتظار می رود Wi-Fi 7 سرعت های انتقال داده بیش از 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد که چهار برابر افزایش نسبت به Wi-Fi 6E دارد. در همین حال، شایعه شده است که آیفون 16 و آیفون 16 پلاس از Wi-Fi 6E پشتیبانی می نمایند که با باند 6 گیگاهرتز کار می نماید و امکان سرعت های بی سیم سریع تر و کاهش تداخل سیگنال را فراهم می نماید.

تراشه های سری A18

قرار است نسل بعدی تراشه A18 پرو اپل با فرآیند 3 نانومتری نسل دوم TSMC موسوم به N3E فراوری گردد. طبق شایعات، همه چهار مدل آیفون 16 به تراشه های برند A18 مجهز خواهند شد، اما اپل همچنان می تواند بین مدل های استاندارد و پرو تمایز قائل گردد و حتی به تراشه ها نام های جداگانه A18 و A18 پرو بدهد. منطقی است که هر چهار مدل آیفون 16 دارای تراشه A18 یکسانی باشند، زیرا ویژگی های هوش مصنوعی اپل که قرار است در iOS 18 معرفی گردد، به تراشه ای پرقدرت برای اجرای ویژگی های هوش مصنوعی روی دستگاه احتیاج دارد. در حال حاضر، تنها آیفون 15 پرو و پرو مکس قادر به استفاده از هوش مصنوعی اپل هستند.

نسل نو مودم 5G کوالکام

انتظار می رود اپل در مدل های پرو و پرو مکس سال جاری از مودم Snapdragon X75 نو کوالکام استفاده کند. این مودم شامل بهبودهای تجمیع سیگنال و دیگر پیشرفت های تکنولوژیکی برای سرعت های دانلود و آپلود 5G سریع تر نسبت به X70 که در مدل های آیفون 15 استفاده می گردد، است. این مودم با ترکیب گیرنده های mmWave و sub-6GHz ، 25 درصد فضای کمتری روی برد مدار اشغال می نماید و تا 20 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. انتظار می رود که مدل های استاندارد آیفون 16 و آیفون 16 پلاس همچنان از مودم Snapdragon X70 استفاده نمایند.

لنز تتراپریسم

قرار است هر دو مدل آیفون 16 پرو دارای زوم اپتیکال 5 برابر باشند که در حال حاضر منحصراً برای آیفون 15 پرو مکس موجود است. سیستم لنز تتراپریسم اپل دارای طراحی تاشده است که امکان قرارگیری آن در داخل گوشی هوشمند را فراهم می نماید و زوم اپتیکال تا 5 برابر و زوم دیجیتال تا 25 برابر را ممکن می نماید. در مقابل، آیفون 15 پرو کوچکتر فعلی به زوم اپتیکال تا 3 برابر محدود است که مطابق با آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس است.

فناوری میکرو لنز

گفته می گردد اپل در حال آنالیز استفاده از فناوری میکرو لنز برای حفظ یا افزایش روشنایی نمایشگرهای OLED در مدل های آیفون 16 سال آینده با کاهش بالقوه مصرف انرژی آن ها است. MLA با استفاده از الگوی یکنواختی از میلیاردها لنز در داخل پنل کار می نماید که بازتاب های داخلی را کاهش می دهد. این لنزها مسیر نوری را که از داخل پنل به سمت عقب منعکس می گردد به سمت صفحه نمایش می چرخانند که می تواند برای افزایش روشنایی درک شده در حالی که همان سطح مصرف انرژی را حفظ می نماید، یا حفظ سطوح روشنایی در حالی که مصرف انرژی کمتری نسبت به پنل های OLED معمولی در همان روشنایی استفاده می نماید، استفاده گردد.

دکمه اکشن

مدل های آیفون 15 پرو دارای دکمه اکشن هستند و در سال 2024، انتظار می رود دکمه اکشن به مدل های استاندارد آیفون 16 نیز توسعه یابد. دکمه اکشن مورد استفاده در تمامی مدل های آیفون 16 مشابه دکمه اکشن آیفون 15 پرو خواهد بود. دکمه اکشن که جایگزین کلید سایلنت می گردد، می تواند چندین وظیفه مانند فعال کردن چراغ قوه، روشن کردن دوربین، اجرای یک میانبر، فعال یا غیبرطرفال کردن حالت فوکوس، استفاده از ترجمه، روشن/خاموش کردن حالت سایلنت و موارد دیگر را انجام دهد.

شارژ سیمی 40 واتی و مگ سیف 20 واتی

طبق شایعات مطرح شده، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس از شارژ سریع سیمی 40 وات و شارژ مگ سیف 20 وات پشتیبانی خواهند کرد. در حال حاضر، مدل های آیفون 15 و آیفون 15 پرو قادر به رسیدن به سرعت شارژ اوج 27 وات با یک آداپتور برق USB-C مناسب هستند، در حالی که شارژرهای مگ سیف رسمی اپل و سایر شرکت های مجاز می توانند مدل های آیفون 15 را تا سرعت 15 وات به صورت بی سیم شارژ نمایند. انتظار می رود افزایش سرعت شارژ، مشکل افزایش زمان شارژ ناشی از افزایش ظرفیت باتری را تعدیل و بهبود بخشد.

بهبود میکروفون

ظاهرا سری آیفون 16 در زمینه میکروفون با بهبودهای قابل توجهی روبرو خواهند شد تا کاربران برای استفاده از سیری و هوش مصنوعی تجربه بهتری داشته باشند. بلندپروازی های هوش مصنوعی سیری اپل به شدت به پردازش ورودی صدای بهبود یافته وابسته خواهد بود و انتظار می رود میکروفون نو نسبت سیگنال به نویز را به اندازه قابل توجهی بهبود بخشد.

مدیریت بهتر حرارت

اپل در حال کار بر روی یک سیستم حرارتی گرافنی برای مجموعه آیفون 16 است، در حالی که مدل های آیفون 16 پرو ممکن است دارای محفظه های فلزی برای باتری ها باشند تا از گرمای بیش از حد جلوگیری نمایند. گرافن دارای راهنمایی حرارتی بالایی است که از مس، که در حال حاضر در هیت سینک های آیفون استفاده می گردد، فراتر می رود. اپل برای مدت ها در حال ثبت پتنت های مرتبط با استفاده از گرافن برای مدیریت حرارت بوده است. این اقدام می تواند در پاسخ به مسائل حرارت بیش از حد که با آیفون 15 پرو روبرو شده، که اپل با یک به روزرسانی نرم افزاری آن را برطرف نموده، انجام گردد.

فضای ذخیره سازی بیشتر

طبق یکی از شایعات، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس با دو برابر حداکثر ظرفیت ذخیره سازی نسبت به مدل های آیفون 15 پرو، از 1 ترابایت به 2 ترابایت افزایش می یابند. گفته می گردد این تغییر به علت تغییر اپل به حافظه فلش NAND چهار سطحی (QLC) با چگالی بالا برای مدل های با ظرفیت بیشتر است. استفاده اپل از QLC NAND می تواند به اپل اجازه دهد فضای ذخیره سازی بیشتری را در فضای کوچکتر قرار دهد و نسبت به NAND سه سطحی (TLC) که در حال حاضر آیفون ها استفاده می نمایند، مقرون به صرفه تر است. اما نقطه ضعف QLC، سرعت خواندن و نوشتن نسبتاً کندتر آن است.

افزایش ظرفیت رم

گفته شده است که مدل های آیفون 16 و آیفون 16 پلاس هر دو دارای 8 گیگابایت رم خواهند بود، که نسبت به 6 گیگابایت رم در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس افزایش یافته است. حافظه رم بیشتر باید معادل با بهبود عملکرد قابلیت های مولتی تسکینگ در آیفون باشد. اپل اشاره نموده است که میزان زیادی رم برای ویژگی های Apple Intelligence ضروری است، بنابراین شاید تصادفی نیست که همه دستگاه های مجموعه آیفون 16 حداقل 8 گیگابایت رم خواهند داشت.

موتور عصبی ارتقاء یافته

نسل بعدی تراشه های A18 اپل دارای موتور عصبی ارتقا یافته با تعداد هسته های بسیار بیشتر خواهد بود. موتور عصبی ارتقا یافته باید عملکرد ویژگی های هوش مصنوعی اپل و وظایف یادگیری ماشین را بهبود بخشد. مدل های آیفون 12 تا آیفون 15 اپل همگی دارای موتور عصبی 16 هسته ای هستند. با وجود عدم تفاوت در تعداد هسته ها در طول نسل ها، اپل همچنان پیروز شده است عملکرد آن ها را در مدل های متوالی بهبود بخشد.

کاهش حاشیه های نمایشگر

بر اساس یکی از شایعات، اپل از فناوری کاهش حاشیه (BRS) استفاده خواهد نمود تا حاشیه پایین صفحه نمایش را به حداقل برساند. BRS با جمع کردن سیم کشی داخلی مسی به یک بسته کوچکتر به این هدف می رسد. گزارش شده است که اپل میخواهد فناوری نمایشگر بدون حاشیه را به همه مدل های آیفون 16 اعمال کند، اما مدل های پرو دارای نازک ترین حاشیه ها در بین هر گوشی هوشمندی خواهند بود و حتی از نازکی حاشیه های صفحه نمایش آیفون 15 پرو نو نیز پیشی می گیرند.

بهبود فریم تیتانیومی

مدل های آیفون 16 پرو از فریم تیتانیومی بهتری استفاده می نمایند. به علت همین رویکرد متفاوت، فریم این دو گوشی براق تر خواهد بود و شباهت بیشتری به فریم فولادی دارد. با این حال برای یادآوری باید بگوییم که فریم تیتانیومی در برابر خط و خش مقاومت بیشتری نسبت به فریم فولادی ارائه می دهد.

کاهش لنز فلر

اپل در حال آزمایش یک فناوری پوشش نوری ضد انعکاس نو برای دوربین های آیفون است که می تواند کیفیت عکس ها را با کاهش لنز فلر بهبود بخشد. اپل میخواهد تجهیزات نو رسوب لایه اتمی (ALD) را به فرآیند فراوری لنز دوربین آیفون وارد کند تا این پوشش را اعمال کند. مواد رسوب یافته با ALD بعلاوه می توانند در برابر آسیب های محیطی به سیستم لنز دوربین محافظت نمایند بدون اینکه توانایی سنسور در جذب نور را تحت تأثیر قرار دهند.

رنگ های نو

انتظار می رود آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس در رنگ های مشکی، سفید یا نقره ای، خاکستری یا تیتانیوم طبیعی و رز رنگ در دسترس باشند. این نشان می دهد که گزینه تیتانیوم آبی آیفون 15 پرو متوقف خواهد شد و با رنگ رز نو جایگزین خواهد شد. از سوی دیگر، گفته می گردد که آیفون 16 و آیفون 16 پلاس در رنگ های مشکی، سبز، صورتی، آبی و سفید عرضه می گردد. در مقایسه با آیفون 15، این بدان معناست که سفید جایگزین زرد خواهد شد و سایر رنگ ها بدون تغییر باقی خواهند ماند.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1403 بروزرسانی: 4 مرداد 1403 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1822

به "هر آنچه در خصوص سری آیفون 16 می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه در خصوص سری آیفون 16 می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید