11 روش برای سر و سامان دادن به زندگی و تجربه کردن آرامش

به گزارش مجله فناوری، در زندگی همه ما لحظاتی وجود دارد که احساس می کنیم دنیا ما در حال فروپاشی است و از خودمان می پرسیم که آیا همه این مسائل و گرفتاری ها تقصیر من است؟ اگر واقعاً همه چیز تقصیر من باشد چه؟ اگر من هرگز این اشتباه را مرتکب نشده بودم الان کجا بودم؟

11 روش برای سر و سامان دادن به زندگی و تجربه کردن آرامش

هزاران سؤال فلج نماینده ای که هر جنبه از رفتار شما را نقد می نمایند و همه آن ها بر گذشته شما تمرکز دارند. اگرچه گذشته غیرقابل تغییر است، اما همواره درس های مهمی برای ما دارد.

با این حال، آینده با بی نهایت فرصت و امکان در پیش روی شما است. در مواقعی که احساس می کنید زندگی شما یک فاجعه کامل است و نمی دانید که چه کاری باید در این مورد انجام دهید، اول از همه روی این مسأله تمرکز داشته باشید که شما تجربیات و ابزارهای فوق العاده با ارزشی را به واسطه گذشته خودتان به همراه دارید که می توانید از آن ها برای ساختن آینده ای بهتر، نهایت استفاده را ببرید.

اما برای دسترسی به این ابزارها و تجربیات کاربردی، باید پیش از هر چیز بفهمید که زندگی شما دقیقاً به چه علت این قدر بی نظم است.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ، 11 روش عملی برای سر و سامان دادن به آشفتگی هایی که همه ما ممکن است در زندگی خودمان تجربه کنیم، آمده است. با ما همراه باشید.

چرا زندگی شما آشفته است؟

حقیقت این است که ماهیت زندگی در حالت کلی آشفته است. به اعتقاد برخی مأهیت وجود بر مبنای آشفتگی است. شما هم تنها کسی نیستید که این بی نظمی و آشفتگی را در زندگی خودش تجربه می نماید، اما خوشبختانه رسیدن به نظم و آرامش برای هیچ کس غیرممکن نیست.

اولین قدم این است که با هرج و مرج موجود روبرو شوید و ببینید که چگونه همه چیز از کنترلتان خارج شد. در اینجا چند علت رایج آمده که معمولاً باعث به هم خوردن نظم زندگی انسان می شوند:

  • شرایط خارج از کنترل شما: ما به برترین شیوه برنامه ریزی می کنیم، اما جهان با تمام وجود سعی می نماید در راستا ما سنگ اندازی کند و نگذارد برنامه های ما اجرایی شوند. همین مسائل به ظاهر ساده و کوچک وقتی زیاد می شوند می توانند به نوبه خود مسائل روانی بزرگ تری ایجاد نمایند که ناگهان صبر و تحمل ما را از بین می برند.
  • شما نمی دانید چه می خواهید: وقتی نمی دانید از زندگی خودتان چه می خواهید، از میان برداشتن مسائل و پیشروی در راستا زندگی اصلاً ساده نیست. در واقع این سردرگمی می تواند شما را فلج کند و منجر به بی تفاوتی و ایجاد حالت اینرسی گردد.
  • شما در مسأله ای شکست خورده اید: شکست در برخی زمینه ها می تواند باعث گردد که شما احساس کنید در زندگی تان به طور کلی شکست خورده اید. شکست را به اسم ناکامی و عقب نشینی تعبیر نکنید، بلکه به آن به اسم گامی برای شناخت آن مواردی نگاه کنید که مناسب شما نیستند.

اگرچه شما هیچ وقت نمی توانید خمیردندانی که از تیوپ خارج شده را دوباره به داخل تیوپ برگردانید، اما می توانید از آن اندازه خمیردندان اضافی استفاده های مفیدی بکنید، مثلاً به اسم کرم لایه بردار یا برای تمیز کردن آینه های کدر.

به عبارت دیگر، آشفتگی هم در زندگی شما می تواند به اسم بخشی از فرایند پاک سازی وجودی عمل نموده و به چیزی مفید تبدیل گردد. تجربیات زندگی خود را، حتی تجربیات بد را بی ارزش تلقی نکنید. از آن ها می توانید به اسم سنگ بنای زندگی نو خود بهره ببرید.

در ادامه 15 استراتژی برای تغییر شرایط زندگی و پیدا کردن دوباره شادی آمده که به شما یاری موقعیت های سخت زندگی خود را راحت تر پشت سر بگذارید.

1. احساسات خودتان را سرکوب نکنید

وقتی اوضاع زندگی پرتشویش و آشفته می گردد، سطح اضطراب هم بیشتر می گردد. در این حالت هدف شما این است که این احساس ناخوشایند را از بین ببرید، اما حذف اضطراب به هر قیمتی در واقع این احساس را در وجود شما از بین نمی برد، فقط آن را پنهان می نماید و هنگامی که سعی می کنید به جلو حرکت کنید، در پس زمینه فکرتان مدام زمزمه می نماید.

اما وقتی که شما به شیوه درست اقدام به برطرف کردن اضطراب خود می کنید، برای تغییرات مثبت واقعی آمادگی بهتری پیدا می کنید. احساسات خود را با فردی که به او اعتماد دارید در میان بگذارید تا به شما یاری کند که افکارتان را به درستی تحلیل کنید.

احساسات منفی خود را به اسم امواجی در نظر بگیرید که در راستا زندگی، مدام از میان کالبد شما عبور می نمایند. این امواج می آیند و می فرایند، اما قرار نیست هویت و سرنوشت شما را تعریف نمایند.

2. کارهایی که باید انجام دهید را فهرست کنید

وقتی کلی کار ناتمام پیش روی شما، شما فشار روحی و روانی زیادی را تحمل می کنید و هر بار که یکی از این وظایف عقب افتاده به فکر شما خطور می نماید شما با یک چالش روانی تازه روبرو می شوید.

راه چاره این مشکل این است که برای بازه های زمانی کوتاه برنامه ریزی و اقدام کنید. اگر برنامه ریزی برای سال پیش رو برای شما کاری سخت و کسل نماینده است، صرفاً فهرست کارهای خود را برای ماه پیش رو تهیه کنید. اگر این کار هم برایتان کمی سخت یا ترسناک است، فقط فهرست کارهای فردا را تهیه کنید.

تبدیل اهداف بزرگ و ترسناک به وظایف کوچک تر، انجامشان را خیلی راحت تر می نماید. مثلاً به جای نوشتن پیدا کردن کار، هدف خود را این گونه کوچک کنید: یک ساعت جستجوی مشاغل مربوطه در سایت لینکدین.

3. متناسب با شرایط خودتان برنامه ریزی کنید

برخی افراد به یک برنامه روتین احتیاج دارند. این برنامه منظم به آن ها این امکان را می دهد تا احساس کنترل خود را بر روی امور مختلف حفظ نموده و اضطرابشان را کاهش دهند.

اگر هم در دنبال کردن یک برنامه و روال عادی برایتان سخت است، مسئله ای نیست. به زور سعی نکنید برنامه ریزی کنید چون وقتی وظایفتان را از روی برنامه پیش نمی برید اضطراب بیشتری به شما وارد می گردد. اگر جزو این گروه دوم هستید، جریان را دنبال کنید. یا اگر دچار اختلالات تمرکزی مانند ADHD هستید، یک روش آسان و راحت پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

به اسم مثال، اگر ده وظیفه در فهرست کارهای خود دارید، به خودتان بگویید فقط باید یکی از این کارها را امروز فقط به مدت یک ساعت انجام دهم. شما می توانید این پروژه و همین طور روز مورد نظرتان را انتخاب کنید و ساعتی از روز که با روحیه شما تناسب دارد را به انجام این کار اختصاص دهید.

4. خجالت نکشید

هر انسان اتفاقات ناگواری را در سطوح مختلف تجربه می نماید. گاهی اوقات شرایط ممکن است خارج از کنترل شما باشد یا اینکه شرایط پیش آمده نتیجه چندین اشتباه باشد.

به خاطر داشته باشید که در هر موقعیتی شما هر کاری که از دستتان ساخته بوده را انجام داده اید، حتی اگر این اقدامات شما نتیجه ای در بر نداشته باشد. با هر شکست شما درسی فرامی گیرید که بر تجربه و خرد شما می افزاید.

شما در حال حاضر تجارب و ابزارهای بسیار بیشتری نسبت به قبل در اختیار دارید، و این مسأله به این معنی است که شما بیش از هر زمان دیگری قادر هستید تا زندگی خودتان را به حالت اول بازگردانید. برای شما همه چیز ممکن است به شدت آشفته یا حتی یک همچون یک شکست کامل به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که شما اینجا هستید و این مقاله را می خوانید! این یعنی شما از نبرد با خودتان جان سالم به در برده اید و این یک اتفاق خوب و باورنکردنی است!

5. بار خودتان را سبک کنید

اگر به فهرست وظایف خودتان نگاهی بیندازید، آیا احساس می کنید که بیش از حد توان شما است؟ اجازه دهید رازی را با شما در میان بگذاریم: لازم نیست خودتان همه کارها را انجام دهید.

ما اغلب سعی می کنیم که همه امور را خودمان انجام دهیم تا سربار عزیزانمان نباشیم. اما روش بهتر این است که در صورت خستگی بیش از حد، می توانید با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و در خصوص انجام برخی از وظایف خودتان از او یاری بگیرید.

اگر تابه حال این کار را انجام نداده اید، دفعه بعد که احساس کردید سرتان بیش از شلوغ است با یکی از دوستان نزدیک خودتان تماس بگیرید و در خصوص نگرانی های خودتان صحبت کنید و به او اجازه دهید تا قسمتی از مسئولیت های شما را بر عهده بگیرد. اینکه شما خودتان برخی از وظایفتان را انجام نداده اید به این معنی نیست که انسان ضعیف یا ناتوانی هستید. در واقع شما شجاعت درخواست یاری را داشته اید.

6. انرژی خود را روی علایقتان متمرکز کنید

وقتی که احساس می کنید زندگی واقعی استرس زا است، خودتان را با کارهایی که به آن ها واقعاً علاقه دارید سرگرم کنید. راه های کوچک و متنوعی برای دنبال کردن علایق واقعی خودتان به صورت روزانه پیدا کنید. این اقدامات به شما یاری می نماید احساس کنید که به ریشه و هویت واقعی خودتان نزدیک تر شده اید و احساس آرامش و عشق بیشتری را در زندگی تان تجربه کنید.

هر روز پنج دقیقه پیاده روی کنید، از اشیاء مورد علاقه خودتان در خانه خود عکس بگیرید، غذایی را تهیه کنید که در کودکی به شما آرامش می داد، یا به باشگاه یوگا بروید! احترام گذاشتن به خودتان به شکل روزانه با هر اندازه و مقیاسی به تقویت فکریت شما برای بازگرداندن زندگی تان به حالت اول یاری می نماید.

7. در لحظه زندگی کنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که زندگی شما جلوی چشمانتان شما متلاشی گردد. با این حال، این احساس دردناک فقط تصور ما است. هنگامی که احساس می کنید زندگی شما در حال ویران شدن است، روی همان لحظه تمرکز کنید، نه کارهایی که باید انجام دهید، نه دوستانی که از دست شما عصبانی هستند، نه شغلی که از دست داده اید و یا هر اتفاق ناگواری دیگری که در زندگی تان اتفاق افتاده است.

برای شروع روی ضربان قلب یا ریتم تنفس خود تمرکز کنید. اینکه الآن کجا نشسته اید؟ نرم است یا سفت؟ برآمده است یا گود؟ اگر با دقت گوش دهید چه صداهایی را می توانید بشنوید؟ تصور کنید که نفس شما در وجودتان جریان می یابد، تا انتهای انگشتان دست و پا. اینکه شما الآن اینجا هستید. همین الان. شما در حال فروپاشی نیستید؛ نفس می کشید و جهان به آخر نرسیده است؛ در واقع کائنات در حال آماده شدن است تا فرصت های نو و بهتری را به شما ارائه بدهد.

8. به افراد احتیاجمند یاری کنید

ممکن است به این مسأله فکر کنید که زندگی من در حال فروپاشی است! من باید روی این موضوع تمرکز کنم، چه علتی دارد که به شخص دیگری یاری کنم؟ با این حال، برخورد با مسائل دیگران همواره آسان تر است، زیرا شما دیدگاهی تازه، عینی و روشن در خصوص مسائلی که دیگران با آن ها دست و پنجه نرم می نمایند، دارید. یک چالش کوچک ممکن است برای برخی ها خیلی بزرگ به نظر برسد، همان طور که مسائل شما از نظر خودتان بسیار بزرگ به نظر می رسند.

بودن در کنار اشخاص دیگر بعلاوه باعث می گردد که احساس خوب و مفید بودن را تجربه کنید و به شما نشان می دهد که قادر به حل مسائل و غلبه بر آن ها هستید. علاوه بر این آمادگی بیشتری برای حل کردن مسائل سخت خودتان پیدا می کنید و ممکن است دوستی که به او یاری نموده اید مایل به جبران لطف شما باشد.

9. شرایط آشفته موجود را بپذیرید

اوضاع فعلی زندگی شما عالی نیست در واقع کاملاً آشفته است. اما ایرادی ندارد. شرایط را همان طور که هست بپذیرید. حقیقت این است که هر انسان دارای آشفتگی هایی است که سعی دارد آن ها را پنهان نگه دارد. اما شما در خصوص خودتان صادق باشید چون وقتی که بفهمید تنها شما نیستید که اوضاع زندگی تان بر وفق مرادتان نیست، شگفت زده خواهید شد.

احساس شرم را کنار بگذارید و با خیال راحت به آغوش جامعه بازگردید. هرچه بیشتر از شرایط زندگی تان شرمنده باشید، بار شما سنگین تر می گردد و برخاستن دوباره برایتان سخت تر خواهد بود. اعتراف به حقیقت موجود و پذیرفتن آن، بار زیادی را روی دوش شما برمی دارد.

10. زندگی تان را پرهیجان کنید

یک دفترچه و قلم بردارید و سعی کنید 15 موردی را که باعث هیجان زده شدن شما می شوند را یادداشت کنید. این موارد می توانند اتفاقات بزرگ یا کوچکی باشند که برای شما بار هیجانی زیادی دارند.

به اسم مثال، من برای تماشای بازی فوتبال فردا هیجان زده هستم. یا این من فردا صبح به خاطر نوشیدن فنجان قهوه ام خیلی هیجان زده، یا اینکه در مراکز خرید بزرگ قدم بزنم و هیچ خریدی نکنم، من را هیجان زده می نماید. مهم نیست که چقدر زندگی شما به هم ریخته است، همواره چیزهای کوچکی وجود دارد که شما را هیجان زده می نمایند و روحیه شما را عوض می نمایند.

11. ادراک خودتان را به چالش بکشید

چرا احساس می کنید که همه چیز در حال خراب شدن است؟ با طرح سؤالات متفاوت از خودتان، این فکریت را به چالش بکشید. به جای این که بپرسید چرا زندگی من آشفته است؟ سعی کنید به این پرسش پاسخ دهید که چه چیزی در زندگی من هنوز درست کار می نماید؟

همان طور که حوزه های منظم و سالم زندگی خودتان را تعیین می کنید، منطقه ها آشفته و مشکل دار کوچک تر می شوند. نحوه ادراک شما از اتفاقات و واقعیت های پیرامونی می تواند تأثیر بسزایی در انگیزش شما داشته باشد. وقتی دیدگاه شما تغییر کند، واقعیت زندگی شما هم می تواند تغییر کند.

نکته پایانی

پی بردن به چگونگی اصلاح اوضاع زندگی تان می تواند بر فشار و استرسی که در حال حاضر تجربه می کنید بیفزاید. این که بدانید باید فرایند احیا و نظم بخشیدن به زندگی تان را از کجا شروع کنید، آن هم درست در زمانی که روحیه خودتان را کاملاً از دست داده اید، واقعاً دلهره آور است.

برترین اقدام برای شروع این است که با یکی از استراتژی های ذکر شده در بالا فرایند بازسازی زندگی تان را شروع کنید. یکی را انتخاب کنید که فکر می کنید انجامش برای شما راحت تر است. صرف اقدام کردن در هر سطحی باعث می گردد که احساس کنترل بیشتری روی زندگی تان داشته باشید، ضمن اینکه این کار به شما حس موفقیت می دهد.

به یاد داشته باشید که زندگی هیچ وقت قرار نیست کامل و بی نقص باشد؛ حتی نمی توان انتظار داشت که این کار آسان باشد. در حقیقت زندگی همه انسان ها پیچیده و آشفته است، اما در عین حال زیبا، فریبنده و دل چسب هم است.

بر همین اساس، زندگی شما هم می تواند همزمان هم آشفته باشد و هم یک ماجراجویی فوق العاده. توانایی یافتن این شگفتی ها در موقعیت های مختلف می تواند به شما یاری کند تا بر هرج و مرج و اتفاقات ناخوشایند غلبه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Live Bold and Bloom

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1336

به "11 روش برای سر و سامان دادن به زندگی و تجربه کردن آرامش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش برای سر و سامان دادن به زندگی و تجربه کردن آرامش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید