خرید خانه نیما یوشیج در تجریش به وسیله شهرداری تهران

به گزارش مجله فناوری، خرید خانه نیما یوشیج

پس از سال ها مذاکره و احتمالات فراوان، بالاخره خانه نیما یوشیج به وسیله شهرداری تهران خریداری شد. این خانه تاریخی که از لحاظ ارزش فرهنگی و تاریخی در جایگاه بالایی قرار می گیرد، برای مدت ها به حال خود رها شده بوده و حتی در خطر تخریب و یا حتی تغییر کاربری به یک سمت و سوی دیگر نیز بوده است. این خانه که بالاخره به وسیله شهرداری تهران خریداری شد، به زودی شاهد تغییرات بسیاری در خود خواهد بود. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، خبر خرید خانه نیما یوشیج به وسیله شهرداری تهران را مورد آنالیز قرار دهیم.

خرید خانه نیما یوشیج در تجریش به وسیله شهرداری تهران

خرید خانه نیما یوشیج به وسیله شهرداری تهران

توضیح کامل خبر خرید خانه نیما یوشیج

در سال 1380 یعنی 19 سال پیش بود که مسئولین میراث فرهنگی استان تهران رایزنی ها برای خرید خانه سهراب سپهری را با ورثه این شاعر بزرگ معاصر شروع کردند ولی متاسفانه برای سال ها به نتیجه ای نرسیده بودند. این خانه که در خیابان دزاشیب نهاده شده است، برای سال ها خالی مانده بود و حتی ورثه برای کاربری های دیگر می خواستند این خانه را به فروش برسانند اما بالاخره میراث فرهنگی پیروز شد تا این خانه را از ورثه خریداری نماید.

با توجه به گفته های آقای سید حمید موسوی که شهردار منطقه 1 تهران را دارند، بعد از انجام توافقات نهایی با ورثه نیما به مطبوعات داخلی گفت: در این دوره از مذاکرات با ورثه نیما بالاخره توانستیم تا پس از جلسات بسیار طولانی با مالکین این خانه بسیار تاریخی، مذارکرات را به سمتی پیش ببریم که در نهایت بتوانیم خانه تتاریخی نیما را خریداری کنیم. گفته می گردد مشکل اصلی بر سر راه این توافقات، قیمت خانه بود که در نهایت میراث فرهنگی توانست تا با اختصاص مبلغ 135 میلیارد تومان که برابر است با 13 میلیارد و 500 میلیون تومان این خانه را خریداری کنند.

با توجه به زمان و مدتی که کارهای انتقال قانونی این بنا در جریان است، مطالعات برای بازسازی و به سازی مجدد این بنا در جریان است. به محض انتقال اسناد به نام شهرداری، عملیات اجرای نوسازی این بنا شروع خواهد شد و در سریع ترین زمان درب های این خانه به روی شهروندان و علاقه مندان باز خواهد شد.

خانه نیما یوشیج در تهران

خانه دیگر نیما یوشیج پدر شعر سپید، به توصیه دوستانش در محله دزاشیب زمینی را در سال 1327 خریداری نمود. وی در این زمین خانه ای با زیربنای 180 متری مربعی ساخت. با توجه به شکل متداول معماری و ساخت منازل در منطقه دزاشیب این خانه دارای سقف شیروانی است. ایوان خانه نیما یوشیج دارای 8 ستون دایره ای شکل و 4 اتاق تو در تو است. در این خانه اتاق شخصی نیما یوشیج موجود است و در حیاط این خانه نیز، تعدادی درخت بسیار کهنه و کهنسال وجود دارد.

در پی سعی به تخریب این بنا به وسیله مالکین قبلی خانه در سال 1380 و پیگیری سیمین دانشور که خو از پیشگامان ادبیات معاصر و همسر جلال آل احمد است و سال ها در نزدیکی خانه نیما یوشیج زندگی می نموده است، این خانه بالاخره در لیست آثار ملی ایران نهاده شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1478

به "خرید خانه نیما یوشیج در تجریش به وسیله شهرداری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید خانه نیما یوشیج در تجریش به وسیله شهرداری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید