مکان های دیدنی و گردشگری مرودشت Marvdasht

به گزارش مجله فناوری، مَرودَشت شهری در شمال استان فارس و مرکز شهرستان مرودشت است. این شهر در 40 کیلومتری شمال شیراز واقع شده و آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است. مرودشت هم اکنون دومین شهر بزرگ استان فارس پس از شیراز و چهارمین شهر بزرگ جنوب ایران می باشد و با سرعت بالایی در حال گسترش است. پتانسیل بالای گردشگری و توریست از ویژگی های این شهر است، همچنین وجود بزرگراه شیراز - مرودشت با روشنایی شب باعث تسهیل در تردد بین این دو شهر شده است به صورتی که فاصله مرکز شیراز تا مرکز شهرستان مرودشت کمتر از نیم ساعت می باشد.در ادامه مطلب همراه مجله گردشگری خبرنگاران باشید تا درباره دیدنی های مرودشت بیشتر بدانید.

مکان های دیدنی و گردشگری مرودشت Marvdasht

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا ارزان با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تخت جمشید

معرفی تخت جمشید آن چنان که شایسته آن است، حقیقتا سخت است و تا این شاهکار تاریخی را از نزدیک نبینید، نمی توانید عظمت آن را درک کنید. در هر قسمت از این مجموعه تاریخی که قدم می زنید شکوه و عظمت ایران باستان و سلسله هخامنشیان را با تمام وجود احساس می کنید. تخت جمشید که بدون تردید نمادی بی بدیل از نبوغ و هنر نیاکان ما است، به قدری جذاب و فریبنده است که جهان را مجذوب خود نموده است و یونسکو نیز این اثر حیرت انگیز را در فهرست میراث جهانی ثبت نموده است.

آرامگاه اردشیر یکم

آرامگاه اردشیر یکم گوری صخره ای در کوه حاجی آباد نقش رستم است که در بلندای 26 متری از تراز زمین جای گرفته است. اردشیر یکم در سال 465 پیش از میلاد به تخت نشست و پس از 40 سال پادشاهی، در سال 424 پیش از میلاد در سن 60 سالگی به مرگ طبیعی درگذشت و در این آرامگاه که در دل کوهی سنگی تراشیده بود جای گرفت. آرامگاه اردشیر یکم در فاصلهٔ 37 متری سمت چپ آرامگاه داریوش بزرگ و به شکل صلیب تراشیده شده است. در بخش بالایی صلیب، نماد فروهر و ماه، نقش شده و در پایین آن اردشیر یکم در حالی که دستش را به سوی فروهر و آتشدانی که روبه رویش قرار گرفته است دراز نموده، حکاکی شده است. در زیرپای شاه اورنگی که مردم سرزمین های گوناگون بر دوش دارند، قرار گرفته است.

نقش رجب

در فاصله سه کیلومتری شمال تخت جمشید، در جهت جاده شیراز - اصفهان و در سمت شمالی کوه رحمت در دامنه کوه و در یک فررفتگی به صورت نیم دایره،سه نقش برجسته ساسانی به تصویر کشیده شده است که آن را نقش رجب یا نقش قهرمان مینامند. نقش برجسته نخست دربرگیرنده تصاویر شاپور و همراهانش می باشد که در ضلع شمالی این فضای حجاری شده، قرار گرفته است. این نقش برجسته 5/1 متر بالاتر از سطح زمین حجاری شده و دارای 6 متر طول و 4 متر ارتفاع است.

کاخ صدستون

کاخ صدستون دومین کاخ بزرگ دوران هخامنشی است که صد عدد ستون با ارتفاع 12متر و هشت دروازه داشت. ستون ها در آتش سوزی از بین رفتند ولی پایه های سنگی آن ها باقی مانده اند. ساخت تالار صد ستون به دستور خشایارشا شروع شد و و در زمان حکومت اردشیر اول به خاتمه رسید. در سال 1930 میلادی دو سرستون از سرستون های این کاخ به موزه شیکاگو منتقل شدند.

شهر استخر

استخر از بزرگ ترین شهرهای دوران خود بوده و به گفته تاریخ نویسان چهار دروازه داشته که امروزه یکی از آن ها در سر پیچ دوراهی مرودشت-ارسنجان قرار گرفته است و دیگری در جنوب مرودشت کنونی قرار داشته است.در هفت کیلومتری تخت جمشید، ویرانه های شهر استخر قرار گرفته است. آثار باقیمانده از این شهر شامل دروازه سنگی، ستون ها و دیواره های سنگی است که به روزگار هخامنشی و پیش از آن تعلق دارد. در این شهر، بازمانده سازه های اسلامی، ساسانی و اشکانی و ظروف و آثار سده های شروعین هجری در آن کشف شده است. آب شهر استخر از رود سیوند تأمین می شده است. شهر استخر 5 سال پیش از میلاد و 10 سال پس از آن قدمت دارد و شاهد تاجگذاری ها و جشن ها و شکوه بسیاری بوده و صدها هزار نفر ساکن داشته است.

پل خان مرودشت

این پل در نزدیکی مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان ، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه است که بین سالهای 1021 تا 1043 ه. ق توسط امام قلی خان حکمران فارس و فرزند الله وردی خان - سردار محبوب شاه عباس اول - ساخته شده است.پل خان دارای 5 دهانه است. سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است. طول پل قدیم 101 متر و عرض آن حدود 5 متر است. طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از 7/5 متر است. ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از 13 متر است. پایه های پل از سنگهای تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زیادی برخوردار است. بر روی این پایه ها ، طاق هایی با قوس جناغی برپا شده است. قسمتی از رویه پل در دوره های جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه کاملاً متمایز است.این پل به شماره 929 به ثبت تاریخی رسیده است.

استودان شاهزاده اسماعیل

در فاصله 300متری از آتشدانهای سنگی شولستان بطرف شمال در محلی که امروزه به نام حرم شاهزاده اسماعیل معروف است در دامنه پایین کوهستان حفره های مکعب شکلی در سینه کوه وجود دارد که میراثی 1700 ساله است که برای قرار دادن استخوان مردگان ساخته و به نام استودان معروف است.

پل سیوند

این اثر در تاریخ 30 بهمن 1386 با شمارهٔ ثبت 20893 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل که امروزه به صورت ویرانه ای درآمده ، در شمال شرق شیراز و 2 کیلومتری شمال روستای سیوند - از توابع مرودشت - بر روی رودخانه پلوار ، در جهت کاروان رو قدیم شیراز به کرمان واقع شده است. با توجه به ویرانی این پل ، از جزئیات معماری و نیز تاریخ ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست ؛ اما با توجه به اینکه این پل در جهت ارتباطی پاسارگاد و تخت جمشید و جاده های مهم دوره هخامنشی قرار گرفته است ، احتمال می رود بنای اصلی پل مربوط به دوره هخامنشی یا ساسانی باشد که در دوره اسلامی چندین بار - و آخرین بار در دوره صفوی - مرمت و بازسازی شده است.

تنگ بستانک (بهشت گمشده)

بهشت گمشده در امتداد جنوبی-شمالی به سمت دشت کامفیروز قرار گرفته و یکی از زیباترین جلوه گاه های طبیعی استان فارس به شمار می رود.وجود چشمه سارهای زیبا، آبشارهای کم ارتفاع طبیعی و انواع درختان جنگلی (بلوط، کیکم، بنه و بادام) سبب شده است تا در سال 1371 این منطقه که گستره ای بیش از 20 هزار هکتار را دربرمی گیرد، به عنوان اثر طبیعی-ملی در زمره مناطق حفاظتی قرار گیرد.بهشت گمشده با طبیعت بسیار زیبای خود همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

سد درودزن

طبیعت بکر و چشم نواز پیرامون سد، وجود جنگل های طبیعی، امکانات رفاهی مانند هتل و مجموعه اقامتی آن و امکانات دریاچه گردی از ویژگی های این منطقه به شمار می رود. این گردشگاه طبیعی در فاصله حدود 90 کیلومتری شمال غربی مرودشت قرار گرفته است.

بند امیر

در زمان آل بویه، عضدالدوله بر رود کر سدی بست که به بند امیر معروف است. این بند در کنار روستای بند امیر از توابع بخش زرقان در 43 کیلومتری شیراز واقع شده است.این بنا در40 کیلومتری شمال شرقی شیراز و 15 کیلومتری جنوب مرودشت، روی رودخانه کر و کنار قریهبندامیر احداث شده و از شاهکارهای معماری و مهندسی قرون اولیه اسلامی محسوب می گردد.عمق دریاچه پشت بند به بیش از هفت متر می رسد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 172

به "مکان های دیدنی و گردشگری مرودشت Marvdasht" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های دیدنی و گردشگری مرودشت Marvdasht"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید