پیشرفت 80درصدی مرمت و موزون سازی دیوارنگاره های خانه حریری تبریز

به گزارش مجله فناوری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از پیشرفت 80درصدی مرمت و موزون سازی دیوارنگاره های خانه حریری تبریز اطلاع داد.

پیشرفت 80درصدی مرمت و موزون سازی دیوارنگاره های خانه حریری تبریز

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار ضمن اعلام این خبر، گفت: خانه حریری یکی از زیباترین خانه های قاجاری تبریز است که به سبب نقش و نگار منحصربه فرد، از اهمیت بسیاری برخوردار است، لذا اداره کل میراث فرهنگی استان طی سال های اخیر در راستای حفظ و حراست از این میراث فاخر، اقدام به تکمیل مرمت آن نموده است.

او اضافه کرد: در مراحل پیشین از مرمت این خانه اقداماتی نظیر فن شناسی و آنالیز آزمایشگاهی رنگ دانه ها، استحکام بخشی و تثبیت بتونه زنی و بوم سازی، غبارزدایی و پاک سازی مکانیکی از شیمیایی و موزون سازی رنگ و تثبیت نهایی انجام گرفته است.

آبدار در سرانجام گفت: فاز فعلی مرمت و موزون سازی دیوارنگاره های خانه حریری که از خردادماه 98 شروع شده با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 127میلیون ریال اعتبار به خاتمه رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در سرانجام تأکید کرد: با توجه به اینکه نقش و نگارهای این خانه تاریخی از فاخرترین نمونه های موجود است، مرمت بخش های به جامانده آن در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

خانه تاریخی حریری یکی از زیباترین خانه های قاجاری تبریز با زیربنایی بالغ بر 2500 و مساحت 4هزار مترمربع است که در تاریخ 37 دی 1377 به شماره 2242 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 261

به "پیشرفت 80درصدی مرمت و موزون سازی دیوارنگاره های خانه حریری تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 80درصدی مرمت و موزون سازی دیوارنگاره های خانه حریری تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید