منتظر پیکان جدید با قلب آلمانی باشید
به گزارش مجله فناوری، اگر خاطرتان باشد هفته قبل نوشتیم که تحریم نتوانسته برنامه های توسعه ایران خودرو و سایپا را متوقف کند. آنجا از شواهدی نوشتیم که طبق آن ایران خودرو در حال توسعه پلتفرمی است که با کمک دو دانشگاه ایرانی و چند شرکت خارجی از جمله مالی، بنتلر و بوش از آلمان و نیز پینین فارینا از ایتالیا طرح آن تدارک دیده شده. حالا آن خبر تا حد زیادی به واقعیت نزدیک شده و ایران خودرو به غیر از خبر تولید چند موتور سه سیلندر و توربو، گفته می خواهد نسل جدید پیکان را در قالب یک کراس اوور کلاس c به بازار بفرستد. این یعنی نیوپیکان احتمالا با طول حدود 4.5 تا 4.6 متر قرار است مستقیما با کیا اسپورتیج، تویوتا راو4 و هیوندای توسان رقابت کند. خبر خوبی که در این وانفسای تحریم نشان از تلاش خودروسازان داخلی دارد.
با قیمت تور آلمان و فرانسه از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.
پیکان که نخستین بار در اردیبهشت ماه سال 1342 توسط برادران خیامی در کارخانه ایران ناسیونال وارد خط تولید شد، به نظر پس از 57 سال از سال آینده پای به بازار کشور خواهد گذاشت. ایران خودرو که پروسهطراحی این محصول را در یک سکوت سنگین خبری پیش می برد، احتمالا با کمک پینین فارینا یک زبان طراحی اختصاصی را خلق خواهد کرد. این کاری است که میتسوبیشی با مدل اکلیپس انجام داده و نتیجه خوبی هم به بار آورده است.
منابع آگاه در خصوص سایر ویژگی های کراس اوور جدید ایران خودرو یا همان نیو پیکان می گویند این خودرو با توجه به ویژگی های فنی و رده ابعادی با قابلیت تک دیفرانسیل به بازار معرفی خواهد شد و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک در نمونه فول آپشن، توان آن را به چرخ های جلو می رساند. همچنین به احتمال بسیار زیاد این کراس اوور ملی با جعبه دنده دستی نیز به بازار عرضه خواهد شد.
به غیر از ارتفاع 1.6 متری و فاصله محوری 2.6 متری، پیکان جدید به امکانات روز خودروهای هم رده مجهز است که از جمله مهم ترین آنها می توان به فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، رینگ آلومینیومی، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، کامپیوتر سفر، دوربین عقب، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، تنظیم حالت رانندگی، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای و سانروف اشاره کرد. مواردی که احتمالای بهای محصول شاسی بلند ایران خودرو را به بالاتر از 300 میلیون تومان می رساند.
کاهش مصرف با موتورهای سه سیلندر
براساس مشخصاتی که اعلام شده، موتورهای سه سیلندری که دراختیار ایران خودرو قرار می گیرند، بین 120 تا 160 اسب بخار قدرت تولید کرده و از استاندارد آلایندگی یورو شش بهره خواهند برد. مصرف سوخت پیشرانه 1.2 لیتری و سه سیلندر ایران خودرو نزدیک به پنج لیتر در 100 کیلومتر بوده و با تکنولوژی مالی (MAHLE) آلمان ساخته شده اند. این پیشرانه مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) خواهد بود. پس از عرضه این پیشرانه سه پیشرانه دیگر با حجم 1.5 لیتر با سوخت های گاز و بنزین وارد بازار می شوند. موتورهایی که گفته می گردد بین 100 تا 200 اسب قدرت خواهند داشت.
نتیجه نهایی
به نظر می رسد تحریم برای خودروسازان ما چندان هم بد نبوده چون از آن سو سایپا چند خبر درباره تولیدات جدیدش داده و این سو هم ایران خودرو از تولید چند موتور مدرن و یک کراس اوور تازه خبر داده است. در واقع در دو، سه ماه اخیر آنچه از راهروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا شنیده می گردد، کاملا غافلگیرکننده بوده است. دو خودروساز بزرگ کشور اگر در مقطع فعلی بتوانند پروژه های کلان خود را با سرعت آرام عملیاتی کنند، احتمالا در افق 1400 خواهند توانست طیفی متنوع تر، به روزتر و قابل قبول تر از محصولات را برای بازارهای داخلی و خارجی تولید کنند. برای توسعه هیچ وقت دیر نیست.
منبع: دیوار