کشف کتیبه 400 ساله در روستای گلابر زنجان پس از سیل

به گزارش مجله فناوری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از کشف سنگ کتیبه دار تاریخی در روستای گلابر بعد از سیلاب اخیر اطلاع داد.

کشف کتیبه 400 ساله در روستای گلابر زنجان پس از سیل

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند چهارشنبه 13 مردادماه 1400 با اعلام این خبر گفت: کتیبه سنگی در روستای تاریخی و گردشگری گلابر شهرستان ایجرود بر اثر سیل در داخل رودخانه ای موسوم به رودخانه جوقین نمایان شد. این سنگ نوشته حاوی کتیبه آیت الکرسی به خط کوفی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اضافه کرد: به محض اطلاع از این رویداد، پایگاه یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ایجرود به همراه کارشناسان به منطقه مراجعه و کتیبه را به مسجد تاریخی منتقل کردند.

او با اشاره به اینکه به نظر می رسد محلی که کتیبه در آن کشف شده یکی از روستاهای تاریخی استان زنجان است، اضافه کرد: مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی در منطقه حاضر شده اند و از محوطه مراقبت می نمایند تا کارشناسان برای آنالیز های بیشتر به گلابر اعزام شوند.

ارجمند گفت: به گفته باستان شناسان قدمت این کتیبه 400 سال است که بخشی از سند هویت مردم استان زنجان و روستای گلابر به تعداد می آید.

روستای زیبای گلابر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان است. روستای پلکانی و سرسبز گلابر علاوه بر طبیعت دل نشین آثار قدیمی متعددی دارد که مربوط به دوره های تاریخی مختلف اند. این روستا در محدوده شهرستان ایجرود در فاصله 48 کیلومتری زنجان و 12 کیلومتری زرین آباد مرکز شهرستان واقع شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1262

به "کشف کتیبه 400 ساله در روستای گلابر زنجان پس از سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کتیبه 400 ساله در روستای گلابر زنجان پس از سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید