چرا اتاق خودرو به صدا می افتد؟

به گزارش مجله فناوری، اتاق خودرو ها بر اثر استفاده بلند مدت، معمولا به صدا می افتند که البته این امر برای ماشین ها با کیفیت ساخت بالاتر می تواند دیرتر اتفاق بیافتند، اما علت چیست؟

چرا اتاق خودرو به صدا می افتد؟

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، شاید توجه نموده باشید که به هنگام نشستن در خودرویی که بیش از پنج سال یا 100 هزار کیلومتر کار نموده است، هنگام حرکت، پیچیدن یا ترمز گیری صدا هایی از بدنه خودرو مانند شیشه ها، در ها و به طور کلی اتاق خودرو شنیده می گردد. اما چه چیز موجب به وجود آمدن این امر می گردد؟

خودرو از چند هزار قطعه متشکل شده است که به یکدیگر متصل شده اند. این قطعات بر اثر استفاده طولانی مدت ممکن است اندکی استحکام اولیه خودرو را از دست بدهند و موجب ایجاد سر و صدای داخل کابین شوند.

عوامل متعددی هستند که باعث پدید آمدن این صدا ها می شوند. پستی بلندی های سطح جاده ها، تایر های خودرو و یاری فنر ها از جمله مهم ترین عوامل هستند.

اگر جاده ای دارای پستی بلندی های غیر استاندارد باشد یا اگر راننده با سرعت زیاد در این نوع جاده ها حرکت بکند، به دلیل تکان ها شدیدی که بدنه تحمل می نماید، در طولانی مدت باعث می گردد تا بدنه خودرو به صدا بیوفتد.

یاری فنر ها نیز در این امر نقش بسیاری دارند. این قطعات که جزئی از سیستم تعلیق خودرو هستند، پس از مدتی استفاده فرسوده می شوند و خاصیت اولیه خود را از دست می دهند.

اگر به هنگام اقتادن در دست انداز ها یا سرعت گیر ها صدا های غیر عادی از یاری فنز ها به گوش رسید، به این معنی است که زمان تعویض آن ها فرا رسیده است. تعویض نکردن به موقع آن ها موجب افزایش استحلاک و ضربات شدیدتر به اتاق خودرو می گردد.

از عوامل دیگری که بر این امر تاثیر دارد، نحوه رانندگی کردن خود راننده است. سرعت زیاد، ترمز ها ناگهانی (موجب آسیب رسیدن به سیستم تعلیق و یاری فنر ها می گردد)، پیچیدن با سرعت زیاد، کم کردن ارتفاع خودرو و استفاده از یاری فنر های اسپرت که موجب می شوند تا ضربات شدیدتری به بدنه وارد گردد هم از دیگر عوامل ایجاد این صدا ها هستند.

لازم به ذکر است که در خودرو های اسپرت که ارتفاع کمتر و یاری فنر های خشک دارند، احتمال بروز صدای اتاق، بیشتر از سایر خودرو ها است.

منبع: خودروکار

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 953

به "چرا اتاق خودرو به صدا می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اتاق خودرو به صدا می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید