جشنواره فانوس پینگسی در تایوان؛ محلی برای آرزو کردن

به گزارش مجله فناوری، جشنواره فانوس پینگسی در تایوان، هر سال در آخرین روز از سال نو قمری برگزار می گردد و هزاران جهانگرد برای نوشتن آروزهایشان روی این فانوس ها، خود را به این منطقه می رسانند.

جشنواره فانوس پینگسی در تایوان؛ محلی برای آرزو کردن

پینگسی به معنای نهر آرام بخش است که حدود نیم ساعت با تایپه فاصله دارد و وقتی قدم به آن می گذارید شما را به دورانی می برد که سرعت زندگی خیلی کمتر بود. اما این همه ماجرا نیست و هزاران توریست به مناسبت جشنواره فانوس، هر سال به روستای پینگسی (Pingxi) در تایوان می فرایند تا آروزهای خود را روی فانوس های کاغذی بنویسند و آن را به آسمان بفرستند به امید اینکه اجدادشان، دعاهای آن ها را اجابت نمایند. این جشنواره جزو چهارده فستیوال جهان در لیست فودور (Fodor) است که قبل از مرگ باید ببینید. طبق افسانه ها، صدراعظم سه امپراطوری به نام کانگ مینگ، فانوس هایی برای علامت دادن به ارتش درست کرد و از آنجا که این فانوس ها مشابه کلاه او بود، آن ها را فانوس های کانگ مینگ (Kongming lantern) نامیدند.

در اواسط قرن نوزدهم که راهزنان اغلب به شهرها یورش می بردند، فرستادن فانوس های روشن به آسمان رواج بیشتری یافت. آلی سو (Ally Su) از بخش برنامه ریزی توریستی دولت شهری نیوتایپه می گوید:

این فانوس ها که روزگاری به وسیله روستاییان برای علامت دادن به کار می رفت تا به خانواده هایشان از سلامت و امنیت خود اطلاع دهند؛ امروزه آمال و آرزوهای مردم در سال نو را به آسمان تاریک بالا می برند. جشنواره فانوس پینگسی در طول زمان به عنوان روشن ترین، شادترین و دلگرم نماینده ترین رویداد تایوان معروف شده است.

پینگسی تنها نقطه از تایوان است که فرستادن فانوس به آسمان مجاز است چراکه کوه ها و آب مانع از دور شدن فانوس ها می گردد. این جشنواره در آخرین روز از سال نو قمری برگزار می گردد و به این ترتیب تاریخ دقیق آن در سال 2019، 19 فوریه خواهد بود. قدمت جشنواره پینگسی به بیش از صد سال می رسد و دولت شهری نیو تایپه از سال 1999 میزبانی این مراسم را برعهده دارد. هر چند که در هر زمان از سال هم می توانید فانوس خود را به آسمان بفرستید.

خیابان ها پینگسی مملو از مغازه های فروش فانوس با طرح های مختلف است. مطمئنا فرایند انتخاب فانوس و نوشتن آرزوها با قلم خوشنویسی چینی جالب و سرگرم نماینده خواهد بود. فانوس ها در رنگ های متعدد به فروش می رسد که هر یک معانی مختلفی از ثروت و معروفیت بیشتر تا ازدواج پیروز دارد. در این میان فانوس هایی به شکل حیواناتی نظیر گربه، میمون و پاندا نیز به چشم می خورد. به آسمان فرستادن فانوس نیز آداب خاص خود را دارد. فروشنده ها به خاطر مسائل امنیتی، خودشان فانوس ها را روشن می نمایند و برای کنترل آن ها امروزه از روغن سویا استفاده می نمایند تا فانوس ها خیلی بالا نفرایند و ثبات بیشتری داشته باشند. خود فانوس ها نیز در ابعاد مشخصی ساخته می شوند و محیط دایره آن بیشتر از 60 سانتیمتر نیست و برای داشتن فانوس بزرگ تر، اجازه مقامات ضروری است.

برای اینکه دامنه کوه بعد از مراسم مملو از زباله نگردد، یک برنامه بازیافت در نظر گرفته اند و ساکنان روستا می توانند فانوس های استفاده شده را با اقلامی نظیر دستمال توالت و مواد شوینده معاوضه نمایند. فانوس هایی که در ارتفاعات به زمین می افتد نیز با یاری مردم محلی جمع آوری می گردد.

جشنواره فانوس پینگسی در طی سه روز برگزار می گردد که هر روز سه بخش و هر بخش هشت مرحله رهاسازی فانوس دارد. به غیر از این بخش ها، بازدیدنمایندگان می توانند در زمان ها و مکان های مخصوص فانوس هایشان را به آسمان بفرستند. بخش افتتاحیه همواره در مدرسه ابتدایی جینگتانگ (Jingtong Elementary School) و بخش دوم در دبیرستان مقدماتی پینگسی (Pingxi Junior High School) برپا می گردد. سومین و شلوغ ترین بخش مراسم در میدان فانوس آسمانی شیفن (Shifen Sky Lantern Square) است که سازمان های حامی این رویداد، هزاران فانوس آسمانی را برای افراد علاقمند تهیه نموده اند.

برای روزهای بارانی، توریستان می توانند در ازای پرداخت حدود یک دلار، آروزهای خود را روی یک تکه بامبو بنویسند که به دیواری در روستا آویزان است. توریستان حتی می توانند فانوس دیجیتالی را امتحان نمایند که هیچ ضرری هم برای محیط زیست ندارد و از 200 هزار چراغ ال ای دی ساخته شده است. به عبارتی با کمتر از 5 دلار می توانید آروزی خود را روی یک کارت پستال بنویسید که به صورت دیجیتالی در ابعادی بزرگ روی این فانوس نمایش داده می گردد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1475

به "جشنواره فانوس پینگسی در تایوان؛ محلی برای آرزو کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره فانوس پینگسی در تایوان؛ محلی برای آرزو کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید