مراحل پایانی ساخت درِ حفاظتی برای غار تاریخی کلدر خرم آباد

به گزارش مجله فناوری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از مراحل پایانی عملیات ساخت در حفاظتی غار کلدر خرم آباد اطلاع داد.

مراحل پایانی ساخت درِ حفاظتی برای غار تاریخی کلدر خرم آباد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، سید امین قاسمی امروز یکشنبه 28 مهر 98 با اعلام این خبر گفت: این در حفاظتی اولین نمونه در نوع خود برای حافظت از میراث نهشته شده در یک غار باستانی محسوب می شود و می تواند آغازگر فصل نوینی در حفاظت بیشتر غارها و میراث عصر سنگ در کشور باشد.

او با بیان اینکه رعایت کردن مسائل زیست محیطی از دیگر ویژگی های این در حفاظتی است، اضافه کرد: نصب این در هیچ گونه تغییری در شرایط دمای غار و همچنین عبور و مرور حیوانات ایجاد نخواهد کرد.

غار کلدر که در تاریخ 28 اسفندماه سال 85 به شماره 18796 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است با قدمتی بیش از 54 هزار سال، قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران به شمار می رود و در فصل سوم کاوش این غار تاریخی در بهار امسال، بخشی از جمجمه انسان هوشمند کشف شد.

بهروز بازگیر سرپرست گروه کاوش نیز دراین باره گفت: نصب در غار کلد، درواقع حفاظت از نهشته های باستانی است که پس از چند ده هزار سال به دست ما رسیده و در حقیقت ما اگر از آن حفاظت نکنیم وظیفه خود را انجام نداده ایم.

او اضافه کرد: متأسفانه سوداگران عتیقه در سالیان اخیر در حال تخریب غارها هستند چنانکه تصاویری از آسیب رساندن به غار کلدر نیز وجود دارد.

بازگیر در خصوص در نصب شده اعلام نمود: این در با رعایت اصول فنی نصب شده است، و به زودی تاریخچه غار کلدر به زبان های فارسی و انگلیسی در ورودی غار نصب و رنگ آمیزی خواهد شد.

او گفت: سالیان زیادی در دره خرم آباد و غار کلدر پژوهش کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که پیشینه سکونت در غار کلدر به 54هزار سال قبل برمی شود لذا درج اخباری در انتقاد غیر فنی از افرادی که سال ها روی این غار پژوهش نموده اند تا تاریخ لرستان و ایرانیان به جهانیان معرفی شود به نوعی غیراخلاقی و البته غیر کارشناسی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 9

به "مراحل پایانی ساخت درِ حفاظتی برای غار تاریخی کلدر خرم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل پایانی ساخت درِ حفاظتی برای غار تاریخی کلدر خرم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید