سال 2018 به نام محصولات چوبی در آسیا و اقیانوسیه نام گرفت

به گزارش مجله فناوری، پیشنهاد ایران در اجلاس اخیر در کویت، برای نام گذاری هریک از سال های میلادی به نام یک محصول صنایع دستی، سال 2018 در آسیا و اقیانوسیه به عنوان سال محصولات چوبی نام گذاری شد.

سال 2018 به نام محصولات چوبی در آسیا و اقیانوسیه نام گرفت

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور روز دوشنبه17 مهر با اعلام این خبر اظهار کرد:

ما برای نام گذاری هر سال به نام یک محصول صنایع دستی در ایران، تجربه خوبی داشتیم و با این نام نهادن سعی می کردیم به آن رشته خاص در کنار دیگر رشته ها توجه بیشتری نشان دهیم.

او اضافه کرد:

از زمان شروع این طرح، سال های اخیر را به ترتیب به عنوان سنگ های قیمتی، نساجی و امسال را به عنوان سال حصیر نام گذاری کردیم و برای مثال در این سال، حصیر تولیدی را خرید تضمینی کردیم و برای طراحی محصول نیز از هنرمندان خلاق داخلی در این زمینه یاری گرفتیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد:

بخش مهمی از هنرمندان ما در روستاها و منطقه ها محروم کار حصیر می نمایند ولی به این علت که درباره طراحی این محصولات تجربه و مطالعه ای ندارند بیشتر به همان شکل قدیم کار می نمایند و کاربری و زیبایی محصولات شان در روزگار کنونی کمتر مورد توجه است.

نامور مطلق ادامه داد:

به همین منظور از هنرمندان کشورهای هند و چین که در زمینه طراحی حصیر، مهارت بیشتری از ما دارند برای آموزش به هنرمندان ایران دعوت کردیم تا ضمن استفاده از دانش جهانی، خود را به جلو پرتاب کنیم.

او تأکید کرد:

با نام گذاری امسال، هم در بخش اقتصاد و فروش و هم در بخش طراحی و زیبایی شناسی حصیر، جهش خوبی صورت گرفت.

انتقال دانش جهانی صنایع چوبی به کشور در سال آینده میلادی

ارزیابان و مسئولان صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه در سفر به ایران از طرح این نام گذاری استقبال کردند و با توجه به بازخوردهای مثبت، این موضوع در اجلاس آسیایی اخیر در از طرف ایران در کویت مطرح شده و مورد اجماع واقع شد.

از آنجا که مجمع صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه سال 2018 در کشور نپال برگزار می گردد، نپال و هند درخواست کردند که این سال به عنوان فرآورده ها و صنایع دستی چوبی نام گذاری گردد که موافقت ما و دیگر حاضران را دربرداشت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

با اینکه ما از نظر حجم کارهای چوب از کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی مثل پاکستان، هند، مالزی، اندونزی، تایلند و چین که فرهنگ چوب و جنگل های انبوه دارند، در مرتبه پایین تری قرار داریم اما از نظر کیفی، گاهی مقام دوم را داشته ایم و هنرمندان ایران در کیفیت محصولات پیروز عمل نموده اند.

امیداست در امسال، صنایع چوبی نیز تقویت گردد و نمایشگاه های ویژه ای برای این محصولات در خارج به طور مشترک برگزار شده و دانش روز جهانی این رشته را به داخل کشور منتقل کنیم.

به این ترتیب با تمرکز بیشتر در گالری ملی رویای چوب سعدآباد طرح یک نمایشگاه ملی خوب نیز در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با هماهنگی برای اجرای برنامه های مرتبط در همه استان ها فرهنگ استفاده و ساخت محصولات چوبی افزایش یابد.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1467

به "سال 2018 به نام محصولات چوبی در آسیا و اقیانوسیه نام گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 2018 به نام محصولات چوبی در آسیا و اقیانوسیه نام گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید