حذف گردش و سفر از سبد خانوار؟
به گزارش مجله فناوری، با بالا رفتن قیمت بنزین هزینه سفر برای خانوارها افزایش قابل توجهی یافته است زیرا برای سفر به نزدیک ترین شهر از محل سکونت خود، در چنین شرایطی باید حداقل دو برابر سال گذشته هزینه سوخت نمایند. علاوه بر آن با وجود اینکه قرار بود افزایش قیمتی را پس از گرانی بنزین در کشور شاهد نباشیم؛ اما با روندی آهسته قیمت اغلب کالاها و خدمات دستخوش افزایش شده که در این میان بازار گردشگری نیز مستثنی نبوده است و حوزه هایی همچون اقامتگاه، رستوران، اتوبوس و ... با افزایش قیمت روبرو شده است.
بنابراین تمامی این افزایش قیمت ها بی رغبتی افراد برای سفر کردن را به دنبال داشت و اغلب خانوارها سفر با خودروی شخصی را از سبد خانوار حذف نموده اند. در همین میان متولیان گردشگری بر این باور بوده اند که گردشگران سفرهای گروهی و با تور را جایگزین سفر با خودروی شخصی خود خواهند کرد. اما در حال حاضر مطابق آنچه تورگردان ها آن را اتفاقی کم سابقه عنوان می نمایند، نه تنها سفرهای خودرویی به گروهی تبدیل نشده بلکه سفرهای گروهی نیز افت قابل توجهی داشته است. این شرایط بیانگر حذف سفر از سبد مصرفی خانوارها است. دنیای اقتصاد نیز به آنالیز شرایط موجود تورهای مسافرتی پرداخته و با تعدادی از فعالان این حوزه مصاحبه نموده است.
هادی شمس فعال تورهای مسافرتی مطرح کرد: میزان مسافرانی که با تور سفر می نمایند نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته؛ این امر پس از افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاده است. درصورتی که تصور می کردیم با افزایش قیمت بنزین مردم برای مسافرت از تورها استقبال خواهند کرد اما افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت اغلب کالاها و خدمات شد و همین، کاهش نقدینگی در میان مردم را به وجود آورده است. در واقع مردم از نظر مالی در شرایط مناسبی برای سفر قرار ندارند به همین دلیل میزان سفرهای آنها فرایندی کاهشی به خود گرفته است.
شمس گفت: هزینه اجاره ماشین، اقامتگاه، رستوران و ... سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ اما با این شرایط قیمت تورهای خود را افزایش نداده ایم تا مشتریان موثر را از دست ندهیم.حسین مسکین نواز یکی از فعالان حوزه تورهای مسافربری نیز در این باره مطرح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین حدود 10 درصد میزان مسافران تورها افزایش یافته اما با این حال تعداد تورها را افزایش نداده ایم؛ بلکه با ظرفیت تکمیل اتوبوس ها تور را برگزار نموده ایم و این افزایش حجم مسافران صرفا به علت افزایش قیمت بنزین نیست، بلکه افزایش کلی هزینه های سفر نیز بر این امر تاثیرگذار بوده است.
سینا ذوالقدر یکی دیگر از فعالان برگزار نماینده تورهای داخلی مطرح کرد: در 10 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته تعداد گردشگرانی که با تور مسافرت می کردند کاهش قابل توجهی داشته به طوری که سال جاری تعداد مسافران تورها تقریبا به کمتر از نصف مسافران سال گذشته رسیده است. با وجود اینکه قیمت اسکان در اقامتگاه ها، رستوران، اتوبوس و.... نسبت به سال گذشته حدود 2 برابر افزایش داشته اما در قیمت تور تغییری ایجاد ننموده و گران تر ننموده ایم؛ بلکه حاشیه سود خود را کاهش داده ایم.
نگین سعیدی از فعالان بازار تورهای مسافرتی گفت: شرایط حضور مسافرانی که با تور سفر می نمایند در 10 ماه ابتدای سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افت 70 درصدی روبرو بوده است به طوری که در تابستان سال جاری تنها نصف مسافران سال گذشته در همین فصل در تورها حضور داشته اند. رامین نصیری فعال در تورهای مسافرتی نیز در گفت وگو با دنیای اقتصاد مطرح کرد: میزان مسافران تورهای داخلی نسبت به سال گذشته با 30 درصد کاهش روبرو بوده است و تا انتهای سال نیز قیمت تورها را افزایش نخواهیم داد، اما از ابتدای سال جدید و در ایام عید به علت اینکه قیمت هتل، اقامتگاه و اتوبوس افزایش خواهد داشت ما نیز قیمت تورها را تا 40 درصد افزایش می دهیم.
علی دلجوان یکی از برگزارنمایندگان تورهای مسافرتی گفت: با وجود اینکه قیمت تورها را افزایش نداده ایم اما میزان مسافران تورهای ما نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است. همچنین برای جذب بیشتر مسافران جهت سفر با تور، سال جاری قیمت تورهای خود را برای مدتی کاهش نیز دادیم اما تاثیری نداشت. در حال حاضر امیدواریم تعطیلات عید موجب جبران کمبود مسافر گردد. همچنین شرایط درآمدی کسب و کار ما نیز نسبت به سال گذشته نصف شده است؛ به گونه ای که در زمان فصل افول گردشگری درآمدی بالغ بر هشت میلیون تومان داشته ایم، این در حالی است که سال جاری این درآمد به چهار میلیون تومان هم نرسیده است.
آنالیز های دنیای اقتصاد نشان می دهد میزان مسافرانی که با تور سفر می نمایند سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نداشته؛ بلکه به صورت میانگین با کاهش حدود 50 درصدی در 10 ماه ابتدای سال جاری روبرو بوده است. درواقع گردشگران علاوه بر اینکه با تورهای مسافرتی سفر ننموده اند، سفر را از سبد خانوار خود حذف نموده اند. اگر این فرایند ادامه پیدا کند بازار گردشگری که شامل اقامتگاه ها، رستوران ها، صنایع دستی و... می گردد با مسائل جبران ناپذیری روبرو خواهد شد.
سفر، اولویت آخر شد
حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت: سفر با تورهای مسافرتی داخلی در کشور پس از افزایش قیمت بنزین حداقل 35 درصد کاهش داشته است که علت اصلی آن شرایط معیشتی و مالی مردم است. پس از افزایش قیمت بنزین قیمت کالاها و خدماتی همچون گوشت، مرغ، برنج، لبنیات، صیفی ها و ... نیز افزایش یافته است. به دلیل اینکه اولویت مردم خوراک، پوشاک، مسکن و حمل ونقل است و مسافرت کردن در اولویت آخر آنها جای گرفته است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا وارد بعضی از شهرهای کشور شده است پیش بینی می گردد به همین دلیل در تعطیلات عید نیز سفرهای داخلی دچار رکودی جدی گردد؛ زیرا به احتمال خیلی زیاد مردم به علت شیوع این ویروس در کشور از سفر کردن صرف نظر می نمایند. محسن حاج سعید رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران نیز در این باره مطرح کرد: تورهای گروهی با تغییر فرهنگ رخ می دهند، نه با افزایش قیمت بنزین؛ در واقع باید در کشور برای سفر با تورهای گروهی فرهنگ سازی انجام دهیم و افراد جامعه را از مزایای آن مطلع سازیم تا برای سفر با تور تشویق شوند. یکی از مزایای مهم سفر با تورهای گروهی مقرون به صرفه بودن چنین سفرهایی از نظر مالی است.
زیرا خانوارها با سفر با وسیله نقلیه شخصی خود صرفا برای سوخت هزینه نمی نمایند بلکه اگر میزان استهلاک خودرو، تصادفات، ترافیک، خستگی رانندگی در جاده و... را محاسبه نمایند متوجه می شوند که این هزینه ها در کنار هزینه بنزین بسیار گران نیز هست. بنابراین باید تفکر حاکم در جامعه درخصوص سفر را دستخوش تغییرات کنیم. در غیر این صورت با ریزش نیروی انسانی شاغل در حوزه تورهای مسافرتی و حتی خروج آنها از کشور روبرو خواهیم شد و تمام سرمایه گذاری و هزینه ای که بخش خصوصی و دولتی برای آموزش این افراد خبره نموده اند با خروج آنها از کشور و ادامه فعالیتشان در سایر کشورها از بین خواهد رفت.
منبع: دنیای سفر