مناطق باستانی و اسرارآمیزی که در ترکیه جای دارند

به گزارش مجله فناوری، یکی از مناطق تاریخی در کل جهان، کشور ترکیه یکی از همسایه ای ایران است. در این منطقه تمدن های بسیاری وجود داشته که آثار باقی مانده از آن ها را امروزه در این کشور می بینیم. پشت هر کدام از مکان های تاریخی ترکیه، تاریخ و سرگذشت با ارزشی وجود دارد و هر کدام از جاهای تاریخی ترکیه، شاهد اتفاقات و فراز و نشیب های بسیاری در طول تاریخ بوده اند. در این مطلب به معرفی بعضی از مناطق باستانی ترکیه می پردازیم.

مناطق باستانی و اسرارآمیزی که در ترکیه جای دارند

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور آنتالیا اردیبهشت همراه باشید.

کاپادوکیا

کاپادوکیا، یکی از مناطق صخره ای بسیار معروف ترکیه و کل جهان بوده که به ثبت یونسکو نیز رسیده است. این منطقه از صخره های حفاری شده تشکیل شده که در این حفاری ها کاربری هایی مانند خانه و کلیسا دیده می شوند. کاپادوکیا، در میان صخره ها و سنگ های کوه های کاپادوکیا ساخته شده و امروزه جزیی از پارک ملی گورمه است. ساخت این مورد از مناطق باستانی ترکیه به زمانی بر می گردد که مسیحیان توسط رومی ها تعقیب شدند و آن ها به این منطقه پناه آوردند. آن ها با توجه به طبیعت، به حفاری در دل کوهستان پرداختند. در قرن 4 میلادی این شهر زیرزمینی شامل کلیسا، خانه، انبار و اصطبل بوده و در قرن 7 میلادی، راهبه ها به تزئین و رنگ کردن این شهر پرداختند. در حال حاضر هنور هم این شهر مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، چند هتل برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است.

یازیلی کایا

هیتی های ترکیه در قسمت مرکزی آناتولی و در سرزمینی به نام یازیلی کایا حکومت می کردند. یازیلی کایا شامل صخره هایی بوده که در آن ها پانتئون هایی حفاری شدند، سرهای آن ها به شکل مخروط بوده و به همین دلیل به عنوان یک سرزمین مقدس شناخته می شد. یازیلی کایا در زبان ترکی به معنای صخره های محاط است. در این منطقه و در نزدیکی دروازه ها، محراب هاتوساس وجود دارد. این پانتئون ها متعلق به قرن 13 میلادی بوده و یکی از این دو گالری بزرگتر است. در اینجا می بینیم که هیتی ها خدایان دیگری مانند خدای هوریانی تزهاب و خدای فراست بین النهرینی، انکی را در معابد خود می پذیرفتند. این مورد از جاهای تاریخی ترکیه را امروزه می توانید در نزدیکی روستای کوچکی به نام بوغازکاله پیدا کنید.

افسس

در نزدیکی روستای کوچکی به نام سلجوک، دره حاصلخیزی وجود دارد که ویرانه های افسس در آن واقع شده اند. افسس را می توان یکی از موزه های روباز این کشور دانست که با توجه به عناصر موجود در آن بسیار با شکوه و باعظمت شناخته شده است. افسس در ابتدا در نزدیکی دریای اژه قرار داشته که در طول سال ها گسترش پیدا کرد و امروزه تنها قسمتی از آن در افسس کنونی باقی مانده است. در واقع، تمدن باستانی افسس در زمان کوتاهی از اختراعات مکانیکی به وجود آمد. در افسس کتابخانه، آمفی تئاترهای بزرگ، معبدهای هلنی و ستون های عظیم الجثه دیده می شوند. کتابخانه افسس امروزه به عنوان یکی از مکان های تاریخی ترکیه ساخته شده در دوران خودش بوده که در حال حاضر به صورت ناکامل بازسازی شده است.

تروآ

یکی از مناطق باستانی ترکیه، شهر باستانی تروآ هست. در داستان ها و افسانه های یونانی نام تروآ بسیار دیده می گردد. امروزه، تنها بخش هایی از این شهر باقی مانده که در سال 1793 میلادی طی تحقیقات بسیاری توسط هانریش سلیمان کشف شد و در آن موقع چارلز مک با توجه به این تحقیقات متوجه شد که این خرابه ها، متعلق به شهر تروآ هست. با این وجود، همچنان بعضی از نظریه پردازان معتقدند که این شهر یک افسانه بوده و واقعا وجود ندارد. بعضی دیگر از محققان می گویند تروآ یک شهر عادی برای زندگی مردم بوده و بعضی دیگر معتقدند این شهر محل سکونت اشرافیان و ثروتمندان بوده است. اگر به تاریخ و باستان شناسی علاقه داشته باشید، در سفر به این منطقه حتما از باقی مانده های شهر تروآ دیدن کنید.

کلیسای سنت جان

در نزدیکی مخروبه های افسس که در بالا آن را معرفی کردیم، یکی از جاهای تاریخی ترکیه به نام کلیسای سنت جان قرار گرفته است. با توجه به داستان ها و افسانه هایی که در این کشور گفته می گردد، در قرن 6 میلادی یوستینیانوس، پادشاه آن موقع برای یادبودی از سنت جان دستور ساخت این کلیسا را می دهد. در واقع، سنت جان 300 سال پیش در این مکان به خاک سپرده شده بود. این کلیسا که نمادی از دوران باستان است، در دوران قرون وسطی به عنوان یکی از مهمترین مکان های مذهبی در بین مردم شناخته می شد و افراد بسیاری برای زیارت به این منطقه سفر می کردند. زمانیکه عرب ها به این منطقه حمله کردند، برای اولین بار این بنا دچار تخریب شد. زمان حمله مغول ها در سال 1402 میلادی این بنا به یک ویرانه تبدیل شد که امروزه باقی مانده هایی از آن دیده می شوند. ستون های شکسته این بنا بر روی تپه ایاسلوک به زیبایی تمام خودنمایی می نمایند.

مقبره های لیکیه

اگر به جزایر میرا، دالیان و کانوس در ترکیه سفر می کنید، می توانید از مقبره های لیکیه در صخره های عمودی دیدن کنید. این مقبره ها همانند خانه های لیکیه ها بوده و به صورت عمودی با نماهای متفاوت گوتیک ساخته شده اند. با مشاهده مجموعه این قبرها در یکی از مکان های تاریخی ترکیه متوجه می شوید که بعضی از آن ها بیرون از این صخره ها و به صورت برجسته ساخته شده اند. در داخل بعضی از این آرامگاه ها، تصاویری از اساطیر دیده می شوند. لیکیی ها مراسم به خصوصی برای به خاک سپردن افراد داشتند. آن ها بسیار خانواده محور بودند و این موضوع را می توان از آرامگاه های بزرگی فهمید که نشان دهنده دفن شدن چندین نفر در یک آرامگاه در یکی از مناطق باستانی ترکیه هستند.

ساردیس

یکی از مکان های تاریخی ترکیه که ارتباط بین سواحل دریای اژه و مناطق داخلی آسیا صغیر بود، شهر باستانی ساردیس است. ساردیس به عنوان پایتخت لیدی ها از شکوه و عظمت بسیاری برخوردار بود. در سال 612 پیش از میلاد و پس از آنکه پارسی ها نینوا را ترک کردند، پادشاه لیدی ها با حکومت در این منطقه، این شهر را پایتخت خود گفت. پادشاه بعدی این شهر را به یک ارگ برای سکونت پادشاهان تبدیل کرد. ساردیس در منطقه آنگولیا و قسمت غربی ترکیه واقع شده و تحقیقات باستان شناسان کورنل و هاروارد در این منطقه آغاز شد.

هیراپولیس

در آنگولیای جنوب غربی، یکی از مناطق باستانی ترکیه به نام هیراپولیس قرار گرفته است. در این منطقه چندین سالن آمفی تئاتر وجود داشتخ که این آمفی تئاترها شامل ستون های سنگی و تراس های سفید رنگ هستند. طبق افسانه ها و گفته های مردم بومی این منطقه، آپولو خدایگان، هیراپولیس را ایجاد نموده است. با توجه به تحقیقات و آنالیز های اجرا شده بر روی این منطقه، مردم در گذشته برای کسب آرامش و استراحت به این شهر می آمدند و از چشمه های آبگرم آن که منشا آن ها معین نیست، استفاده می کردند. مردم این منطقه می گویند بخارهایی که از این چشمه ها بلند می شوند، از سوی پولوتو خدای عالم بدست آمده و می توانند مریضی ها و بیماری ها را شفا دهند.

پرگاموم

در قسمت غربی ترکیه، یکی دیگر از جاهای تاریخی ترکیه به نام پرگاموم (پرگامون) وجود دارد. امروزه باقی مانده هایی از این شهر دیده می شوند و بازدیدنمایندگان را با حال و هوای تمدن باستان آشنا می نمایند. در این شهر امروزه آکروپلیس، کتابخانه، آمفی تئاتر و ستون های شکسته شده دیده می شوند. دورانی که تجارت و بازرگانی به خصوص زمانی که صادرات فرش، طلا و پارچه رونق پیدا کرد، این شهر نقش بسیار مهمی بر عهده داشت و به همین دلیل، افراد بسیاری در پرگاموم اقامت پیدا کردند. امروزه این مورد از جاهای تاریخی ترکیه مورد توجه بسیاری از گردشگران به خصوص کسانی که به استان ازمیر غربی و شهر مدرن و جدید رگاما سفر می نمایند، قرار گرفته است.

افرودیسی

در آناتولی غربی، شهر باستانی به نام افرودیسی توسط باستان شناس ترک به نام کنان اریم کشف شد. این شهر که امروزه قسمت هایی از آن باقی مانده، از جمله با ارزش ترین مکان های تاریخی در این منطقه است که به دلیل قرارگیری در منطقه ای زلزله خیز چندین بار تخریب شده که بدترین آنان در قرن 7 میلادی صورت گرفت. در این زمین لرزه کل شهر افرودیسی ناپدید شد تا آنکه چند صد سال بعد کنان اریم آن را پیدا کرد. در این شهر، مجسمه و یادبوده هایی دیده می شوند که از سنگ مرمر سفید، آبی و خاکستری ساخته شده اند. این سنگ ها از معادنی که در این نزدیکی وجود دارند، بدست آمدند.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 170

به "مناطق باستانی و اسرارآمیزی که در ترکیه جای دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق باستانی و اسرارآمیزی که در ترکیه جای دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید