اثرات مخرب امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان

به گزارش مجله فناوری، در این مطلب بعضی از آسیب های فاجعه بار ناشی از امواج تلفن همراه برای سلامت بدن ارائه شده است که کمتر مورد توجه واقع شده است.

اثرات مخرب امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان

به نقل از مدیکال اکسپرس، برای بیش از یک دهه، جوئل مسکوویتز، محقق دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه برکلی و مدیر مرکز بهداشت خانواده و جامعه برکلی در کوشش بود تا اثبات کند که امواج تلفن های همراه ایمن نیست؛ او گفت اما بیشتر مردم نمی خواهند آن را بشنوند.

مسکوویتز می گوید: مردم به تلفن های هوشمند خود اعتیاد دارند. ما اکنون از آن ها برای همه چیز استفاده می کنیم و از بسیاری جهات برای عملکرد در زندگی روزمره به آن ها نیاز داریم. فکر می کنم این ایده که به طور بالقوه به سلامتی ما آسیب می رساند، برای بعضی از افراد بسیار زیاد است.

او می افزاید: از زمان ظهور تلفن های همراه برای اولین بار در سال 1984، آن ها از دستگاه های بد بو با استقبال بد به تلفن های هوشمند زیبا و چند منظوره امروزی تبدیل شده اند. اگرچه تلفن های همراه اکنون تقریبا به وسیله همه بزرگسالان آمریکایی استفاده می گردد، اما تحقیقات قابل توجه نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه به علت انتشار امواج، سلامتی افراد را به مخاطره می اندازد.

مسکوویتز ادامه می دهد: تلفن های همراه، برج های سلولی و سایر دستگاه های بی سیم به وسیله بیشتر دولت ها تنظیم می شوند. با این حال دولت ما بودجه تحقیق درباره اثرات پرتوی فرکانس رادیویی بر روی سلامتی را در دهه 1990 متوقف کرد.

او می گوید: از آن موقع، تحقیقات نشان داده است که تلفن همراه اثرات بیولوژیکی و سلامتی قابل توجهی از جمله سرطان مغز دارد؛ و حالا با پیدایش نسل پنجم فناوری تلفن همراه، معروف به 5G، علت حتی بزرگتری برای نگرانی وجود دارد.

مسکوویتز می گوید: آنالیز ما در سال 2009 نشان داد که استفاده زیاد از تلفن همراه با افزایش بروز سرطان مغز ارتباط دارد، به ویژه در مطالعاتی که از روش های با کیفیت بالاتر و مطالعاتی استفاده می کردند که هیچ بودجه ای برای صنعت ارتباط از راه دور نداشتند. سال گذشته، ما آنالیز خود را که در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، بر اساس متاآنالیز 46 مطالعه کنترل موردی (دو برابر بیشتر از مطالعاتی که برای آنالیز خود در سال 2009 انجام دادیم) به روز کردیم و یافته های مشابهی را به دست آوردیم. نکته اصلی ما در آنالیز فعلی این است که تقریبا 1000 ساعت استفاده از تلفن همراه در طول زندگی، یا حدود 17 دقیقه در روز در طی یک دوره 10 ساله، با افزایش قابل توجه 60 درصدی سرطان مغز همراه است.

او می افزاید: به نظر من یک موضوعی که باید از ابتدا به آن بپردازیم، این است که این تحقیقات چقدر بحث انگیز است. بعضی دانشمندان گفته اند که این یافته ها بی اساس است و شواهد کافی مبنی بر مضر بودن اشعه تلفن همراه برای سلامتی ما وجود ندارد. اساسا هنگام تماس، امواج رادیویی را دریافت می کنید. این امواج به نزدیکترین برج سلول منتقل می گردد؛ به اصطلاح هر برج سلولی دارای یک سلول جغرافیایی است که در آن می تواند با تلفن های همراه در آن منطقه جغرافیایی یا سلول ارتباط برقرار کند.

او ادامه می دهد: سپس آن برج سلولی با یک ایستگاه سوئیچینگ ارتباط برقرار می نماید، پس از آن به وسیله کابل مسی یا فیبر نوری یا در بسیاری موارد، اتصال بی سیم به وسیله اشعه مایکروویو با نقطه دسترسی بی سیم متصل می گردد، در ادامه آن نقطه دستیابی مستقیما به وسیله سیم های مسی در تلفن ثابت ارتباط برقرار می نماید یا اگر با تلفن همراه دیگری تماس بگیرید، سیگنالی به برج سلول درون سلول گیرنده و غیره ارسال می نماید. تفاوت در نوع اشعه مایکروویو است که هر دستگاه ساطع می نماید. با توجه به تلفن های همراه و Wi-Fi و بلوتوث، یک ملفه جمع آوری اطلاعات وجود دارد. امواج به روشی کاملا متفاوت از اجاق مایکروویو شما تعدیل و پالس می شوند.

مسکوویتز تاکید می نماید: بسیاری از زیست شناسان و دانشمندان حوزه الکترومغناطیسی بر این باورند که تعدیل دستگاه های بی سیم انرژی را از نظر بیولوژیکی فعال می نماید که با مکانیسم های سلولی ما تداخل دارد، به اسم مثال کانال های کلسیم را باز می نماید و اجازه می دهد کلسیم به سلول و میتوکندری درون سلول جریان یابد و به این ترتیب در فرآیند های سلولی طبیعی ما تداخل ایجاد نموده و منجر به ایجاد پروتئین های استرس و رادیکال های آزاد و احتمالا آسیب به DNA و در موارد دیگر ممکن است منجر به مرگ سلول گردد.

او می گوید: در سال 2001 بر اساس تحقیقات بیولوژیک و اپیدمیولوژیک انسانی، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) سازمان جهانی بهداشت زمینه های با فرکانس پایین را به اسم احتمالا سرطان زا طبقه بندی کرد. در سال 2011، IARC بر اساس مطالعات مربوط به اشعه تلفن همراه و خطر تومور مغزی در انسان، تابش فرکانس رادیویی را احتمالا سرطان زا برای انسان طبقه بندی کرد. در حال حاضر ما به طور قابل توجهی شواهد بیشتری داریم که طبقه بندی قوی تری را تضمین می نماید. اخیرا در تاریخ 1 مارس 2021، گزارشی به وسیله مدیر سابق مرکز ملی بهداشت محیط در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری منتشر شد که نتیجه گرفت یک احتمال زیاد وجود دارد که اشعه فرکانس رادیویی منتشر شده به وسیله تلفن های همراه گلیوم و نوروم صوتی باعث ایجاد دو نوع تومور مغزی می شوند.

مسکوویتز ادامه می دهد برای اولین بار علاوه بر مایکروویو، فناوری 5G از امواج میلی متری استفاده می نماید که فرکانس آن ها بسیار بالاتر از مایکروویو هایی است که 3G و 4G استفاده می نمایند. امواج میلی متری نمی توانند خیلی دور حرکت نمایند و بر اثر مه یا باران، درختان و مصالح ساختمانی مسدود می شوند، بنابراین صنعت تخمین می زند که به 800000 سایت آنتن سلول نو نیاز داشته باشد.

او می گوید هر یک از این سایت ها ممکن است دارای آنتن های سلولی از ارائه دهندگان مختلف تلفن همراه باشد و هر یک دارای ریزآرایه های متشکل از ده ها یا حتی شاید صد ها آنتن کوچک باشد. تابش موج میلی متر بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی امواج میلی متری، تا حد زیادی در پوست، غدد عرق، اعصاب محیطی، چشم ها و بیضه ها جذب می گردد. علاوه بر این، این اشعه ممکن است باعث حساسیت زیاد و تغییرات بیوشیمیایی در سیستم ایمنی و گردش خون، قلب، کبد، کلیه ها و مغز گردد. امواج میلی متری بعلاوه می تواند به حشرات آسیب برساند و رشد پاتوژن های مقاوم در برابر دارو را افزایش دهد، بنابراین احتمالا بعضی اثرات گسترده زیست محیطی را برای محیط های خرد اطراف این سایت های آنتن سلول ایجاد می نماید.

چند راه حل ساده برای کاهش خطرات ناشی از امواج تلفن همراه

ابتدا استفاده از تلفن های همراه یا تلفن های بی سیم را به حداقل برسانید، هر زمان که ممکن است از تلفن ثابت بهره ببرید. اگر از تلفن همراه استفاده می کنید، در صورت عدم استفاده از Wi-Fi و بلوتوث، آن ها را خاموش کنید. هنگام نزدیک شدن به روتر Wi-Fi، بهتر است از تلفن همراه خود روی Wi-Fi بهره ببرید و تلفن همراه را خاموش کنید، زیرا این امر در مقایسه با استفاده از شبکه تلفن همراه، در معرض تابش اشعه کمتر خواهد بود.

تلفن خود را از سر و بدن خود دور نگه دارید. آن را در کیف یا کوله پشتی نگه دارید. اگر مجبورید آن را در جیب خود بگذارید، حتما آن را در حالت پرواز قرار دهید. برای مکالمه از هدفون سیمی یا بلندگو بهره ببرید. هنگام خواب آن را کنار سر نگذارید، آن را خاموش یا در اتاق دیگری قرار دهید.

سوم، فقط در مواقعی که سیگنال قوی است از تلفن خود بهره ببرید. تلفن های همراه طوری برنامه ریزی شده اند که وقتی سیگنال ضعیف است، تابش را افزایش می دهد، این زمانی است که یک یا دو نوار بر روی تلفن شما نمایش داده می گردد. به اسم مثال، از تلفن خود در آسانسور یا اتومبیل استفاده نکنید، زیرا ساختار های فلزی با سیگنال تداخل دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1246

به "اثرات مخرب امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات مخرب امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید