خانه عالم نامدار هیدج بطور کامل تخریب شد

به گزارش مجله فناوری، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، خانه عالم نامدار هیدج بطور کامل تخریب شد.

خانه عالم نامدار هیدج بطور کامل تخریب شد

مشتی خاک و چند دیوار فرو ریخته

محمدحکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان است که در سال 1270 هجری قمری در این شهر دیده به دنیا گگردد. حکیم ملا محمدعلی هیدجی یکی از شاعران اندیشمند و بلندآوازه منسوب به روحانیت شیعه است که بیشترین آثار منظوم خود را به زبان ترکی آذربایجانی سروده است.

وی به آثار حکمی و فلسفی اسلامی تسلطی کامل داشت و جامع ترین تعلیق و حواشی را بر منظومه حاج ملاهادی سبزواری نگاشته است. او استاد بیشتر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سالها منظومه و اسفار تدریس نموده است. دیوان اشعار ترکی حکیم هیدجی در سال 1387 به تصحیح دکتر حسین محمدزاده صدیق و با مقدمه ای جامع به همراه تحشیه چاپ شده است.

مرحوم ملا محمد حکیم معروف به هیدجی یکی از اعاظم فقهای عصر خویش بوده و در عرصه های گوناگون علمی ید طولایی داشته و در سیر و سلوک و عوالم معنوی و زهد و تقوی زبانزد خاص و عام بوده و هست، به طوری که نام و آثار وی حتی به خارج از مرزهای ایران نیز نفوذ نموده و دلهای بسیاری را شیفته خود نموده و در داخل ایران که در آن هر جا نامی از علم و ادب سیر سلوک باشد، بی شک یادی از حکیم بزرگوار هیدجی باعث رونق و شیرینی آن جمع خواهد شد.

شهر حکیم هیدجی که در 75 کیلومتری مرکز استان زنجان قرار گرفته است، در کوچه پس کوچه های خود میزبان خانه حکیم هیدجی بود که متاسفانه تنها چیزی که در حال حاضر از این خانه باقی مانده، مشتی خاک و چند دیوار فرو ریخته است. هر چند بنای خانه قدیمی از ارزش معماری قابل توجهی برخوردار نبود ولی به واسطه مکان رویداد و اینکه محل زندگی حکیم هیدجی بوده، می توانست به یکی از اماکن تاریخی و فرهنگی این شهر عالم پرور تبدیل گردد.

در همین رابطه نایب رئیس شورای اسلامی هیدج با بیان اینکه حکیم هیدجی یکی عالمان نامدار و از افتخارات هیدج است، اظهار می نماید: با توجه به این موضوع در جلسه شورای اسلامی شهر هیدج مصوب شد، نسبت به خرید و بازسازی این خانه اقدام گردد.

قربان علی نقیلو یادآور می گردد: خانه حکیم هیدجی در مالکیت شخصی افراد بوده و بنا به اظهارنظر کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگردی به جهت مداخلات در معماری واجد شرایط ثبت اثر نبوده و از طرفی برای تملک ملک مذکور نیازمند رضایت مالک است.

وی با اشاره به تخریب کامل این خانه تصریح می نماید: با توجه به اینکه این خانه مالک قانونی داشته است، متاسفانه مالکان تا به امروز تمایلی به فروش ملک به شهرداری نداشته و خودشان رأساً اقدام به تخریب کامل خانه کردند.

این مسئول خاطرنشان می نماید: شورای اسلامی شهر و شهرداری آمادگی کامل دارد که در صورت موافقت مالک؛ ملک مذکور را خریداری کند تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی استان نسبت به بازسازی و بازسازی خانه حکیم هیدجی اقدامات لازم صورت پذیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 909

به "خانه عالم نامدار هیدج بطور کامل تخریب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه عالم نامدار هیدج بطور کامل تخریب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید