از علاقه خارجی ها به موسیقی سنتی تا شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا

به گزارش مجله فناوری، بسیاری از توریست ها در سفر به ایران و با اشتراک عکس ها و تصاویر خود از حضور در کشورمان، گام مهمی را در راستای واقع نمایی از فضای کشور برداشته اند.

از علاقه خارجی ها به موسیقی سنتی تا شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با ارزانترین قیمت تور ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، گردشگری همواره به عنوان صنعتی مهم در کشورهای پیشرفته مورد توجه بوده و حتی در برخی از کشورها سهم عمده ای در تأمین بخشی از فراوری ناخالص ملی دارد.

در گزارش سال 2017 سازمان دنیای گردشگری ملل متحد (UNWTO)، کشوری همچون فرانسه با 86.9 میلیون گردشگر ورودی پذیرای بیشترین تعداد بازدیدنماینده بوده است و اسپانیا با 81.8 میلیون نفر در رتبه دوم ایستاده است، در این رده بندی، ترکیه با میزبانی از 37.6میلیون گردشگر بین المللی در رتبه هشتم قرار گرفته است.

ایران در این رده بندی در فهرست جنوب آسیا قرار گرفته و علی رغم ورودی های کم گردشگران خارجی، پس از هند با 15 میلیون و 543 گردشگر ورودی، 4.8 درصد از سهم گردشگری بین المللی را کسب نموده ودر رتبه دوم این فهرست جای گرفته و در نظر بیشتر توریست های خارجی،کشوری زیبا، دوست داشتنی با مردمی مهمان نواز و مهربان است و ظرفیت های گردشگری آن همچون جاذبه های تاریخی و باستانی، فرهنگی، صنایع دستی و تنوع زیست محیطی و همچنین چهار فصل بودن آن، در سال های اخیر گردشگران خارجی زیادی را به سمت خود جذب نموده است.

بسیاری از توریست ها در سفر به ایران و با اشتراک عکس ها و تصاویر خود از حضور در کشورمان، گام مهمی را در راستای واقع نمایی از فضای کشور برداشته اند که نشان می دهد ایران نه تنها امنیت دارد بلکه مردمان آن با مهمان نوازی ویژه خود خاطرات ماندگاری را در ذهن مسافران ثبت نموده اند.

اما آنچه می تواند برای شما جالب باشد چالش ها و مسائلی است که گردشگران خارجی با آن روبرو هستند، چالش هایی که گاه خنده دار است و گاه تأسف برانگیز، همچنین شاید برایتان جذاب باشد که بدانید واکنش گردشگران خارجی به غذا، موسیقی و معماری ایرانی چیست و کدام را محبوب تر از بقیه می دانند.

به همین جهت به سراغ ادریس کوثری راهنمای گردشگری رفتیم تا برایمان از خاطرات خود با گردشگران و چالش های موجود صحبت کند، این راهنمای گردشگری جزو معدود افرادی است که در راستا کار خود دغدغه معرفی فرهنگ و آداب ایرانی را دارد و با ابتکار عمل های جالبی که در ادامه این گفت وگو می خوانید مسافران خود را ترغیب می نماید تا برای چندمین بار ایران را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب نمایند.

ریال یا تومان؟ مسأله این است!

کوثری در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ما همواره پیش از آغاز تورهای گردشگری یک سری مسائل مربوط به کشور را برای گردشگران خارجی شرح می دهیم، گفت: معمولاً صحبت ما با گردشگران خارجی پیرامون نکاتی است که حتماً باید در ایران رعایت نمایند که بسیاری از این موضوعات برایشان جالب است.

اولین چالشی که گردشگران ورودی با آن روبرو هستند تشخیص ریال و تومان است، همواره روزهای ابتدایی ورود گردشگران به ایران آنها نمی دانند باید هزینه های خود را به ریال پرداخت نمایند یا به تومان و ما باید گاه چندبار برایشان شرح دهیم تا این قضیه برایشان جا بیفتد.

وی با اشاره به چالش دوم گفت: دومین مسأله ای که خارجی ها با آن روبرو می شوند در خصوص شیوه رانندگی در ایران، ترافیک های وحشتناک و عدم رعایت قوانین هدایت و رانندگی به خصوص در چهارراه ها و میدان ها است.

وحشت گردشگران خارجی از نحوه رانندگی در ایران

خیلی اوقات پیش می آید که ما خودمان راهنما - راننده می شویم، یکبار من در اولین توری که با خود به همراه برده بودم دو مسافر ژاپنی داشتم و اتفاقاً خودم هم راننده بودم، از همان ابتدا که اینها سوار ماشین شدند استرس و ترس شان آغاز شد در حالی که من از نظر خودم خیلی هم خوب رانندگی می کردم.

نگران شده بودند و مدام از من سوال می کردند چه اتفاقای افتاده؟ چرا مردم اینقدر عجله دارند؟ بعدها همین حس در مسافران دیگر هم ایجاد و باعث شد روی رانندگی من اثر بگذارد، تا جایی که وقتی خودم هم تنها پشت فرمان می نشینم با احتیاط و آرامش بیشتری رانندگی می کنم.

مسأله دیگر هنگام عبور از چراغ قرمز است، در بیشتر کشورها در 30 متری عابر توقف می نمایند اما متأسفانه در کشور ما حق تقدم خیلی رعایت نمی گردد، مثلاً وقتی مسافر را به شیراز می بریم و می خواهیم از مسجد نصیرالملک قدم زنان به سمت نارنجستان قوام برویم باید حتماً به مسافر یاری کنیم تا از خیابان عبور کند و من این را به سایر همکاران راهنمای خودم هم توضیه می کنم تا هم از خطرات احتاقتصادی جلوگیری گردد و هم خاطره بدی در ذهن مسافران شان باقی نماند.

تعارفات ایرانی که جدی گرفته می گردد

این راهنمای گردشگری تعارفات ایرانی را یکی دیگر از موضوعات جالب برای گردشگران خارجی بیان کرد و اضافه کرد: تعارف ایرانی از جمله فرهنگ های اصیل ما ایرانی هاست که خیلی جذاب است اما برخی اوقات اگر در آن زیاده روی کنیم خسته نماینده خواهد شد، این موضوع یکی از مواردی است که ما حتماً برای مسافر درباره آن شرح می دهیم.

کوثری در ادامه با خنده خاطره ای تعریف کرد و گفت: بارها پیش آمده که مسافری برای خرید یک صنایع دستی وارد مغازه شده و موقع پرداخت هزینه با جمله قابل نداره یا مهمون ما باش روبرو می گردد، مثلاً یک بار در عالی قاپوی اصفهان گردشگران مشغول عکاسی بودند، ناگهان دیدم یک پسری با عجله سمت من آمد و با لهجه اصفهانی به یکی از مسافرانم اشاره نمود و گفت: آقا این خانم آبمیوه گرفته پولش رو نداده من از خانم فرانسوی سوال کردم و او در جواب گفت که مغازه دار به او گفته نمی خواهد پول بدهی و مهمان باش!

پس از این اتفاق بود که در هتلی در شیراز حین خوش آمد گویی از مهمانان با شربت و شیرینی پذیرایی شد و مهمانان مدام از من سوال می کردند که آیا این هم یک نوع تعارف ایرانی است یا می توانند شربت و شیرینی را میل نمایند.

محدودیت در دسترسی به برخی از شبکه های اجتماعی

کوثری در ادامه گفت: مورد بعدی که حتماً باید به مسافران خارجی در خصوص آن شرح دهید مربوط به شبکه های مجازی است، بیشتر مسافران در کشور خود از شبکه هایی همچون فیس بوک به راحتی استفاده می نمایند اما دسترسی به این شبکه و شبکه هایی از این دست در کشور ما با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی با محدودیت روبرو است، به همین جهت حتماً باید این موضوع را با مسافر در میان بگذاریم، چرا که گاهی برخی از گردشگران با هدف فعالیت های اقتصادی به ایران سفر می نمایند و اغلب بیزنس من های خارجی بزرگترین مشکل خود را محدودیت دسترسی به اینترنت یا برخی شبکه های اجتماعی عنوان نموده اند.

ما موظف هستیم تا برایشان شرح دهیم که در برخی نقاط کشور علی رغم اپراتورهای قوی نه تنها اینترنت بلکه گاهی اوقات آنتن هم نداریم، مثلاٌ در قلعه الموت قزوین، طبیعی است که اطلاع داشتن مسافر از این موضوع باعث می گردد تا کارهایی که با اینترنت یا تلفن همراه دارد را به بعد از سفر به این مناطق موکول کند.

برخی تفاوت های فرهنگی را باید به توریست گوشزد کرد

وی در ادامه توضیح داد: یکی از مسائلی که ما حتماً آن را به گردشگر خارجی گوشزد می کنیم این است که در فرهنگ ایرانی اعاقتصادی مثل فین کردن یا آروغ زدن سر سفره کار پسندیده ای نیست و ایرانی ها را ناراحت می نماید، البته در کشورهای خارجی این رفتارها مرسوم است اما ما به آنها می گوییم که در کشور ما این گونه حرکات بی ادبی و بی احترامی تلقی می گردد و به آن ها حساسیت ایرانی ها را در این زمینه یادآور می شویم.

البته نحوه بیان این موضوع باید به گونه ای باشد که به مهمان خارجی شما برنخورد، به همین خاطر من معمولاٌ به آنها می گویم این کار را انجام ندهند چرا که دلم نمی خواهد کسی بهشان چپ چپ نگاه کند یا حرف بدی بزند.

وی در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر شاهد تبلیغات خوبی در خصوص ایران از سوی گردشگران خارجی هستیم گفت: وقتی یک مسافر خارجی قدم به ایران می گذارد در نگاه اول ذهنیتی که از کشور ما دارد مثل عراق یا حاشیه خلیج فارس است اما از همان ابتدای ورود در فرودگاه تفاوت را احساس می نماید و می بیند که چقدر ایرانی ها آراسته، پاکیزه و به روز هستند.

غافلگیری مسافران خارجی از ایرانِ چهارفصل

مورد بعدی درباره تفاوت فرهنگ، لهجه، زبان و آب و هوای ایران است، من یک تور 15 روزه در فروردین سال جاری داشتم که طی این 15 روز مسافران من از شمال تا جنوب با تنوع آب و هوایی عجیبی روبه رو شدند، هم شنا در آب های جنوبی را تجربه کردند و هم برف و سرمای اردبیل را، تا جایی که برای خودشان هم این تنوع آب و هوایی جذاب و هیجان انگیز شده بود.

کوثری توضیح داد: معمولاً تورهای ما شامل خط کلاسیک می گردد که تهران، کاشان، اصفهان، شیراز و گاهی لرستان و کردستان را هم در بر می گیرد و کوشش می کنیم حداقل 5 استان کشور را به گردشگران خارجی نشان دهیم.

شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا از نگاه گردشگران خارجی

همچنین برخی شهرها مثل شهر رشت که با بیش از 220 مدل غذا از سوی یونسکو به نام شهر خلاق خوراک نامگذاری شده برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب است، شیوه سرو غذا و سفره های رنگین گیلانی، همزمانی سرو ماهی شور با باقلا برای تنظیم فشار خون و ... توجه بسیاری از گردشگران را جلب می نماید و خیلی از آن ها وقتی به شمال ایران سفر می نمایند این شهر را شبیه سوئیس یا ایتالیا می بینند.

لباس هاس رنگارنگ ترکمن ها و یا مسابقات اسب دوانی و امکان ماهیگیری در شهرهای جنوبی از جمله جذابیت هایی است که ایران برای مسافران خارجی دارد، همین که می بینند یک صیاد چگونه تور 15 متری را در دریا می اندازد و با آن ماهیگیری می نماید و یا چگونه مردم در لشگرآباد اهواز علی رغم تمامی مشکلاتی که دارند اینقدر شاد و پر جنب و جوش هستند آنها را ترغیب می نماید تا مجدداً ایران را برای سفر خود انتخاب و یا سفر به کشورمان را به دیگر توریست ها توصیه نمایند.

توریست ها تبلیغات منفی دشمن علیه ایران را خنثی می نمایند

خوشبختانه وقتی گردشگران خارجی به ایران سفر می نمایند چیزی که می بینند کاملاً خلاف تبلیغات منفی علیه ایران است و بارها اذعان داشته اند که ایران فراتر از چیزی بوده که انتظارش را داشته اند.

وی مهم ترین هدف خود را نشان دادن چهره واقعی ایران بیان کرد و گفت: یکی از نکات قابل توجه برای توریست های خارجی معماری ایرانی است، ما در کشور باغ های ایرانی همچون باغ شازده کرمان، باغ ارم شیراز و ... را داریم که معماری آن ها همواره سرشار از معنی و مفهوم بوده و وقتی مسافران داستان این معماری ها را می شنوند ماجرا برایشان جذاب تر هم می گردد.

معماری مساجد، مناره ها یا یکسری جاهای خاص مثل مسجد نصیرالملک که ما در آن بازی رنگ ها را شاهد هستیم و یا انعکاس صدا در مسجد امام تقش دنیا و یا حتی کاشی کاری های زیبای مسجد جامع یزد که تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است همواره برای گردشگران خارجی جالب و حیرت انگیز بوده است.

کباب، غذای محبوب خارجی ها

کوثری درباره محبوبترین غذاهای ایرانی در بین گردشگران خارجی گفت: معمولاً کباب غذای محبوب توریست هایی است که به ایران سفر می نمایند، من مسافری داشتم که حتی می گفت اگر امکان دارد برای صبحانه هم کباب سرو کنید.

آبگوشت و دیزی هم گزینه دومی است که به آن تمایل نشان می دهند، البته این غذا به دلیل جذابیت در سرو برایشان بامزه است و اما بارها پیش آمده که اگر از 20 مسافر بپرسیم ناهار آبگوشت می خواهید یا کباب 18 نفر کباب را انتخاب می نمایند.

علاقه ویژه گردشگران خارجی به موسیقی های سنتی

وی درخصوص علاقه گردشگران خارجی به موسیقی ایرانی اظهار کرد: من در این رابطه تجربه های شیرینی دارم و بارها شاهد تقاضای مسافران برای پخش موسیقی های سنتی و اصیل ایرانی بودم، علی رغم اینکه متوجه کلام در موسیقی ایرانی نمی شوند اما معمولاً علت این علاقه مندی را آرامشی عنوان می نمایند که موسیقی سنتی برایشان به همراه می آورد.

من معمولاً در تورهای ورودی سعی می کنم فضای محبت آمیز ای را حاکم کنم و کوششم بر این است که با کارهای خلاقانه و سرگرمی های ایرانی خاطرات خوبی از سفر به ایران در ذهن مسافرانم ثبت گردد، به همین جهت هم با توجه به اینکه به کدام شهر سفر می کنیم و چه امکاناتی داریم از قبل هماهنگ می کنم که بتوانند برخی از فعالیت های بومی آن منطقه را تجربه نمایند که حصیربافی، گله داری، ماهیگیری و خوشنویسی از جمله این تجربه هاست.

تجربه گل یا پوچ و طناب کشی در سفر به ایران

گاهی هم یک سری اصطلاحات ایرانی یا آهنگ های جنوبی و شعرهای گیلکی را به آن ها ساد می دهم و برخی وقت ها که حس می کنم حوصله شان سر رفته به آن ها گل یا پوچ و طناب کشی یاد می دهم و با هم مسابقه می گذاریم.

این راهنمای گردشگری تأکید کرد: همواره می گویند که راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی کشور هستند و زمانی که یک توریست به کشور ما سفر می نماید این ما هستیم که باید هویت واقعی ایران را به او نشان دهیم.

مباحث اقتصادی مهم است اما موضوع مهم تر این است که کوشش کنیم تا چهره واقعی ایران را نشان داده و تبلیغات منفی دشمن علیه کشورمان را خنثی کنیم حتی اگر برایمان زحمت زیادی داشته باشد، چرا که این معرفی ویترینی می گردد که دیگران به وسیله آن می توانند انتخاب نمایند که مقصد سفرشان ایران باشد.

متأسفانه گاهی برخی از راهنمایان گردشگری به اشتباه رستوران هایی را انتخاب می نمایند که آشنای خودشان است و کاری به این ندارند که آیا غذای آن رستوران کیفیت دارد یا نه و می تواند خاطره خوبی برای مسافر به همراه داشته باشد؟ و یا حتی گاهی در بحث خرید زعفران، فرش، نقره و یا سایر صنایع دستی ایرانی برای چند درصد پورسانت بیشتر مسافر را مجبور می نمایند از جایی که خودشان معرفی نموده اند خرید نمایند، نباید فراموش کنیم که ما فقط موظف به هدایت هستیم و اختیار مسافر دست خودش است.

کوثری در خاتمه گفت: آرزوی من این است که صنعت گردشگری در ایران را به گونه ای معرفی کنیم که خیلی زود جزو 1 تا 5 دنیا شویم.

منبع : فارس

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 173

به "از علاقه خارجی ها به موسیقی سنتی تا شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علاقه خارجی ها به موسیقی سنتی تا شباهت رشت به سوئیس و ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید