معرفی 10 قله مناسب برای کوهنوردی در گیلان، عکس

به گزارش مجله فناوری، در این مطلب قله های کوهنوردی استان گیلان را برای صود علاقه مندان به کوه و کوهنوردی، معرفی نموده ایم تا دوستداران گردشگری و طبیعت با این مناطق آشنا شده وبتوانند با آگاهی کامل برنامه سفر و صعود به قله را تدارک ببینند.

معرفی 10 قله مناسب برای کوهنوردی در گیلان، عکس

قله سرک

وقتی از رشت راهی رودبار هستید به مرکز شهررستم آباد که رسیدید چنانچه در یک هوای صاف به ارتفاعات سمت راستتان خیره شوید قله ایی به شکل مخروط خواهید دید که به قله سرک معروف است.ارتفاع این قله 1630 متر از سطح دریا بوده و ورودی آن از جاده شیب دار کنار پارک رستم آباد است. راستا این قله در ابتدا فاقد شیب است ولی تقریبا از میانه راستا، شیب تند آن، نفس گیر می گردد. با این که این قله ارتفاع زیادی ندارد، ولی به این دلیل که صعود از ارتفاع پائین انجام می گردد، صعود به این قله از لحاظ فنی در فصل زمستان معادل قله شاه معلم ماسوله است. چشم انداز راستا اطراف، چشمه و جنگل های متراکم راستا، زیبایی خیره نماینده ای دارد.

در سمت مقابل هم چشم انداز فوق العاده زیبای رودخانه سپیدرود، دامنه و قله درفک، درختان کاج و آرم جمهوری اسلامی بر تپه خودنمایی می نماید. قله سرک از آن نوع قله هایی است که اگر در هر فصلی از سال به آن که یکی از زیباترین قله های گیلان است صعود کنید، زیبا و خاطره انگیز بوده و چشم انداز بی نظیرش چشم هایتان را نوازش می دهد

قله آسمان کوه

صعود به قله آسمان کوه به ارتفاع 2850 متر از سطح دریا جزو صعودهای فنی محسوب می گردد و رسیدن به آن در فصل زمستان کاملا به شرایط جوی، مدیریت زمان و تیم آماده بستگی دارد.قله آسمانکوه از قله های گیلان است که در رشته کوه البرز، بخش غربی و در ناحیه جنوب شرقی شهر تاریخی ماسوله نهاده شده است. قله آسمانکوه به وسیله یال غربی به قله لاسه سر و توسط گردنه اَندَرِه به قله شاه معلم و تورشوم به ترتیب با ارتفاع 3070 و 2700 متر متصل می گردد. این ارتفاعات که به صورت نیم دایره ماسوله را احاطه نموده و دنباله کوه های تالش هستند تا دره سفیدرود پیش می رود. این راستا مملو از تپه ها و دره های بسیاری ست که شامل دو منطقه اند: یک ناحیه مرتفع که بین گیلان، طارم و خلخال واقع شده و قبلا جنگل بوده است و دیگری جلگه ساحلی که دارای خاک های رسوبی حاصلخیز و زمینهای زراعی گیلان است.

قله آسمان کوه یکی از قلل خط الراس ماسوله است. در راستا قله آسمان کوه، تنها یک چشمه، آن هم در انتهای راستا و نزدیکی قله وجود دارد، ولی از آن جا که گاهی چشمه های کوهستان ممکن است خشک و یا کم آب باشند، حتما کوهنوردان باید با ذخیره آب کافی به قله صعود نمایند. چشمه آسمان کوه از ذوب برف دامنه های ارتفاعات تامین می گردد و تا این ارتفاع به طور طبیعی پمپاژ می گردد

درفک

درفک یکی از زیباترین قله های گیلان و همچنین زیست گاه گیاهی و حیوانی ایران است. این قله در استان گیلان و در رشته کوه البرز مرکزی، در 27 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار و در ارتفاع 2733 متری واقع شده و تا دره سه هزار تنکابن ادامه دارد. درفک یک قله آتشفشانی خاموش است و به گفته کوهنوردان در سال 1369 در جریان زلزله رودبار در هم فرو ریخت و فرایند فرسایشی آن شدت یافت.

یک غار یخی به طول 100 متر هم در این منطقه وجود دارد که آب شرب مردم منطقه را هم تأمین می نماید. این غار روی قله نهاده شده است و عشایر در داخل کاسه قله با سنگ خانه ساخته اند و از داخل این غار که بر اثر جمع شدن برف در زمستان تبدیل به یخچال می گردد یخ بیرون می آورند و برای سیراب کردن احشام خود از آن استفاده می نمایند.

البته اهالی می گویند این غار در تمام سال برف را در خود نگه می دارد و به همین دلیل منبع تأمین آب چوپانان منطقه است. دهانه این غار بسیار تنگ است و وارد شدن به آن بدون تجهیزات یخ نوردی ممکن نیست، بنابراین سعی نکنید وارد آن شوید.

چادر زدن در جنگل درفک مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات به زیر پایتان می رسند سفرتان را رؤیایی تر می نمایند. جالب است بدانید که کوهنوردان زمان صعود به درفک با تابلویی چوبی روبرو می شوند که روی آن نوشته شده است: اینجا محل عبور فرشتگان است، زمین را آلوده نکنید و بعد روی تابلو جهت فلشی به سوی قله است.

بهترین زمان صعود به این قله در فصل پاییز است، چرا که جنگل های انبوه و منحصربه فرد آن با برگ های رنگین تماشایی، ابرهای متراکم پنبه ای و مه غلیظ آن منطقه، تصویری رویایی را ساخته است.

سماموس

سماموس یا قله سمام نام، مرتفع ترین قله مشرف به دریای و بلندترین قله استان گیلان به ارتفاع 3689 متر است. برای صعود به قله سماموس چند راه وجود دارد که البته راستا شرقی آن یعنی از روستای جواهرده و راستا شمالی از روستای جواهردشت، بین کوهنوردان معمول تر است.

سماموس نزدیک ترین قله البرز شمالی به دریای کاسپین است. در سال 1398 نیز قله سماموس به عنوان بلندترین قله گیلان در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

سماموس یکی از قله های دوست داشتنی و مطلوب کوهنوردان برای صعود است، چرا که تجربیات بی نظیری را با خود به همراه دارد. در شب هایی که آسمان صاف، بی ابر و مه است بر فراز این قله می توان تا دوردست های مازندران و گیلان دید و در روز هم از بندر انزلی تا نوشهر را می توان رصد نمود

حرکت در میان دامنه های بکر و پوشیده از مه ارتفاعات جواهردشت، چشمه ای با آب گوارا و فضای بکر و آرام کوهستان، چون شهدی شیرین در گلوی کوهنوردان خسته اما پرامید است.

در نزدیکی قله سماموس، امامزاده ای به همین نام نهاده شده است که به نقل بعضی از تاریخ نگاران همان کارکیا یحیی کیایی از شاهزادگان کیایی لاهیجان است. این امامزاده در جوار قله، مکان مناسبی است تا کوهنوردان در آن کمی استراحت نمایند تا سپس با توانی مضاعف بر چکاد قله بایستند و ترانه صعود را بخوانند.

صعود زمستانی این قله از راستا جواهرده به دلیل این که بهمن گیر نیست، مسئله ای ندارد، اما باید به خاطر سپرد که باد شدید، برف کوبی سنگین و سرمای قله سماموس در بعضی مواقع صعود را سنگین و سخت تر می نماید. بنابراین صعود زمستانی یک روزه حتی در شرایط مناسب نیز پرخطر بوده و به تجربه ثابت شده که حداقل به یک و نیم روز زمان احتیاج است.

قله گدوک

قله گدوک از قله های گیلان است که با ارتفاع 2800 متر از سطح دریا روی خط الراس ماسوله، یعنی حد فاصل دو قله آسمان کوه و دوخون نهاده شده است. این کوه دارای گردنه ای با سنگ های بسیار بزرگ و زیباست. خط الراس لاسه سر، گدوک و آسمان کوه، در جنوب ماسوله، بی شک برای هر کوهنورد عاشق طبیعت، پیمایشی زیبا و به یاد ماندنی خواهد بود. راستا عمومی صعود به قله گدوک، از جنگل و ییلاق زیبای خلیل دشت است.

راستا صعود این قله، در زمستان ها، برف گیر و اغلب توام با بادهای سرد و سوزناک و در تابستان ها نیز بسیار گرم و سوزان است. وجود چشمه های پرآب و جوشان، تا ییلاق خلیل دشت، احتیاج کوهنوردان به آب را تامین می نماید، اما پس از ییلاق، چشمه مناسبی دیده نمی گردد، بنابراین کوهنوردان باید از چشمه های قبل آب کافی ذخیره نمایند. وجود کومه های دامداری در منطقه نیز نشان از زندگی و امرار معاش دامداران این منطقه دارد.

در صورت مناسب بودن هوا و تیم آماده به لحاظ بدنی و فنی، می توان ماسوله تا ییلاق را سه ساعته و ییلاق تا قله را چهار ساعته صعود کرد. اما پدیده های طبیعی مانند باد، باران و برف در فصول سرد و همچنین وجود گرمای طاقت فرسای در تابستان، می تواند این زمان را تغییر دهد

شاه معلم

قله شاه معلم که با نام ماسوله داغ نیز شناخته می گردد، یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در استان گیلان به شمار می رود. ارتفاع این قله 3050 متر برآورد شده است. این پدیده طبیعی که در شمال غربی ماسوله نهاده شده است، در میان کوهنوردان به دلیل سختی راستا و زیبایی وصف ناشدنی مناظر آن، از صندلی و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شا ه معلم در خط الراس ماسوله، مشرف به استان زنجان از یک سو و خلخال از سوی دیگر نهاده شده است .

قله شاه معلم، دومین قله مرتفع گیلان پس از سماموس است. قله شاه معلم در تمام فصول سال مملو از کوهنوردان علاقه مند به صعود است. بنابراین در بیشتر اوقات در راستا صعود این قله، شاهد تعداد زیادی از گروه های کوهنوردی داخل یا خارج استان هستیم.

صعود به قله سرسخت شاه معلم با بقیه قله های ماسوله، متفاوت و کمی سخت تر است. در صعود به شاه معلم هرچه به سمت بالا پیش می رویم، احساس می کنیم به یال رسیده ایم در حالی که راه بسیاری در پیش است و در واقع به یال اولیه دست یافته ایم.

راستا صعود شاه معلم بسیار زیباست. در فصل تابستان راستا مملو از گلپرکوهی است که می توانید آن را بچینید و به عنوان ارمغان صعود به خانه بیاورید. از دیگر جلوه های تماشایی این راستا دیدن ییلاق اولسبلنگاه است که چون تابلویی زیبا از دور خودنمایی می نماید.

قله گردسایه

قله گردسایه قله ای به ارتفاع تقریبی 2300 متر از سطح دریا است که در غرب قله توریشوم ماسوله، روی خط الراس توریشوم به شاه معلم نهاده شده است. برای صعود به این قله، سه راستا وجود دارد: راستا اول از قله توریشوم، راستا دوم از آبشار دوقلو یا آبشار اشکلیت و راستا سوم از جاده ماسوله به خلخال.

از راستا سوم به سمت قله، پس از طی حدود 150 متر سر پائینی، چشمه آبی دیده می گردد که آبش با لوله به وسیله آبریزهای بالادست به آن جا منتقل می گردد.

با عبور از رودخانه کوچک ابتدای راستا و طی ادامه راستا سراشیبی، رودخانه دیگری وجود دارد که بزرگ تر و پر آب تر از رودخانه اولی است. پس از آن باید راستا را به سمت بالا طی کرد که با شیب نسبتا تندی همراه است. اگر فصل زمستان باشد، باد سرد و سوزناک با آن شیب تند جنگلی، حرکت کوهنوردان را تحت شعاع قرار خواهد داد.

بعد از حدود دو ساعت و نیم پیمایش به کلبه های چوبی می رسیم که می توان پس از استراحتی کوتاه و تجدید قوا برای یک صعود خوب به یکی از زیباترین قله های گیلان آماده شد. بعد از طی دو ساعت از راستا و بالارفتن از شیبی تند توام با برف کوبی، دره ایی به عمق حدود 200 متر وجود دارد که باید از این دره پائین رفته و مجددا از طرف مقابل بالا آمده تا زیر صخره های قله گردسایه نهاده شد

قرار دریافت زیر صخره بزرگ گرد سایه حسی عجیبی دارد. گویی در حصار قدرتی بکر آرام گرفته ای. برای رفتن به قله دو راه وجود دارد: سمت راست و طی کردن یک نیم دایره به محیط حدودا 1000 متر و قرار دریافت روی یال قله و یا راستا سنگلاخی سمت چپ که نزدیک تر به قله است. مناظر اطراف قله آن چنان زیبا و دلپذیر است که نمی توان محو تماشای زیبایی های آن نشد، این حجم زیبایی تمام خستگی راه را کمرنگ می نماید.

قله آسمان سرا

قله آسمان سرا از جمله قله های گیلان با ارتفاع تقریبی 2450 متر است که هم از طرف رودبار و هم از سمت منجیل می توان به آن صعود نمود. صعود به آسمان سرا از سمت رودبار، از روستای گلدیان، جنب نیروگاه بادی انجام می گردد. راستا صعود به قله آسمان سرا در هر فصلی زیبا و جذاب است. حوضچه های طبیعی، راستا جنگلی، دشت، مرتع و چراگاه ها، از جذابیت های این راستاند.

صعود به این قله از سمت روستای گلدیان نیز بسیار زیبا و بکر است. دیدن قلل مرتفع قاجار، قافلان کوه زنجان و شاه معلم گیلان از یک سو و درفک و سماموس گیلان از سوی دیگر در یک روز آفتابی بر لذت این صعود می افزاید. یکی از لذت بخش ترین دیدنی های وجود گل زعفران در راستا است که جلوه ای خاصی به این پهنه بخشیده است.

اگر راستا صعودتان از روستای گلدیان باشد، چند حوضچه و آبشخور دام را هم می بینیمد که آب آن از چشمه یا باران تامین می گردد.

قله کله قندی

کله قندی از جمله قله های گیلان و از کوه های معروف ماسوله است که در تمام فصول سال، محل عبور انبوه کوهنوردان مشتاقی است که این قله را برای صعود انتخاب نموده اند. کله قندی در ارتفاع 2480متر از سطح دریا واقع شده و از لحاظ شیب، گزینه مناسبی برای آمادگی کوهنوردان جهت صعود به قله های مرتفع تر است.

این قله در ارتفاعات ماسوله، در راستا وزش باد شدید نهاده شده است و حتی گاهی این باد، مانعی برای صعود کوهنوردان است. راستا صعود به این قله از راستا کوه بن یا دکل مخابراتی و یا ییلاق للندیز یا جنگل رویایی خلیل دشت انجام می گیرد. وجود چشمه های پرآب در راستا، از مزیت های راستا آن است.

در نزدیکی این قله سنگواره های فراوانی از نوع آمونیت دیده می گردد که نشان از پیشینه تاریخی این منطقه دارد. در صعود از راستا جنگل کوه بن و دکل به این قله باید مراقب سنگ های ریزشی بود، راستا قله کله قندی چه از سمت کوه بن و چه از سمت ییلاق للندیز، دارای چشمه های پرآب و جوشانی است که علاوه بر زیبایی، دسترسی به آب را نیز برای کوهنوردان آسان می نماید.

قله ناتشکوه

قله ناتشکوه یا آتش کوه، از قله های گیلان است که به ارتفاع 2250 متر در شرق گیلان در شهرستان املش نهاده شده است. این قله، پیشینه ای باستانی دارد. این قله و تپه های اطراف آن بر اساس یافته های باستان شناسان نشان از آن دارد که از دیرباز، این منطقه، مرکز یکی از تمدن های کهن ایرانی بوده، آتشگاه های موجود در ارتفاعات املش مبین آن است که ارتفاعات املش محل سکنا و زیستگاه بخشی از تمدن دیلم بوده است.

راستا صعود قله ناتش کوه به وسیله جنگل فیاب راهی دورتر و راستای سخت تر دارد. معمول ترین راستا صعود کوهنوردان از هالی دشت املش است.در فصل بهار این راستا بسیار زیبا و رویایی است. بعد از سه ساعت پیمایش عادی در کنار دامنه های سرسبز منطقه که میزبان گل ها و شکوفه هاست، در میان نغمه خوانی پرستوها و چلچله ها، خود را بر روی قله می بینیم. بر فراز قله ناتشکوه، می توان قلل درفک و سماموس را به راحتی دید و از آن همه چشم انداز زیبا و رویایی لذت برد.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1087

به "معرفی 10 قله مناسب برای کوهنوردی در گیلان، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی 10 قله مناسب برای کوهنوردی در گیلان، عکس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 10 قله مناسب برای کوهنوردی در گیلان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید