راهنمای سفر به بندر دیلم

به گزارش مجله فناوری، شهرهای جنوبی به علت همجواریشان با کشورهای عرب زبان، بازارهای پررونقی دارند. و بندر دیلم در 200 کیلومتری شمال بوشهر یکی از این شهرهاست که با وجود بازارهای متعدد، ساحل ماسه ای طولانی و زیبا و جاهای تاریخی اش، شلوغ ترین شهر بوشهر به خصوص در نوروز است. در اینجا راهنمای سفر به بندر دیلم را نوشته ایم.

راهنمای سفر به بندر دیلم

بندر دیلم کجاست؟

شهرستان دیلم به مرکزیت بندر دیلم که مردمش لری حرف می زنند، از شمال به شهرستان بهبهان و بندر ماهشهر (از استان خوزستان) از شرق به استان کهکیلویه و بویر احمد، از جنوب به شهرستان گناوه و از غرب به خلیج فارس می رسد.

بندر دیلم با کرانه های ساحلی و رشته کوه های کم ارتفاعش شناخته می گردد. دیلم، شهری ست با پیشینه تاریخی 2300 ساله و ذکر نامش در کتاب هایی مثل صوره الارض ابن حوقل و سفرنامه ناصـرخسرو گواهی است بر این مدعا. اگر بخواهید از پیشینه تاریخی دیلم بیشتر بدانید باید بگوییم در قدیم به دیلم بندر مهروبان می گفتند. و یکی از مهم ترین بنادر خلیج فارس در هزار سال پیش محسوب می شده و بازرگانان و کشتی های متعدد به این بندر می آمده و کالاهایشان را در آن رد و بدل می کردند. چیزی که امروز هم در این بندر جریان دارد.

برای رسیدن به بندر دیلم هم می توانید با هواپیما رفت و هم خود را با قطار به اهواز و از آنجا به بندر دیلم رساند. از اهواز تا دیلم 3 ساعت راه است. راه اصلی اما رفتن به بوشهر است. از بوشهر میتوانید به بندر گناوه و از آنجا به راحتی و با صرف 1 ساعت زمان به بندر دیلم برسید.

اگر از آب و هوای بندر دیلم هم خواسته باشید، دیلم مثل بیشتر شهرهای جنوبی آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. در خنک ترین ساعت روز هوای دیلم به 18 درجه سانتی گراد و در گرم ترین زمان به 39 درجه می رسد.

در سفر به بندر دیلم کجا را ببینیم؟

تجارت و دریانوردی شغل بیشتر مردم دیلم است. و تصویر قایق ها و صیادانی که با قایق هایشان به صید می فرایند یا از صید برمی گردند، در کنار اسکله ها و سکوهای بزرگ نفت و گاز و ساحل ماسه ای دیلم که انگار تمامی ندارد، و مهمتر از همه غروب آفتاب، از جذابیت های بندر دیلم است.

از آنجایی که دیلم بندری تاریخی است، جاهای زیادی هم برای تماشا دارد. که به ترتیب اولویت اینها هستند:

بندر حماد که زیرساخت های گردشگری مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران و امکان اقامت هم در آن برای گردشگران در نظر گرفته شده.

پارک جنگلی عامری در 15 کیلومتری شمال دیلم.

قلعه آقا خان حصار در 23 کیلومتری شمال دیلم.

و شهر تاریخی سی نیز در 25 کیلومتری دیلم. که مربوط به دوره ساسانیان است و در میانه روستاهای حصار، گاودار، بنه احمدون و بندر امام حسن واقع شده است. از دیگر جاهای تماشای روستای حصار، بندر تاریخی حماد مربوط به دوره صفوی و قلعه آقاخان لیراوی معروف به قلعه حصار از آثار تاریخی دوره قاجاریه است.

خرید از بندر دیلم

به علت همجواری بندر دیلم با کشورهایی مثل امارات و کویت و بعلاوه دادو ستد با کشورهایی مثل چین، سنگاپور و تایلند، بازار این بندر یکی از پررونق ترین ها در جنوب ایران است. و معمولا اجناسی که در این بازارها پیدا می گردد مقرون به صرفه تر از شهرهای دیگر است. عیدها در سواحل این بندر دستفروشان زیادی بساط خود را پهن می نمایند. و به علت قیمت های مناسب و تنوع جنس ها خیل گردشگران راهی این بندر می شوند.

بازار کویتی های بندر دیلم از جمله معروف ترین بازارهای این منطقه است که با وجود پاساژهای متعدد و مغازه های زیاد یکی از قطب های گردشگری این منطقه محسوب می گردد. بازار کویتی های دیلم روبه روی حسینیه اعظم این شهر واقع شده است.

دیگر مراکز خرید این بندر هم در خیابان های امام حسین، خیابان ساحلی و نرسیده به گلزار شهدا قرار گرفته و کالاهای متنوعی از لباس گرفته تا پارچه، انواع ادویه، اسباب بازی و لوازم خانگی را می فروشند. موقع خرید از این بازارها باید حسابی چانه زد و به اصل و تقلبی بودن جنس ها توجه کرد.

در بندر دیلم چی بخوریم؟

مثل بیشتر شهرهای بندری که برترین غذایی که در آنها می گردد خورد انواع ماهی و میگوست. و کسی معمولا غذای دیگری در آنها نمی خورد. سفر به بندر دیلم هم فرصتی است برای امتحان کردن انواع و اقسام غذاهای دریایی. یکی از غذاهای سنتی بندر دیلم هم دوقوس ماهی است. دیلمی ها این غذا را با ماهی حلوای سفید یا زبیدی که یکی از برترین انواع ماهی جنوبی است، درست می نمایند. چه خوب است بدانید که دوقوس ماهی طعم خیلی تندی دارد. و اگر ذائقه تان با غذاهای تند زیاد جور نیست، شاید بهتر باشد از خوردنش صرف نظر کنید.

به غیر از زبیدی، در این غذا رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، ادویه جات (نمک، فلفل و زردچوبه)، روغن، آب لیموترش، تخم گشنیز، آرد سفید و ادویه ماهی هم می ریزند. و با پلو آن را می خورند. قلیه ماهی، دمپخت ماهی، دمپخت میگو، رشته آبی، بل بل جیکه، بل بل ملو از دیگر غذاهای محلی دیلمی هاست. یکی از جاهایی هم که در دیلم می توان برخی از این غذاها را خورد رستوران رضا در کوچه شهید دریس است.

از بندر دیلم چی بخریم؟

برترین چیزی که از بندر دیلم میتوان خرید انواع ماهی های جنوبی و میگوست. اما از آنجایی که بردن ماهی به شهرهای دیگر تقریبا ناممکن است و احتمال خراب شدنش می رود، انتخاب جایگزین شاید خرید صنایع دستی ای مثل گلیم و گبه از این شهر باشد. به غیر از این از بازارهای ساحلی بندر دیلم هم میتوان لباس های محلی و زری دوزی و پارچه های رنگارنگ خرید.

در بندر دیلم کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در بندر دیلم هم میتوان از محلی ها خانه اجاره کرد و هم به یکی از شهرهای نزدیک مثل بندر گناوه رفت. بندر گناوه با دیلم 68 کیلومتر فاصله دارد. انتخاب های دیگری هم هست مثل رفتن به بوشهر که انتخاب های زیادی را برای اقامت پیش رویت قرار می دهد.

رزرو هتل در بندر گناوه از خبرنگاران تریپ

رزرو هتل های بندر بوشهر از خبرنگاران تریپ

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1443

به "راهنمای سفر به بندر دیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به بندر دیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید