راهنمای سفر به جزیره لاوان؛ مروارید پنهان خلیج فارس!

به گزارش مجله فناوری، یکی از منطقه ها مجذوب کننده و زیبای ایران خطه جنوبی کشور است. در این قسمت از ایران شهرها و جزیره هایی وجود دارند که شما از تماشا آن ها غافلگیر خواهید شد. یکی از این جزیره ها، جزیره لاوان است که ما تصمیم داریم در این مقاله به آن سفر کنیم.

راهنمای سفر به جزیره لاوان؛ مروارید پنهان خلیج فارس!

بدون شک اگر قرار بود از تنوع آب و هوایی استفاده کنیم باید سفرهای مختلفی می رفتیم و منطقه ها مختلفی را در جهان تجربه می کردیم. اما به لطف کشور چهار فصلی که داریم در هر زمان که اراده کنیم می توانیم اقلیم های مختلف و آب و هوا های متفاوتی را از نزدیک لمس کنیم. سرمای زمستان در کنار گرمای تابستان و خنکای بهار در کنار هوای ملس پاییز که همگی با هم ایران زیبا را تشکیل می دهند.

استان هرمزگان

استان هرمزگان که در خطه جنوبی کشور ما نهاده شده است یکی از شهرهای مجذوب نماینده ایران است. مساحتی بیش از 68 هزار کیلومتر مربع دارد و در پهنه ای معادل 900 کیلومتر در جوار خلیج فارس و دریای عمان بر زمین گسترده شده است. زاگرس در اینجا امتدادی کم ارتفاع دارد که در انتهای جهت خود به ساحل رسیده و به دریا پیوند می خورد. درست در محل تلاقی کوه و دریا طبیعتی بکر و عجیب شکل گرفته است که چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. این استان در منطقه فوق حاره ای مستقر شده و آب و هوایی گرم و خشک دارد.

استان هرمزگان در خود 14 جزیره بزرگ و کوچک دارد که هر کدام از دیگری متفاوت تر و زیباتر هستند. در این بین جزیره لاوان سومین و زیباترین جزیره استان هرمزگان است که همانند نگینی بر انگشتر این خطه می درخشد. امروزه جزیره لاوان نه تنها برای گردشگران مجذوب نماینده بوده و عاشقان زیادی را برای سرگرمی به سمت خود میکشاند بلکه قطب اقتصاد نفتی نیز محسوب شده و برکت های بیشماری را برای کشور به همراه داشته است.

همه چیز در خصوص جزیره لاوان

همانطور که پیشتر اشاره کردیم جزیره لاوان سومین جزیره زیبای استان هرمزگان است که در جنوب ایران نهاده شده است. این جزیره از سمت شمال شرقی به بندر مقام و از سمت شرق به جزیره شیدور ختم می گردد. در ضمن از غرب ساحل نخیلو نیز فاصله ای 28 کیلومتری دارد. موقعیت جزیره لاوان در خلیج فارس بشدت مهم و ویژه بوده و بیشتر مردم کشور آن را به عنوان جزیره ای کاملا نفت خیز می شناسند. مساحت این جزیره تقریبا چیزی در حدود 74 کیلومتر مربع بوده که در کل 3000 نفر جمعیت بیشتر ندارد.

درصد بیشتری از مردم جزیره لاوان ماهی گیر بودند اما با گذشت زمان جمعیت قابل توجهی از آنان به استخدام شرکت نفت درآمده و تعداد اندکی نیز مشغول کشاورزی هستند. در این جزیره گونه های مختلف و متفاوتی از حیوانات وجود دارد، مانند لاک پشت، دلفین، کوسه و آهو که از گونه های خاصی می باشند. متاسفانه باید اعلام کنیم که این جزیره از لحاظ گردشگری چندان قابل توجه نیست و تنها نقطه مثبتی که در آن دیده شده این است که به علت نفت خیز بودن پیشرفت هایی در آن بوجود آمده. بهتر است کمی دیدگاه خود نسبت به سفر رفتن را تغییر دهید و به جای شهرهای شمالی و کیش، کمی هم ترجیح خود را به سمت ناشناخته قرار دهید. شک نکنید که خاطرات خوب و لذت بخشی را برای شما رقم خواهد زد.

جزیره لاوان و پالایش نفت

مجتمع تقطیر لاوان یا همان شرکت پالایش نفت لاوان، زیر نظر پالایشگاه نفت شیراز بوده و درست در سال 1355 مورد بهره برداری نهاده شد. بهره برداری از این مجتمع پالایش نفت با ظرفیتی معادل 20 هزار بشکه نفت خام در روز صورت می گرفت و تحت نظارت دو ارگان شرکت نفت ایران و شرکت اینگرای یوگوسلاوی سابق انجام میشد. بعد از انقلاب نیز این شرکت درجا نزد و رو به پیشرفت قدم برداشت و درست در سال 1380 بود که اولین واحد بنزین سازی در پالایشگاه جزیره لاوان راه اندازی شد.

دقیقا در سال 1394 بود که این شرکت با هدف ارتقاء دادن کیفیت بنزین تولیدی خود و بعلاوه افزایش یافتن اندازه و کیفیت فرآورده های نفتی در راستای همگام بودن با محیط زیست، اقدام به بهره برداری از واحد نو تحت عنوان تصفیه هیدروژنی فرآورده های میان تقطیر نفت گاز و نفت سفید کرد که بر طبق استانداردهای یورو 4 مورد بهره برداری نهاده شد. در مهر ماه سال 1398 بود که شرکت نفت جزیره لاوان، اولین محموله بنزین یورو 5 خود را برای استفاده در داخل کشور بارگیری و ارسال کرد. در حال حاضر حدود 40 درصد از کل مساحت جزیره لاوان را صنایع شرکت پالایش نفت جزیره تحت پوشش خود قرار داده است.

جزیره لاوان و سفری خاطره انگیز

مسافرت به جزیره لاوان مانند سفر به کیش نخواهد بود اما شک نکنید که در این سفر به خوش خواهد گذشت و خاطرات مجذوب نمایندهی را برایتان رقم خواهد زد. البته شما باید برای سفر به این جزیره زیبا راه های متعددی را پیش رو دارید. یکی از راه های رسیدن به این مقصد چشم نواز این است که با تهیه بلیط هواپیمای عسلویه از خبرنگاران ، ابتدا راهی این شهر شده و ترجیحا یک روز را در هتل استراحت کنید. رزرو هتل را نیز می توانید به وسیله سایت خبرنگاران براحتی انجام دهید و سپس بعد از یک استراحت مختصر راهی جزیره لاوان بشوید. البته همانطور که پیشتر اشاره کردیم این یکی از راه های پیش روی شماست.

راه دیگری که به شما پیشنهاد می دهیم این است که برای سفر به جزیره لاوان راه دسترسی زمینی را امتحان کنید. اول از همه باید به سمت شیراز حرکت کنید و بعد از آن به سمت فیروزآباد جهت خود را ادامه دهید. بعد از رسیدن به فیروزآباد به سمت سیراف رفته و از آنجا نیز به عسلویه تغییر جهت بدهید. به عسلویه که رسیدید تنها کافی است 30 دقیقه رانددگی کنید تا به شهر پارسیان برسید. بعد از اینکه شهر پارسیان را پشت سر گذاشته و از جاده ساحلی عبور کردید به بندر مقام خواهید رسید.

گذر از شهر پارسیان، جاده ساحلی و رسیدن به بندر مقام فقط یک ساعت از وقت شما را خواهد گرفت. البته اگر تصمیم به توقف در بین جهت نداشته باشید که البته این امری بعید خواهد بود. زیرا موج های زیبایی که در دریا خود را با عجله به شما می رسانند چشم انداز ای بدیع را خلق می نمایند که چشم هر بیننده ای را بخود جلب می نماید.

در بند مقام شما با قایق های کوچک و بزرگی روبرو می شوید که براحتی سوار آن ها شده و قدم به دل خلیج همواره فارس خواهید گذاشت. 20 کیلومتر را که طی کردید جزیره لاوان را خواهید دید و در خشکی آن قدم خواهید گذاشت. ناگفته نماند اگر طی کردن این جهت برای شما راحت نیست، خبرنگاران کار را برای شما راحت نموده و شما با رزرو بلیط و هتل می توانید به راحتی با یک سفر هوایی کوتاه خود را به جزیره لاوان برسانید.

  • نکات مهم در سفر به جزیره لاوان

اگر تصمیم دارید در فصل تابستان به جزیره لاوان سفر کنید پیشنهاد می کنیم که خود را برای یک گرمای شوک آور آماده کنید. اما بهتر است فصل های پاییز و زمستان را برای رفتن به این جزیره انتخاب کنید تا با هوایی معتدل و مناسب روبرو شوید. در هر حال گرمای هوا اتفاقی عجیب نیست و شما در سفر به جنوب کشور بطور معمول با این گرما روبرو خواهید شد.

نکته اینجاست که همین گرمی هوا سبب شده است تا گونه های عجیب و خاصی از گیاهان و جانوران در این خطه رشد نموده و زندگی نمایند که در نوع خود خاص و منحصربه فرد هستند. در ساحل جزیره لاوان بیشتر قسمت ها با دکل های نفتی پوشانده شده و احتمالا مکان مناسبی را برای برپایی چادر پیدا نخواهید کرد. اما باز هم جای نگرانی نیست چون براحتی می توانید در سواحل گرت، ساحل شرکت نفت و ساحل مرجانی براحتی چادر زده و استراحت کنید.

  • برترین فصل برای سفر به جزیـره لاوان

اگر عجله ندارید و می خواهید در برترین شرایط آب و هوایی به خطه جنوب کشور بروید، توصیه می کنیم که شش ماه دوم سال را برای سفر به جزیره لاوان انتخاب کنید. دما در این جزیره و در فصل زمستان تنها 20 درجه بالای صفر است، اما در فصل تابستان و یا نیمه اول سال رطوبت هوا بشدت بالا رفته و بدون شک موجب آزار و اذیت شما خواهد شد.

باید به این نکته اشاره کنیم که امکانات رفاهی در جزیره لاوان به هیچ عنوان مانند امکانات رفاهی موجود در منطقه های مانند کیش و یا امارات که در نزدیکی خط استوا قرار دارند نیست و احتمالا گرمای هوا اگر عادت نداشته باشید، شما را اذیت خواهد نمود. اما اگر تحمل گرما برای شما سخت نباشد و شما را اذیت نکند می توانید با سفر به این جزیره زیبا در تابستان از شنا کردن و استفاده از خدمات سرگرمیی و گردشگری خلیج فارس لذت ببرید.

جزیره لاوان و جاذبه های گردشگری

عجیب ترین و در عین حال مهم ترین جاذبه گردشگری که می توانید در جزیره لاوان آن را لمس کنید ساحل مرجانی دست نخورده و بکری است که بدون دخالت دست انسان و هم نوعانش ایجاد شده و با قدرت تمام خودنمایی می نماید. از قلم نیاندازید که جزیره مارو نیز دیدنی های فراوانی دارد و خصوصا گشت و گذار در میان تپه های ان یکی دیگر از مجذوب نمایندهیت های گردشگری در جزیره لاوان محسوب می گردد. سواحل مارو یا شیدور نیز بکر و دست نخورده هستند و در بعضی نقاط از شن پوشیده شده اند و یا از مرجان های زیبا که بدون شک تجربه ای متفاوت را برای شما رقم خواهند زد.

یکی از مهم ترین و در عین حال دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در جزیره لاوان و مارو این است که در نیمه دوم اسفند ماه لاک پشت ها آغاز به تخم ریزی می نمایند که گردشگران فراوانی را به سمت خود می کشانند. ضمن اینکه دلفین ها در تمام طول سال در نزدیکی ساحل شنا می نمایند و پرستوهای دریایی و حواصیل ها نیز همان گونه های نادر جانوری هستند که فقط در جزیره لاوان می توانید آن ها را بیابید. لطفا از قلم نیاندازید که اگر به سمت این جزیره و همینطور جزیره مارو یا همان شیدور رفتید به هیچ عنوان زباله یا اشیاء دیگری از خود در این جزیره باقی نگذارید. زندگی جانوران و گیاهان منحصر به فرد و خاص این جزیره به راحتی با سهل انگاری ما تهدید خواهد شد.

غذاهای معروف در جزیره لاوان

صحبت از سفر که پیش می آید یکی از دغدغه های اصلی غذا خواهد بود. خب شاید کمی تعجب کنید اما جزیره لاوان رستورانی ندارد که با منوهای متنوع پذیرای شما باشد اما به جای آن سوپر مارکت های مدرن، بزرگ و متنوعی دارد که در آن ها هر محصول و غذایی را که بخواهید می توانید پیدا کنید. خب این یک فرصت عالی محسوب می گردد که در این جزیره بدون وجود رستوران، دست به ابتکار عمل زده و آشپزی را امتحان کنید. از قلم نیاندازید که یکی دیگر از مجذوب نمایندهیت های فوق العاده جزیره لاوان ماهی های آن است که حتما باید آنها را امتحان کنید. ماهیگیران محلی انواع ماهی های لذیذ را صید می نمایند که می توانید با خرید از آنان طعم بی نظیر ماهی های جنوب را بچشید.

سوغاتی های مخصوص جزیـره لاوان

در جزیره لاوان بازاری وجود دارد که یکی از منابع اصلی برای دسترسی به صنایع مردمان خطه جنوب است. این بازار نیز دست کمی از سایر بازارهای استان هرمزگان ندارد و در آن شما با محصولات متنوعی مانند صنایع دستی چوبی، صنایع دستی سفالی، لباس های سنتی مردم جنوب و صنایع دستی دریایی روبرو خواهید شد که همگی هنر دستان پرتلاش و زحمتکش مردم جنوب کشور خصوصا ساکنان جزیره لاوان می باشد. البته تمام گشت و گذار شما به بازارهای سنتی و محلی ختم نخواهد شد و در کنار این بازارها فروشگاه های مدرنی نیز وجود دارند که گردش و خرید کردن در آن های خالی از لطف نیست.

سخن پایانی

برای اقامت شبانه در جزیره لاوان بهتر است به حومه شهر بروید و در آنجا کمپ برپا کنید. اگر قصد رفتن به جزیره مارو دارید بد نیست که بدانید زمانی این جزیره محل اقامت مارها بوده اما جای هیچ نگرانی نیست چون در حال حاضر اثری از آنان باقی نمانده اما باز هم جانب احتیاط را رعایت نموده و کفش خود را از پا درنیاورد. البته اگر قصد کمپ زدن را ندارید می توانید با اجاره سوئیت هایی که برای گردشگران تعبیه شده اند شبی آرام را در کنار خانواده و یا دوستان خود سپری کنید. در هر حال از قلم نیاندازید که سفر به جزیره لاوان یک سفر لوکس با برترین امکانات نخواهد بود اما به شما قول خواهم داد که خاطرات شیرینی از این سفر برای شما رقم خواهد خورد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1635

به "راهنمای سفر به جزیره لاوان؛ مروارید پنهان خلیج فارس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به جزیره لاوان؛ مروارید پنهان خلیج فارس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید