تعویض یا تعمیر دینام کولر آبی؛ چه زمانی باید تصمیم قطعی بگیریم؟
به گزارش مجله فناوری، بعد از قطعی برق در وسط ظهر تابستان، هیچ چیز بدتر از این نیست که کولر آبی یک دفعه از کار بیافتد. بیشتر این خرابی ها زیر سر دینام (یا موتور الکتریکی)، قلب تپنده کولر آبی است که پروانه و پمپ آب را به حرکت درمی آورد. تعمیر دینام کولر آبی ممکن است هزینه کمتری داشته باشد، اما اگر دوباره خراب گردد چه؟ از طرف دیگر، خرید دینام نو وسوسه کننده است، ولی آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ این تصمیم مثل راه رفتن روی طناب باریک است؛ یک طرف صرفه جویی در هزینه و طرف دیگر اطمینان از عملکرد طولانی مدت. در این مقاله، می خواهیم این معما را با هم حل کنیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم چه زمانی باید آستین بالا بزنیم و سراغ تعمیر دینام کولر آبی برویم و چه زمانی بهتر است تسلیم شویم و یک دینام نو بخریم.

وقتی کولر آبی غرغر می نماید؛ نشانه های خرابی دینام کولر آبی
همه ما برای یک بار هم شده، شاهد غرغر کولرمان بوده ایم اما شاید تا حالا نمی دانستیم این غرغرها به خاطر دینام است. وقتی که کولر آبی صدایی ناهنجار فراوری می نماید در حقیقت می خواهد به ما بفهماند مسئله ای در دینام وجود دارد.
نخستین نشانه، صدایی غیرعادی مانند زوزه یا ضربه های متوالی است که با روشن کردن کولر شنیده می گردد. این صداها در حالی به گوش می رسند که پره ها حرکتی ندارند و کولر خنکایی ندارد. دومین علامت، بوی تند سوختگی یا حتی مشاهده دود از دینام است.
اگر صداهایی مانند جیرجیر یا ضربه های شدید شنیده اید، حتما به خرابی دینام شک کنید. علاوه بر این، اگر بدنه دینام چنان داغ گردد که لمس آن برای چند ثانیه غیرممکن باشد، احتمالا فاتحه دینام خوانده شده است. ضمناً یادتان باشد که پریدن فیوز به محض روشن کردن کولر، معمولاً به اتصال کوتاه در دینام یا نقص در سیم پیچ ها اشاره دارد. پس حتما آن را جدی بگیرید.
چه زمانی تعمیر دینام کولر آبی به صرفه است؟
همه ما دوست داریم پول مان را درست خرج کنیم. به خاطر همین همواره قبل از تعویض یک وسیله به تعمیر آن فکر می کنیم. تعمیر دینام کولر آبی، گاهی اوقات مثل درست کردن یک لاستیک پنچر شده، مقرون به صرفه، سریع و منطقی است اما نه همواره. بیایید ببینیم در چه موقعیت هایی تعمیر دینام کولر آبی انتخابی عاقلانه است:
- تعمیر دینام کولر آبی خیلی کمتر از خرید دینام نو باشد (مثلاً بلبرینگ ها خراب شده باشند یا خازن احتیاج به تعویض داشته باشد)
- اگر دینام شما فقط یکی دو سال کار نموده و برای اولین بار دچار مشکل شده، احتمالاً هنوز ارزش تعمیر دارد.
- مشکل به راحتی قابل تشخیص است.
- قطعات خوب و تعمیرکار ماهر در دسترس است.
خواندنی ها
مسائل رایج کولر آبی و راهکارهای آن
چه زمانی باید دست ها را بالا برد؟
گاهی وقت ها حجم خسارت وارده به دینام کولر آبی به قدری بالاست که تعمیرش به صرفه نیست؛ شاید چند روزی دوام بیاورد، اما دوباره از جایی دیگر سر و صدایش در می آید. در این لحظه هاست که باید پرچم سفید را بالا ببریم و به جای دست و پنجه نرم کردن با تعمیرکار، یک دینام نو بخریم.
اما کی باید تسلیم شد و این تصمیم را گرفت؟ اولین علامت، وقتی است که هزینه تعمیر سر به فلک می کشد و به قیمت دینام نو نزدیک می گردد.
فرض کنید تعمیرکار به شما بگوید هزینه سیم پیچی دینام کولر حدود 2.5 تا 3 میلیون تومان برایتان آب می خورد. شما هم کمی فکر می کنید و با یک سرچ ساده می بینید دینام کولر نو با گارانتی فقط چهار میلیون تومان است. اینجاست که عقل سلیم می گوید: به جای اینکه 3 میلیون هزینه سیم پیچی و مزد جداگانه تعمیرات را پرداخت کنم، بهتر است یک دینام نو بگیرم و خیال خودم را راحت کنم.
دومین نشانه، وقتی است که دینام به شکل سریالی خراب می گردد! امروز بلبرینگش خراب است، فردا خازنش و پس فردا یک چیز دیگر. حتما متوجه شده اید که دینام دارد با زبان بی زبانی فریاد می زند: من دیگه نمی کشم! خرابی های پشت سر هم یعنی دینام به ته خط رسیده است. حتی اگر هر بار تعمیرش کنید، مثل این است که یک ماشین قراضه را با چسب نواری سرپا نگه دارید.
از حق نگذریم، سن و سال دینام هم مهم است. اگر دینام شما بین 8 تا 10 سال کار نموده، یعنی به سن بازنشستگی رسیده است.
دینامی که یک دهه عرق ریخته، با تعمیر ساده دوباره جوان نمی گردد. حالا اگر بوی سوختگی تند از دینام بلند شد یا حتی دود کرد، در اصطلاح می گوید اوضاع وخیم است چون احتمالاً سیم پیچ ها کامل سوخته اند. سیم پیچی دوباره کلی خرج روی دستتان می گذارد و معمولاً کیفیت اصلی را ندارد.
آخرین جایی که باید از فکر تعمیر دینام کولر آبی بیرون بیایید، وقتی است که نه قطعه باکیفیت گیرتان می آید و نه تعمیرکار درست و حسابی. اگر تعمیرکار با تردید می گوید: شاید درست بشه، شاید نه، یا قطعات درست و حسابی در شهرتان پیدا نمی گردد، چرا خودتان را اذیت کنید؟ یک دینام نو خریداری کنید و کلک قضیه را بکنید!
خواندنی ها
برترین مارک کولر آبی سلولزی در بازار
چرا دینام نو گاهی انتخاب هوشمندانه تری است؟
شاید فکر کنید خرید دینام نو یعنی هزینه بیشتر و دلتان نخواهد این هزینه را بپردازید اما این فکر و خیال ها را باید از سرتان بیرون کنید. آیا دوست دارید هر دو هفته در میان دنبال تعمیرکار بگردید، کولر را باز کنید و منتظر درست شدنش بمانید؟
خرید دینام نو، این چرخه آزاردهنده را به انتها می رساند و باعث می گردد وقت تان را صرف لذت بردن از زندگی کنید، نه جنگیدن با دینام کولر آبی! دینام نو معمولاً گارانتی دارند اما دینام تعمیرشده تکلیفش با خودش تعیین نیست. ممکن است چند هفته بعد دوباره برایتان زحمت و دردسر درست کند.
دومین مزیت، عملکرد بهتر دینام های تازه است. فناوری همواره در حال پیشرفت است و دینام های تازه قطعا طراحی بهتری نسبت به مدل های قدیمی دارند. مثلاً پرتاب باد قوی تری دارند، لرزش و سر و صدایشان کمتر است و خنکی بیشتری به خانه تان هدیه می دهند.
سومین نکته، صرفه جویی در مصرف انرژی است. ایده تعمیر دینام کولر آبی را وقتی می توان به کلی کنار گذاشت که بدانیم ساخت دینام تازه به شکلی است که برق کمتری مصرف کند اما وقتی تیر و مرداد رسید و مجبور شدید کولرتان را ساعت ها روشن کنید، نتیجه انتخاب شما در قبض برق قابل مشاهده است.
جمع بندی
حالا که با هم نشانه های خستگی دینام و دلایل انتخاب یک دینام نو را زیر و رو کردیم، بیایید با یک جمع بندی حسابی، تصمیم گیری را برایتان ساده تر کنیم! یادتان باشد که همواره ماشین حساب به دست بگیرید و هزینه ها را مقایسه کنید.
اگر تعمیر دینام کولر آبی، فقط 30-40 درصد مقرون به صرفه تر از خرید دینام تازه است، چرا خودتان را به دردسر بیندازید؟ به نظر من این کار تنها وقتی توجیه دارد که یک تعمیرکار ماهر با یک عیب یابی درست به شما بگوید دینام هنوز برای ادامه راه جان دارد یا نه.
تجربه نشان داده تعمیر دینام کولر آبی به خاطر سیستم قدیمی این دستگاه ها چندان پیچیده نیست و معمولا بیشتر تعمیرکارها به خاطر وقت گیر بودن زیاد از زیر بار آن شانه خالی می نمایند و هیچ تضمینی وجود ندارد که کارشان را بدون نقص انجام دهند. پس اگر یک راست سراغ خرید دینام تازه بروید، هم از جلوی پرداخت پول اضافی را گرفته اید، هم خانه زودتر خنک می گردد.
منبع: دیجیکالا مگ