خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر و عالمی از طعم و عطر

به گزارش مجله فناوری، بوشهر یکی از استانهای جنوبی کشور بوده که در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است. این استان نیز مانند سایر استانهای ایران، فرهنگ غذایی غنی و گسترده ای داشته و مواد غذایی دریایی مانند انواع ماهی های جنوب و میگو مهمترین ماده غذایی استفاده شده در فرهنگ این منطقه هستند. با ما در مقاله غذاهای معروف استان بوشهر همراه باشید تا شما را با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با معروف ترین غذاهای استان بوشهر برایتان جذاب خواهد بود.

خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر و عالمی از طعم و عطر

فهرست مطالب

گمنهشکر پلودمی لخلاخکبهقیمه بوشهرییتیمک بوشهریدال عدس بوشهریدوقوس ماهیقلیه میگو

گمنه

برای تهیه این مورد از خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر از للک یا همان بلغور ریز دانه گندم، پیاز و روغن استفاده می گردد. ابتدا، بلغور گندم را تفت می دهند تا به رنگ قهوه ای در آید. پیاز را در روغن سرخ و پس از طلایی شدن، آب را اضافه کرده و اجازه می دهند تا جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، بلغور گندم را اضافه کرده و آنقدر هم می زنند تا غلیظ شده و میزان آبش کم گردد. در انتها، درب قابلمه را می گذارند تا غذا دم بکشد. برای خوشمزه تر شدن گمنه، می توان به جای آب از آب مرغ نیز استفاده کرد. بوشهری ها این غذا را به جای پلو مصرف کرده و آن را به همراه انواع خورشت مانند قلیه ماهی جنوبی سرو می کنند.

شکر پلو

شکر پلو یکی از معروف ترین غذاهای استان بوشهر بوده که به صورتهای مختلفی طبخ می گردد. همانطور که از نام این غذا پیداست، در تهیه شکر پلو از برنج و شکر استفاده شده و زعفران نیز برای طعم دادن و خوش رنگ کردن مورد استفاده قرار می گیرد. برای درست کردن شکر پلو، ابتدا زعفران، شکر و گلاب را با هم ترکیب می کنند. سپس، ترکیب بدست آمده را با برنج آبکش شده مخلوط کرده و بر روی اجاق قرار می دهند تا دم بکشد. شکر پلو معمولا در مراسم ها، مجالس جشن و عزاداری ها طبخ شده و به همراه قیمه بوشهری سرو می گردد.

دمی لخلاخ

دمی لخلاخ، نوعی پلو است که در بین مردم بوشهر محبوبیت زیادی دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده این مورد از غذاهای معروف استان بوشهر ماهی، برنج و شوید بوده که در کنار اینها از موادی چون سیر، پیاز، زعفران و ادویه جات مختلف برای طعم دادن استفاده می گردد. در برخی موارد، از مقدار کمی گشنیز و شنبلیله نیز برای خوشمزه تر شدن دمی لخلاخ استفاده می کنند. در این دمی انواع ماهی های هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو مورد استفاده قرار می گیرند. دمی لخلاخ یک نوع غذای عربی بوده که در کشورهای حاشیه خلیج فارس تهیه شده و در استانهای جنوبی کشورمان نیز طرفداران خود را دارد.

کبه

کبه (kibbeh) یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر بوده که از بلغور ریز گندم یا للک، گوشت چرخکرده، گشنیز، عدس قرمز، پیاز، بادام زمینی و گردوی خرد شده، زرشک و کشمش تهیه می گردد. برای طعم دادن به این غذا نیز از دارچین، فلفل سیاه و آب لیمو استفاده می کنند. برای آماده سازی کبه ابتدا بلغور گندم، گوشت، پیاز، عدس و گشنیز را با هم ترکیب کرده تا کاملا مخلوط شوند. سپس، مقداری از آن را با دست برداشته و به صورت بیضی در می آورند و درون آن را با مغز گردو، بادام و کشمش پر می کنند. کبه ها پس از آماده سازی در روغن فراوان سرخ می شوند.

کبه در واقع یک غذای اصیل عربی بوده که بیشتر در لبنان تهیه می گردد. این غذا در استانهای جنوبی کشورمان به صورت های مختلفی آماده شده و برای درست کردن آن نیز از مواد مختلفی استفاده می گردد. بعنوان مثال، در برخی از مناطق از سیب زمینی و برنج به جای بلغور گندم استفاده می کنند. ترکیب برنج و عدس نیز یک ترکیب خوب و مقوی برای آماده سازی کبه هاست. برای طعم دادن کبه ها بهتر هست از ادویه جات غربی استفاده گردد تا طعم اصیلش حفظ گردد.

قیمه بوشهری

در این مورد از غذاهای معروف استان بوشهر از گوشت قرمز، لپه، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی استفاده شده و از نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، زعفران و لیمو عمانی برای طعم دادن کمک می گیرند. برای آماده سازی قیمه بوشهری ابتدا پیاز را تفت داده و با لپه، گوشت و سیب زمینی می پزند. مواد پخته شده را می کوبند تا له گردد. سپس، آن را دوباره روی اجاق قرار داده و گوجه فرنگی و ادویه جات را به آن اضافه می کنند. قیمه بوشهری طعمی ترش و شور دارد و معمولا به همراه شکر پلو سرو می گردد.

یتیمک بوشهری

یتیمک یکی از معروف ترین غذاهای استان بوشهر بوده که از لوبیا چشم بلبلی، تمر هندی، بادمجان و پیاز تشکیل می گردد. اگر به مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا و دستور تهیه دقت کنید، متوجه می شوید که یتیمک همان یتیمچه ای بوده که در نقاط دیگر ایران نیز طبخ می گردد. با این تفاوت که در بوشهر این غذا را تندتر از سایر استان و شهرهای کشورمان تهیه می کنند. علاوه بر این، در تهیه یتیمک از هیچ گوشتی استفاده نمی گردد. از این رو، جز غذاهای سالم محسوب شده و برای افرادی که گیاهخوار هستند یا رژیم غذایی بدون گوشت دارند، بسیار مناسب است.

دال عدس بوشهری

دال عدس یکی از غذاهای معروف استان بوشهر بوده که مردم این منطقه برای پذیرایی از میهمانان خود در کنار غذاهای دیگر بر روی سفره قرار می دهند. وجود عدس در این غذا آن را تبدیل به یک غذای مقوی کرده که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، افزایش آهن مفید است. علاوه بر اینها، دال عدس یک غذای گیاهی بوده که در آن هیچ گوشتی وجود ندارد. از این رو، می تواند در برنامه غذایی گیاهخواران و افرادی که رژیم غذایی منع از گوشت دارند، قرار گیرد. برای تهیه این غذا به غیر از عدس مواد دیگری چون سیب زمینی، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه جات مورد استفاده قرار می گیرند.

دوقوس ماهی

دوقوس ماهی یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر بوده که با ماهی حلوای سفید تهیه می گردد. ماهی حلوای سفید بهترین و گران ترین ماهی این منطقه بوده که در زبان محلی به آن زبیدی گفته می گردد. برای تهیه این غذا ماهی را سرخ کرده و سسی که از آب، رب گوجه فرنگی، سیر، پیاز، نمک، فلفل قرمز، زعفران و ادویه جات دیگر تهیه شده را بر روی آن می ریزند. دوقوس ماهی اصیل از ماهی حلوای سفید تهیه می گردد، اما می توان به جای آن از ماهی های دیگری مانند فیله ماهی شیر یا ماهی های بدون استخوان هم استفاده کرد. این غذا طعمی تند دارد و به همراه پلو سرو می گردد.

قلیه میگو

مواد اصلی این غذا میگو بوده که در کنار آن از سبزی ماهی شامل شنبلیله و گشنیز، پیاز، سیر، تمبر هندی، آرد، روغن و ادویه ماهی آماده می گردد. قلیه میگو بدلیل داشتن میگو سرشار از امگا 3 و آهن بوده و خواص فوق العاده ای دارد. این خورشت یکی از انواع خورشت هایی بوده که به همراه گمنه در بوشهر سرو می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 928

به "خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر و عالمی از طعم و عطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای استان بوشهر و عالمی از طعم و عطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید