فلج اطفال به جراحی احتیاج دارد؟

به گزارش مجله فناوری، افرادی که دچار فلج اطفال می شوند معمولا دودسته اند. یکی گروهی که اندام های حرکتی آنها چندان تحت تاثیر قرار نگرفته و معمولا قادر به راه رفتن روی پاهای خود هستند و دیگر گروهی که اندام های حرکتی آنها تحت تاثیر بیماری، بخشی عمده ای از قابلیت های خود را از دست داده اند.

فلج اطفال به جراحی احتیاج دارد؟

فلج اطفال به جراحی احتیاج دارد؟

نویسنده:دکتر محمدرضا گل بخش/ متخصص ارتوپدی

افرادی که دچار فلج اطفال می شوند معمولا دودسته اند. یکی گروهی که اندام های حرکتی آنها چندان تحت تاثیر قرار نگرفته و معمولا قادر به راه رفتن روی پاهای خود هستند و دیگر گروهی که اندام های حرکتی آنها تحت تاثیر بیماری، بخشی عمده ای از قابلیت های خود را از دست داده اند.

این افراد معمولا در راه رفتن دچار مشکل هستند و برای این کار از جایگاه چرخ دار استفاده می نمایند. البته این طور نیست که تمامی این گروه دچار انحراف ستون مهره ها و احتیاجمند جراحی باشند اما گاهی این امر به علت شرایط بیمار اجتناب ناپذیر است که در این شرایط پزشک متخصص عمل جراحی را برای بهبود انحراف ستون مهره ها پیشنهاد می نماید.

اما عمل جراحی در خصوص بیماران مبتلا به پولیومیلیت (فلج اطفال) در چه مواقعی تجویز می گردد؟

در بسیاری موارد شاهد هستیم که بیمارانی که پزشک برای آنها عمل جراحی را توصیه نموده تنها با اتکا به بعضی شنیده های خود از دوستان و آشنایان مبنی بر خطرناک بودن این جراحی، از تن در دادن به آن سر باز می زنند. این افراد گمان می نمایند که پس از عمل، مسائل آنها بیشتر خواهد شد. البته این موضوعی است که نه تنها در این عمل جراحی خاص که در تمام اعمال جراحی وجود دارد. به همین علت اعمال جراحی فقط در صورت ضرورت به وسیله متخصصان تجویز می شوند. یکی از موارد توصیه به جراحی، پیشرفت انحراف ستون مهره هاست که با گذشت زمان می تواند بیمار را دچار آسیب های بیشتری کند. مورد دیگر تجویز جراحی مواردی است که مشکل در حدی باشد که نتواند بنشیند. در بعضی بیماران مشاهده می گردد که فرایند بیماری در فرد با درد هم همراه است که عمل جراحی را ضروری می نماید و در نهایت یکی از مهم ترین مواردی که عمل جراحی را برای بیمار ضروری می نماید، در افرادی است که در آنها عوارض قلبی ریوی بروز نموده است.

هدف از عمل جراحی اصلاح شرایط ستون مهره ها این است که فرد به یک ستون مهره تقریبا طبیعی و هم لگن صاف و افقی دست پیدا کند؛ به نحوی که بدون احتیاج به یاری گرفتن از دست ها بتواند بنشیند. اگر بیمار مبتلا به فلج اطفال که دچار انحراف ستون مهره ها شده و انجام عمل جراحی برای او لازم است از این کار امتناع کند، دچار مسائل شدیدتری خواهد شد که جبران آن شاید غیرممکن باشد. اولین عارضه در این افراد زیاد شدن شدت تغییر ساختار ستون مهر هاست. دوم اینکه زمان طلایی عمل از دست می رود و فرد زمانی به فکر این کار می افتد که بیماری او پیشرفت نموده و حتی انجام عمل جراحی برای او ضرر دارد. علاوه بر این موارد باید توجه داشت که هرچه این عمل جراحی به تعویق بیفتد، ستون مهره ها انعطاف خود را بیشتر از دست خواهد داد و برای اصلاح شرایط آن موقع و اعمال تهاجمی بیشتری احتیاج خواهد بود. اگرچه هیچ عملی بدون خطر نیست و لی متخصص همیشه با توجه به شرایط بیمار این تجویز را انجام می دهد تا او را از عوارض بعدی بیماری مصون نگاه دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1312

به "فلج اطفال به جراحی احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلج اطفال به جراحی احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید