شهرستان مهرستان ، با چشم اندازهای طبیعی شگفت انگیز

به گزارش مجله فناوری، مهرستان از ناشناخته ترین و زیباترین شهرهای جنوب شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان است. شهرستان مهرستان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 6101 کیلومتر مربع در استان می درخشد. این شهر تا تهران حدود 1950 کیلومتر مربع فاصله دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1264 متر می باشد. شهرستان مهرستان با آب و هوای نیمه خشک و معتدل گرم در فصل پاییز و زمستان آماده پذیرایی از گردشگران می باشد. شهرهای جنوب شرقی ایران از زیباترین ها در ایران هستند که باید دید. پس سفر کنید و خاطره های رنگارنگ ثبت کنید. در ادامه با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای سفری هیجان انگیز به جاهای دیدنی مهرستان در استان پهناور سیستان و بلوچستان...

شهرستان مهرستان ، با چشم اندازهای طبیعی شگفت انگیز

معرفی جاذبه های تاریخی شهرستان مهرستان

قلعه مهرستان

قلعه مهرستان یا زابلی، از زیباترین جاهای دیدنی مهرستان در حاشیه شهر و در کنار زمین های کشاورزی واقع شده است و قدمت آن به دوره اسلامی بر می گردد و بیش از 400 سال قدمت دارد. قلعه مهرستان از دو قسمت حاکم نشین و عامه نشین تشکیل یافته است. قسمت اصلی بنا در دو طبقه و در بعضی از قسمت ها از سه طبقه تشکیل و دارای حیاط مرکزی بوده است.

قلعه بر روی تپه ای دست ساز همچون قلعه سب بنا شده و چاه آب نیز با هدف تامین آب ساکنان قلعه در وسط قلعه حفر شده است. مساحت قلعه در حدود 1000 متر و پوشش سقفی آن تنه درخت خرما است.

از دیگر بناهای تاریخی مهرستان می توان از قلعه آشار، قلعه افشان، قلعه ایرافشان و محوطه ای باستانی قلعه خرگوشان، گت نضرت و بگن نام دارد.

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان مهرستان

کوه بیرک

بلندترین نقطه این شهرستان، رشته کوه بیرک است که از مرکز شهرستان مهرستان سیستان و بلوچستان آغاز و پس از گذر از دهستان بیرک به بخش ایرندگان و شهرستان خاش می رسد. کوه بیرک علاوه بر کاربردهای مهم و استراتژیک دارای طبیعتی بسیار زیبا و در خور توجه با گونه های فراوان گیاهان دارویی از قبیل ازگند، کلپوره، گواتک، مور، طوتری، آویشن است که در سال های پر آب بسیاری از مردم و اهالی منطقه برای جمع آوری این گیاهان و سایر صمغ های دارویی و هم چنین قارچ های محلی به این منطقه می آیند.

منطقه جنگلی بیرک

یکی از چهار منطقه حفاظت شده استان سیستان و بلوچستان است که بیش از 73 هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه پوشش غنی از درختان بنه، بادام کوهی، زیتون وحشی، انجیر و ارژن دارد و زیستگاه مناسبی برای حیوانات وحشی هم چون خرس سیاه، پلنگ ایرانی، کل و بز، قوچ و میش و شاه و روباه می باشد و پرندگانی نظیر کبک، بلبل کوهی و انواع عقاب ها در این منطقه زیست می نمایند.

کلک

دارای چشمه های زیبا و منظره ها طبیعی، نخلستان های سرسبز و مجذوب کننده که در فاصله 20 کیلومتری تا مرکز شهر واقع شده است. مسیر دسترسی جاده مهرستان به سر شهران دامنه جنوبی کوه بیرک مقابل روستای عزیزآباد است که همین جاده یکی از جاهای دیدنی مهرستان قلمداد می گردد.

ماهانی

دارای منظره ها طبیعی زیبا همراه با چشمه و سرسبز و هم چنین صخره های بلند برای صخره نوردی دارد. فاصله آن تا مرکز شهر 15 کیلومتر بوده و در قسمت شمالی کوه بیرک واقع است.

جنگل پدگان

دارای منظره ها طبیعی و درختان سرسبز به طول بیش از 2 هکتار، پارک طبیعی جنگلی در تمام فصول سال، چشم اندازهای طبیعی سد ر گنتک مناسب برای ماهی گیری، شکار پرندگان و قایقرانی است. فاصله تا مرکز شهر 60 کیلومتر و مسیر دسترسی بالاتر از روستای ر گنتک است. جنگل پده خداداد در محور مواصلاتی مهرستان به ایرانشهر پایین دست روستای مدهوک قرار گرفته است.

سد ماشکید علیا

از جاهای دیدنی مهرستان، دارای منظره ها طبیعی بکر، مناسب برای قایقرانی و ماهیگیری، پیاده روی و کوهنوردی است. فاصله آن تا مرکز شهر 30 کیلومتر است و مسیر دسترسی پایین تر از روستای کهن کهور است. از دیگر سدها می توان از سد ر گنتک در دهستان جهانگردی بیرک، سد سورآپ در بخش مرکزی و سدآشار در بخش آشار نام برد.

نخلستان های مهرستان

شامل نخلستان های سرسبز و درختان خرمای سر به فلک کشیده در سراسر منطقه مهرستان می باشد که تصویر دلنوازی برای هر بیننده ای ایجاد می نماید.

گیشتوک

یکی از منطقه ها زیبای منطقه و جاهای دیدنی مهرستان، گیشتک است که دارای چشم اندازهای طبیعی و دیدنی از جمله چشمه، آبشار و منظره ها سرسبز است.

منطقه گیشتوک مناسب برای کوهنوردی است و از منظره ها سرسبز مجذوب کننده و زیبا برخوردار است این منطقه سبز و مجذوب کننده با چشمه ها، منظره ها زیبا و نخلستان های طبیعی و درختان سرسبز، پذیرای هر جهانگرد و مسافری در ایام بهار است. از دیگر آبشارها می توان از آبشار تاجانی در منطقه جنگلی بیرک و آبشار سیاهینکان در دهستان ایرفشان نام برد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1694

به "شهرستان مهرستان ، با چشم اندازهای طبیعی شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرستان مهرستان ، با چشم اندازهای طبیعی شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید