آشنایی با ژئوپارک قشم

به گزارش مجله فناوری، جزیره قشم یکی از جزایر زیبا و منحصربه فرد ایران است که به دلیل طبیعت بکر، پدیده های زمین شناسی و جاذبه های تاریخی و گردشگری خاص بین گردشگران داخلی و خارجی معروف است. بازدید از جاذبه های گردشگری، بازارگردی و انجام تفریحات دریایی از جمله کارهایی است که می توانید در قشم انجام دهید و به غیر از آن بازدید از ژئوپارک این جزیره که اولین و بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه است جزیره قشم را به مقصدی محبوب و پرطرفدار تبدیل کرده است.

آشنایی با ژئوپارک قشم

در این مطلب با ما همراه باشید تا با ژئوپارک قشم و قسمت های مختلف آن بیشتر آشنا شوید.

ژئوپارک چیست؟

ژئوپارک به منطقه ای بزرگ که دارای حد و مرزهای تعیین و مجموعه ای از پدیده های زمین شناسی، باستان شناسی و زیست محیطی است گفته می گردد. ژئوپارک به منظور جلب مشارکت افراد و جامعه محلی برای حفظ و خراست از آن ها برگزار می شوند و هدف ژئوپارک هایی که از طرف یونسکو برگزیده می شوند مدیریت صحیح و حفظ و نگهداری آثار و گنجینه های طبیعی است.

تاریخچه

ژئوپارک قشم اولین و بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه و ایران در شبکه های دنیای است که جز اولین ژئوپارک های دنیا است که به ثبت رسیده است. تاریخچه ژئوپارک قشم به سال 1385 بازمی گردد که ابتدا در سال 1385 بخشی از غرب جزیره قشم به عنوان ژئوپارک ثبت شد و در سال 1396 کل جزیره قشم، جزیره هرمز و جنگل های حرا به آن اضافه شدند. اگر قصد سفر به قشم را دارید بدون شک در بین تمام جاذبه های تماشای جزیره، این ژئوپارک از جمله جاهایی است که می توانید چند روز وقت برای تماشا آن صرف کنید.

ژئوپارک ها باید از طرف سازمان دنیای یونسکو معرفی شوند و طبق اصول از آن ها محافظت به عمل آید، که در سال 1391 به دلیل رعایت نکردن معیارهای سازمان یونسکو ژئوپارک قشم از لیست این سازمان خارج شد و بعدها با رعایت نکات موردنظر در سال 1396 دوباره این ژئوپارک به لیست یونسکو اضافه شد. البته هنوز هم این امکان وجود دارد که در صورت رعایت نکردن نکات و بی توجهی علاوه بر به خطر افتادن اکوسیستم و این آثار ارزشمند، ژئوپارک قشم از لیست یونسکو حذف گردد، بنابراین حفاظت از این منطقه ها از طرف گردشگران و جامعه محلی اهمیت زیادی دارد.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم مجموعه ای بزرگ از جزیره قشم، جزیره هرمز و جنگل های حرا است و از نظر زمین شناسی و گردشگری اهمیت بسیاری دارد. در ژئوپارک قشم می توانید پدیده های بی نظیری از زمین شناسی، آثار تاریخی ارزشمند، بسترهای ساحلی و مرجانی و همچنین جنگل های حرا یا مانگرو را که از اکوسیستم های ارزشمند دنیا است و همه در کنار هم قرار دارند را ببینید.

این ژئوپارک از غرب 300 کیلومتر مساحت و از جنگل های حرا و جزیره هرمز 2063 کیلومتر مربع مساحت دارد که یکی از قدیمی ترین ژئوپارک ها در غرب آسیا و خاورمیانه محسوب می گردد.

موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم که در چهارراه پردیس، جنب مرکز خرید ستاره قشم واقع شده مساحتی حدود 1000 متر مربع دارد و محل مناسبی برای تماشای پستانداران کوچک و بزرگ و متنوع دنیا است که به صورت تاکسیدرمی شده در این موزه نگهداری می شوند. در این موزه به غیر از پستانداران متنوع و آبزیان، گونه های مختلف پرندگان کوچک و بزرگ و درحال انقراض، حشرات و 300 گونه جانوری جمع آوری شده اند. در بخش فسیل شناسی موزه ژئوپارک می توانید مجموعه ای از صدف ها، سنگواره ها، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و ماکت هایی از جاذبه های زمین شناسی مثل غار نمکدان، بام قشم، ساحل ماسه ای، مجسمه هایی از انسان های اولیه و آشنایی با زندگی آن ها و بسیاری موارد دیگر را تماشا کنید.

یکی دیگر از بخش های موزه به صنایع دستی قشم اختصاص دارد و می توانید با انواع لباس های محلی زنان جنوب، هنر خوس دوزی، سوزن دوزی، صنایع چوبی، گلیم، حصیر بافی، صنایع دریایی، سازهای محلی و بسیاری موارد دیگر آشنا شوید.

سایت های ژئوپارک قشم

همانطور که گفتیم آثار و جاذبه های ارزشمندی جز ژئوپارک قشم هستند که ارزش فراوانی دارند و در قالب 25 ژئوپارک معرفی شده اند که از جمله آن ها می توان به دره ستارگان، بام قشم، کوراکوراکوه، تنگه چاهکوه، دره تندیس ها، دره شور، غار نمکدان، موزه ژئوپارک، کریان، دره قاضی، پهنه های گلی، ساحل کرق، تنگه اولی، چاکویر، بصیرا، جنگل های حرا، جزایر ناز، جزیره هرمز، روستای لافت، ساحل تخمگذاری لاک پشت ها، خلیج دیرستان، ژئولینک، صخره خرچنگ ها، غار خربس، تالاب پرندگان دو کوهک، دره مجسمه ها اشاره کرد که می توانید در این پارک قشم ببینید.

هتل ژئوپارک قشم

هتل سه ستاره ژئوپارک قشم در سال 1381 افتتاح شد و در سال 1394 بازسازی شده و به عنوان یکی از هتل های مناسب قشم با چشم انداز رو به خلیج فارس است. هتل ژئوپارک قشم از دو طبقه که از 30 اتاق و سوئیت خانوادگی، رستوران با ظرفیت 80 نفر برای صرف صبحانه، ناهار و شام که از ساعت 7:30 صبح تا 21:30 شب پذیرای مهمانان است، پارکینگ، آسانسور، فروشگاه سوغات و صنایع دستی، صندوق امانات، اینترنت در لابی و تاکسی سرویس شبانه روزی تشکیل شده است.

همچنین این هتل در نزدیکی ساحل خلیج فارس واقع شده و به دلیل قرارگیری در موقعیت مناسب در کوتاه ترین زمان می توانید به غار خربس، موزه ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها و بازار قدیم قشم دسترسی داشته باشید.

بهترین فصل بازدید از ژئوپارک قشم

قشم به دلیل قرارگیری در جنوب ایران دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و به همین دلیل اوایل فصل بهار و تابستان به ویژه ماه های تیر و مرداد از جمله گرم ترین فصل برای سفر به این جزیره است. اگر قصد سفر به قشم و بازدید از ژئوپارک را دارید بهترین فصل بازدید از ژئوپارک قشم فصل پاییز و زمستان است که میانگین دمای هوا به 13 تا 18 درجه سانتی گراد می رسد و به راحتی می توانید در قشم به گردش بپردازید. همچنین ایام نوروز و فصل زمستان شلوغ ترین زمان گردشگری قشم است که باید در صف های طولانی به انتظار بایستید، به همین دلیل اگر قصد سفری ارزان در خلوت ترین زمان به این جزیره زیبا را دارید بهترین فصل اواخر بهار و سه ماه تابستان است.

آدرس ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم در غرب جزیره قشم واقع شده که از شرق به روستای طبل و سلخ، از شمال و جنوب به ساحل جزیره و از غرب به روستای گوری منتهی می گردد و شامل بخش بزرگی از قشم و سایر منطقه ها طبیعی و جزایر است.

حرف آخر

ژئوپارک قشم یکی از جاهای تماشای و منحصربه فرد این جزیره است که بین گردشگران داخلی و خارجی بسیار معروف است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران در سفر به قشم علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی، جاذبه های گردشگری، انجام تفریحات دریایی و گشت وگذار در جزیره برای آشنایی با جزیره و تماشا آثار بی نظیر به بازدید از ژئوپارک قشم می روند.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1710

به "آشنایی با ژئوپارک قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ژئوپارک قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید