کوه خواجه در جریان سیل سیستان و بلوچستان آسیب دید

به گزارش مجله فناوری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان می گوید: به دنبال وقوع سیل در سیستان و بلوچستان آسیب هایی به کوه خواجه وارد شد، اما میزان آسیب به شهر سوخته به واسطه محوطه بودنش بسیار کمتر است.

کوه خواجه در جریان سیل سیستان و بلوچستان آسیب دید

خبرنگاران به دنبال بارش باران های شدید در استان سیستان و بلوچستان مدیریت شهری در این نقاط مختلف این استان تا کنون خبر داده اند که شهرستانهای خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته و در پی آن مردم بعضی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته اند، از سوی دیگر مسؤولان میراث فرهنگی استان همچنان در حال آنالیز و پایش آثار تاریخی در معرض سیل هستند اما به دلیل پراکندگی آثار، هنوز امکان ارائه گزارش نهایی را پیدا ننموده اند.

مهدی ارباب نیا در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تعداد و پراکندگی آثار تاریخی در این استان پهناور بیان می نماید: در این شرایط به حدود چهار روز زمان برای آنالیز کامل همه آثار تاریخی در معرض تهدید سیل در استان احتیاج داریم، تا بتوانیم گزارش کاملی از آسیب ها ارائه دهیم.

او اضافه می نماید: چیزی حدود هزار و 856 اثر تاریخی ثبت شده در کل استان واقع شده است که باید منتظر آنالیز و ارائه گزارش توسط کارشناسان مناطق مختلف استان باشیم تا بتوانیم گزارش آسیب های وارد شده را به طور دقیق ارائه کنیم.

وی با اشاره به این که تا کنون براساس گزارش های رسیده متاسفانه بعضی ازآثار تاریخی استان آسیب دیده اند، اظهار می نماید: شرایط بارندگی به خصوص در جنوب استان بسیار شدید بوده است و تا به امروز معین شده که بخش هایی از خانه تاریخی شمسی در زاهدان و بخش هایی از کوه خواجه دچار آسیب شده اند.

او اما با بیان این که شهر سوخته یک محوطه تاریخی است، می افزاید: میزان آسیب مان در این محوطه بسیار کمتر است. اما جایی مانند کوه خواجه که کلا بناست، آب شستگی به دنبال باران های شدید، بخش های فرسوده را آسیب بیشتری روبرو می نماید.

ارباب نیا با اشاره به این که موزه منطقه ای سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین موزه منطقه ای ساخته شده در کشور، سازه ای بسیار قوی دارد به گونه ای که در بزرگترین حملات نظامی نیز هیچ گونه آسیبی نمی بیند، ادامه می دهد: موزه های سطح استان نیز تا کنون با مسئله ای روبرو نشده اند. هر چند مرمت در موزه چابهار که سال گذشته از سیل آسیب دید، هنوز درحال انجام است اما خوشبختانه دیگر موزه های کشور مسئله ای ندارند.

وی اظهار می نماید: سال گذشته به مدیریت بحران اعلام نموده ایم که خسارت بارندگی و سیل چه میزان بوده و تخصیص اعتبار نیز از سمت آن ها هرچند هنوزابلاغ نشده اما اعلام کردند که تخصیص داده شده است تا بتوانیم بخش هایی آسیب دیده در سیل گذشته را رفع کنیم.

مردم سیستان و بلوچستان احتیاج شدید به اقلام امدادی دارند

شهرستانهای خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته و در پی آن مردم بعضی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته اند

مدارس 12 شهر تعطیل شده و امکانات هلال احمر برای یاری رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده های محروم استان وجود ندارد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: چمدان
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 228

به "کوه خواجه در جریان سیل سیستان و بلوچستان آسیب دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه خواجه در جریان سیل سیستان و بلوچستان آسیب دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید