7 علت برای خرید شیائومی 13T (و 3 علت برای نخریدن)

به گزارش مجله فناوری، شیائومی اوایل مهر امسال، سری T گوشی های هوشمند تازه خود را با معرفی شیائومی 13T به روزرسانی و آن را در اختیار کاربران قرار داده است. این گوشی هوشمند باکیفیت که به عنوان یک پرچم دار مالی روانه بازار شده، از مشخصات فنی فوق العاده خوبی بهره می برد، اما در عین حال یک سری ضعف ها نیز دارد که در ادامه به آنالیز مفصل آن ها می پردازیم. بنابراین اگر نسبت به خرید این گوشی هوشمند شیائومی تردید دارید، با خبرنگاران در این مقاله همراه شوید تا شما را با 7 علت برای خرید شیائومی 13T و 3 علت برای نخریدن این گوشی هوشمند تازه نفس شیائومی آشنا کنیم.

7 علت برای خرید شیائومی 13T (و 3 علت برای نخریدن)

مشخصات فنی گوشی هوشمند شیائومی T13 در یک نگاه

تاریخ رونمایی و عرضه26 سپتامبر 2023 (4 مهر 1402) - 26 سپتامبر 2023 (4 مهر 1402)
ابعاد و وزن162.2 در 75.7 در 8.5 میلی متر - 193 یا 197 گرم
کیفیت ساختپنل پشتی از جنس شیشه و پلیمر سیلیکون - فریم از جنس آلومینیوم - پنل جلویی شیشه محافظ
استاندارد مقاومتیIP68 - تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب
فناوری های نمایشگرصفحه نمایش AMOLED - استاندارد +HDR10 - رفرش ریت 144 هرتزی و بیشینه روشنایی 2600 نیت - نمایش 68 میلیارد رنگ
میزان نمایشگر6.67 اینچ (107.4 سانتی متر مربع)
نسبت نمایشگر به بدنه٪87.5
وضوح تصویر1220 × 2712 پیکسل - چگالی 446 پیکسل بر هر اینچ
محافظ صفحهگوریلا گلس 5
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 / MIUI 14
مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی4 سال نرم افزاری و 5 سال امنیتی
پردازندهتراشه 4 نانومتری و هشت هسته ای Dimensity 8200 اولترا مدیاتک
مشخصات فنی پردازنده یک هسته Cortex-A78 با حدبیشتر فرکانس کاری 3.1 گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A78 با حدبیشتر فرکانس کاری 3.0 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با حدبیشتر فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز
گرافیکپردازنده گرافیکی Mali-G610 MC6
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی

8 گیگابایت حافظه داخلی و 256 گیگابایت حافظه رم

12 گیگابایت حافظه داخلی و 256 گیگابایت حافظه رم

نوع حافظه داخلیاز نوع UFS 3.1
پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SDندارد
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.9 - فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز - لرزش گیر اپتیکال - 1/1.28 اینچ سایز سنسور - 1.22 میکرومتر سایز پیکسل
دوربین دوم12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - سایز سنسور 1/3.06 اینچ -

1.12 میکرومتر سایز پیکسل

دوربین سوم50 مگاپیکسلی تله فوتو با امکان زوم 2 برابری اپتیکال - فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز - 1/2.88 اینچ سایز سنسور - 0.61 میکرومتر سایز پیکسل
قابلیت فیلم برداری

4K@30fps و 1080p@30/60/120/240 - لرزش گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی - فیلم برداری +HDR10

دوربین سلفی20 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2
قابلیت فیلم برداری 1080p@30fps - پشتیبانی از قابلیت فیلم برداری +HDR10
باتری5000 میلی آمپر ساعت
شارژر67 واتی
شارژر درون جعبهواقع شده است
قابلیت های شارژ100 درصد در 42 دقیقه - پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 - پشتیبانی از فناوری Quick Charge 4
رنگ بندیآبی - مشکی و سبز
قیمت500 دلار

دلایل خرید گوشی هوشمند شیائومی 13T

1. طراحی فوق العاده مجذوب نماینده و خوش دست

طراحی گوشی، یکی از مواردی است که بیشتر کاربران هنگام خرید یک گوشی هوشمند به آن توجه ویژه ای می نمایند تا با توجه به حسی که از طراحی آن می گیرند، دست به انتخاب برترین گزینه بزنند. شیائومی 13T در نگاه اول به لطف ساختار براقی که دارد مجذوب نمایندهیت بصری خاصی را از خود به نمایش می گذارد و نگاه کاربران را به سمت خود معطوف می نماید. شیائومی برای این گوشی هوشمند تازه نفس خود از پنل پشتی سیلیکونی بسیار باکیفیتی استفاده نموده که به هیچ عنوان حس و حال یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه قیمت را به کاربران القا نمی نماید. بعلاوه این شرکت چینی نسخه ای از این گوشی را با روکش چرم گیاهی روانه بازار نموده که طبیعتاً برای عاشقان محصولات چرمی، مجذوب نمایندهیت های زیادی را به همراه می آورد.

این گوشی هوشمند تنها 197 گرم وزن دارد و این یعنی کاربران در استفاده طولانی مدت با آن، احساس خستگی نخواهند کرد. اگر به طراحی پنل جلویی شیائومی 13T کمی دقت کنیم، حاشیه های کمی اطراف نمایشگر بزرگ آن می بینیم و این یعنی قرار است کاربران محتواهای تصویری بیشتری را روی پنل این گوشی هوشمند مشاهده نمایند. لبه های این گوشی هوشمند شیائومی نیز به صورت خمیده طراحی شده تا گوشی خیلی راحت تر درون دست کاربران جای بگیرد. شیائومی از گوریلا گلس کورنینگ 5 به عنوان محافظ نمایشگر این گوشی هوشمند بهره برده که مقاومت بسیار خوبی در برابر خط وخش های احتمالی و ضربات از خود نشان می دهد.

بعلاوه دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا که در سمت راست گوشی قرار دارند، هر دو کاملاً در دسترس انگشت شست هستند و کاربران برای استفاده از آن ها دچار مشکل نخواهند شد. البته طراحی شیائومی 13T به علت براق بودن ساختارش مواردی نظیر بر جای ماندن لکه های اثر انگشت را نیز برای کاربران به همراه خواهد داشت، که با استفاده از کاور محافظ این مشکل حل خواهد شد. اما به طور کلی، در دست گرفتن این گوشی هوشمند نو شیائومی حس بسیار خوبی را به شما منتقل خواهد نمود و از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

2. نمایشگر پرچم دار با روشنایی بسیار عالی

شیائومی معمولاً برای گوشی های پرچم دار خود از نمایشگر های باکیفیتی استفاده می نماید که این موضوع در خصوص پرچم دارهای مالی اش نظیر شیائومی 13T نیز به خوبی صادق است. شیائومی 13T از یک نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی از جنس CrystalRes AMOLED بهره می برد که چیزی حدود 88 درصد از پنل جلویی را به خودش اختصاص داده و محتواهای تصویری را با رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل برای کاربران به نمایش می گذارد. یکی از بارزترین ویژگی های نمایشگر این گوشی که کاربران را به خرید آن سوق می دهد، پشتیبانی از نرخ رفرش ریت 144 هرتزی است که نسبت به نسل قبلی و رقبای خود که معمولاً با پنل های 120 هرتزی ساخته می شوند، رفرش ریت بالاتری دارد. البته که رفرش ریت 144 هرتزی بیشتر هنگام اجرای بازی های سنگین تفاوت خود را با رفرش ریت 120 هرتزی نشان می دهد و کاربران در حین استفاده عادی از گوشی خیلی متوجه فرق این دو نخواهند شد.

نمایشگر پیشرفته شیائومی 13T از نوترین استانداردهای HDR10+ بهره می برد که در پلتفرم های استریمینگ مثل نتفلیکس، پرایم ویدیو، یوتیوب و غیره به خوبی می توان از آن استفاده کرد. بعلاوه باید به پشتیبانی این محصول از عمق رنگ 12 بیتی اشاره کنیم که مطابق با وعده های مطرح شده در تبلیغات عمل می نماید. شیائومی حدبیشتر روشنایی نمایشگر این گوشی هوشمند را به 2600 نیت ارتقاء داده که نرخی فوق العاده عالی محسوب می گردد. البته این قابلیت صرفاً در نمایش محتواهای HDR در دسترس خواهد بود و برای نمایش سایر محتواها باید به حدبیشتر روشنایی 1264 نیت بسنده کرد. در هر صورت کاربران در زیر نور شدید آفتاب به راحتی می توانند با گوشی هوشمند خود کار نمایند. حداقل روشنایی نمایشگر این گوشی نیز 500 نیت است.

صفحه نمایش این گوشی هوشمند بعلاوه از فناوری کم نور PWM با فرکانس بالا در 2880 هرتز پشتیبانی می نماید که این ویژگی برای کاربرانی که چشم های حساس دارند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. علاوه بر این، نمایشگر شیائومی 13T مجهز به نرخ نمونه برداری لمسی 480 هرتز است که منجر به پاسخگویی سریع تر گیمرها در حین بازی ها می گردد و تجربه گیمینگ بسیار خوبی را در اختیار آن ها قرار می دهد. به ویژگی های پرشمار نمایشگر این گوشی باید پشتیبانی از Dolby Atmos و 68 میلیارد رنگ را نیز افزود. بعلاوه این گوشی از دو نرخ رفرش ریت پیش فرض و اختصاصی بهره می برد.

شیائومی 13T در حالت پیش فرض این امکان را به شما می دهد بسته به شرایط، مناسب ترین نرخ نوسازی را انتخاب کنید که حدبیشتر 144 هرتز است. در حالت اختصاصی نیز امکان انتخاب بین 60 هرتز و 144 هرتز برای شما در دسترس واقع شده است. به طور کلی نمایشگر این گوشی، هر آنچه کاربران از نمایشگر یک گوشی هوشمند باکیفیت انتظار دارند را به آن ها ارائه می دهد.

3. پشتیبانی از گواهی ضد آب و ضد گردوغبار IP68

اکنون که ویژگی مقاومت در برابر آب و گرد وغبار به یکی از مهم ترین مشخصه های گوشی های هوشمند شرکت های مختلف تبدیل شده، شیائومی نیز پیشرفته خوبی در این زمینه داشته و محصولات بیشتری از آن از این گواهی پشتیبانی می نمایند که خوشبختانه شیائومی 13T، یکی از این محصولات به شمار می رود. این گوشی هوشمند از استاندارد IP68 پشتیبانی می نماید که به بیان ساده تر، شما می توانید به مدت نیم ساعت از این گوشی هوشمند تا عمق 1.5 متری سطح آب استفاده کنید. بنابراین کاربران برای استفاده از این گوشی در محیط های مرطوب و یا فعالیت های ورزشی آبی هیچ مسئله ای نخواهند داشت.

4. سیستم دوربین قدرتمند

به لطف همکاری شیائومی و شرکت لایکا، گوشی های هوشمند پرچم دار و میان رده این شرکت چینی با سیستم های دوربین قدرتمندتری روانه بازار شده اند و شیائومی 13T نیز از این قضیه مستثنی نیست. سیستم دوربین این گوشی همچون گوشی های پرچم دار از سیستم بهینه سازی رنگ نیز بهره می برد. درون ماژول مربعی شکل دوربین این گوشی هوشمند تازه نفس شیائومی شاهد قرارگیری سه سنسور دوربین هستیم. دوربین اصلی این گوشی، دقتی 50 مگاپیکسلی دارد، اما اکنون از یک سنسور بسیار بزرگ تر سونی IMX707 با میزان 1.1.28 اینچ با پیکسل های بزرگ 1.22 میکرومتری بهره می برد. این سنسور بزرگ با لنز 24 میلی متری، گگرددگی دیافراگم f/1.9 و تثبیت نوری همراه شده که تصاویر بسیار باکیفیتی را برای کاربران به ثبت می رساند. تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی در نور مناسب با جزئیات زیاد، سوژه هایی شارپ، محدوده پویای وسیع و نویزهای بسیار کمی همراه هستند. بعلاوه در شرایط نوری نامناسب نیز این سنسور، عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی بدون استفاده از حالت شب هم تصاویر واضح و با جزئیات مناسب هستند.

یکی از اقدامات قابل توجه شیائومی در این گوشی هوشمند نوش، افزودن دوربین زوم اختصاصی بود که تا پیش از این در گوشی های سری T، این دوربین وجود نداشت. شیائومی 13T به سنسور 50 مگاپیکسلی OmniVision OVD50D 1.2.88 اینچ 0.61 میکرومتری همراه با لنز 50 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/1.9 مجهز شده که در نور روز محدوده پویا وسیع، بازفراوری رنگ ها دقیق، کنتراست زیبا و نویز بسیار محدود است. در شرایط کم نور و به لطف استفاده از حالت نایت مود، این سنسور تصاویری با جزئیات کافی، محدوده پویا و وضوح مناسب را در اختیار شما قرار می دهد.

در نهایت باید به سنسور اولترا واید این گوشی اشاره کنیم که از یک سنسور 13 مگاپیکسلی OmniVision OV13B 1.30.6 اینچی 1.12 میکرومتر با گگرددگی دیافراگم f/2.2 بهره می برد و نسبت به سنسور 8 مگاپیکسلی نسل قبلی با یک سری بهینه سازی هایی نیز همراه بوده است. این سنسور دوربین خروجی های 12 مگاپیکسلی را در اختیار کاربران قرار می دهد و علت آن نیز، ناشی از اصلاح اعوجاج لنز است. در واقع شیائومی لبه های تصویر گرفته شده با این سنسور را کوتاه می نماید و در نتیجه عکس های 12 مگاپیکسلی را به ثبت می رساند. کیفیت تصاویر ثبت شده با این سنسور در نور روز نیز مناسب است و نسبت به سنسور 8 مگاپیکسلی نسل قبلی، تصاویر باکیفیت تری می گیرد. اما این موضوع در حین تصویربرداری در محیط های با نور کم چندان صدق نمی نماید، ولی به طور کلی عملکرد خوبی دارد.

شیائومی 13T قابلیت فیلم برداری با کیفیت 4K با سرعت حدبیشتر 30 فریم بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می دهد که ویژگی بسیار خوبی برای این گوشی محسوب می گردد. ویدیو های 4K ضبط شده با دوربین این گوشی جزئیات عالی، محدوده دینامیکی گسترده و رنگ های دقیقی را ارائه می دهند. بعلاوه دوربین این گوشی، قابلیت ضبط ویدیوی HDR را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد و همه سنسور های آن نیز قابلیت پشتیبانی از EIS را دارند. اگر داشتن سیستم دوربین قدرتمند هنگام خرید گوشی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، شیائومی 13T به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد نمود.

5. سیستم صوتی باکیفیت

شیائومی در این گوشی هوشمند ارزشمند خود، از یک سیستم صوتی استریو از نوع هیبریدی استفاده نموده که یکی از بلندگوهای این سیستم، به عنوان گوشی عمل می نماید و بلندگوی دیگر در بخش پایینی این گوشی هوشمند تعبیه شده است. طبیعتاً بلندگوی بخش پایینی حجم صدای بیشتری را نسبت به بلندگوی بخش بالایی فراوری می نماید. بلندگوی بخش بالایی نیز از دو دهانه بهره می برد که یکی در جلو و دیگری در قسمت بالای قاب واقع شده است. به طور کلی، کیفیت صدای سیستم صوتی این گوشی بسیار خوب است و حجم صدای فوق العاده بالایی دارد. این بلندگوها در تفکیک کردن صدا نیز عملکرد مناسبی دارند و بیس خوبی را نیز به گوش کاربران می رسانند. بعلاوه باید به پشتیبانی این سیستم صوتی از فناوری Dolby Atmos اشاره کنیم که موجب می گردد که صدا کمی حالت فضایی پیدا کند و محتوای صوتی با کیفیت بهتری شنیده گردد.

6. پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت

شیائومی اگرچه یکی از برترین فراورینمایندگان گوشی های هوشمند اندرویدی در دنیا است، اما در زمینه انتشار به روزرسانی های نرم افزاری برای گوشی های هوشمندش برترین نیست و سامسونگ را پیش روی خود می بیند. خوشبختانه، به نظر رسیده که این امر در حال تغییر است و شیائومی میخواهد که سیاست آپدیتی مشابه محصولات سامسونگ را برای گوشی شیائومی 13T در نظر بگیرد. طبق وعده این شرکت چینی، گوشی هوشمند شیائومی 13T چهار سال به روزرسانی سیستم عامل اندروید و پنج سال به روزرسانی های امنیتی را دریافت می نماید. این گوشی با سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری MIUI 14 روانه بازار شده و با این تفاسیر، کاربران با خرید این گوشی، تا سیستم عامل اندروید 17 را هم دریافت می نمایند. به لطف این وعده شیائومی، عمر مفید این گوشی هوشمند نیز طبیعتاً افزایش پیدا می نماید که از این لحاظ نیز بسیار حائز اهمیت است.

7. شارژدهی خوب

شیائومی از یک باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع انرژی این گوشی هوشمند خود استفاده نموده که اگرچه با استاندارد های صنعت مطابقت دارد و هیچ تغییری نسبت به دو نسل قبلی این گوشی ننموده، اما به لطف استفاده از تراشه نو که مبتنی بر ساختار 4 نانومتری Dimensity 8200 است، با بهینه سازی های خوبی در مصرف انرژی همراه شده است. این گوشی هوشمند با یکبار شارژ به طور کامل، می تواند حدبیشتر تا 101 ساعت کاربران را در انجام دادن کارهایشان همراهی کند.

دلایل نخریدن گوشی هوشمند شیائومی 13T

1. کاهش سرعت شارژ شدن گوشی نسبت به نسل قبلی

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی شیائومی 13T با شارژر 67 واتی که درون جعبه این گوشی واقع شده است، شارژ می گردد. این در حالی است که شیائومی 12T از حدبیشتر سرعت شارژ 120 واتی پشتیبانی می نماید که این یک کاهش قابل ملاحظه است. با این حال، این شارژر قادر است در عرض مدت زمان 30 دقیقه، انرژی باتری گوشی را از صفر به 70 درصد برساند و در عرض 51 دقیقه، 100 درصد شارژ گوشی را تامین کند. برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم که شارژر 120 واتی شیائومی 12T می تواند باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی را با سرعت خارق العاده ای تنها در مدت 23 دقیقه شارژ کند. بعلاوه در مدت 5 دقیقه این گوشی تا 35٪، در مدت 10 دقیقه تا 55٪، در مدت 15 دقیقه تا 71٪ و در مدت 20 دقیقه تا 95٪ شارژ می گردد.

2. کیفیت نه چندان راضی نماینده دوربین سلفی

شیائومی برای این گوشی هوشمند، دست به تغییر سنسور سلفی نزده و ما باز هم با سنسور 20 مگاپیکسلی Sony IMX596 1.2.8 اینچی با لنز 26 میلی متری با گگرددگی دیافراگم f/2.2 در پنل جلویی این گوشی روبرو هستیم. تصاویر ثبت شده با این دوربین، کیفیت چندان رضایت بخشی ندارند و نویز زیادی در آن ها به چشم می خورد. اما با این حال، داینامیک رنج و بازفراوری رنگ های این دوربین عملکرد قابل قبولی دارند. به طور کلی، اگر استفاده زیادی از سنسور سلفی گوشی دارید، شاید این دوربین نتواند برای شما رضایت بخش باشد.

3. پردازنده های قدرتمندتر در دسترس قرار دارند

شیائومی 13T از پردازنده 4 نانومتری Dimensity 8200 اولترا به عنوان قلب تپنده استفاده می نماید که به جای پیکربندی هسته 4+4 از ترکیب مدرن 4+3+1 بهره می برد و قدرتمندترین هسته آن یعنی Cortex-A78 با حدبیشتر فرکانس کاری 3.1 گیگاهرتز به فعالیت می پردازد. اگرچه این تراشه قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد و تجربه روانی را به کاربران ارائه می دهد، اما نتایج تست های بنچمارک نشان دهنده ارتقای نه چندان چشمگیر عملکرد این تراشه نسبت به Dimensity 8100 به کار رفته در شیائومی 12T هستند. بعلاوه این تراشه رقابت سختی با پردازنده های رقبای شیائومی 13T دارد که با تراشه های قدرتمندتر اسنپدراگون 8+ نسل 1 یا تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 روانه بازار شده اند. شیائومی تغییری در بخش پردازنده گرافیکی این محصول نسبت به نسل قبلی نیز ایجاد ننموده و همچنان پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC6 با عملکردی مشابه گوشی نسل قبلی شیائومی به انجام وظیفه می پردازد.

آیا شیائومی 13T ارزش خرید دارد؟

در این مقاله به معرفی 7 علت برای خرید گوشی شیائومی 13T پرداختیم و 3 علت برای نخریدن این گوشی هوشمند تازه نفس شیائومی را نیز مورد آنالیز قرار دادیم تا شما ضمن در نظر گرفتن اولویت هایتان، برترین تصمیم را برای خرید و یا نخریدن این گوشی بگیرید.

آیا شیائومی 13T ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

نظر دیگری دارم. (کامنت کنید)

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آبان 1402 بروزرسانی: 3 آبان 1402 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1803

به "7 علت برای خرید شیائومی 13T (و 3 علت برای نخریدن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 علت برای خرید شیائومی 13T (و 3 علت برای نخریدن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید