سایه رکود بی سابقه بر اقتصاد منطقه کاشان

به گزارش مجله فناوری، اقتصاد منطقه کاشان در حوزه های مختلفی نظیر فرش، گلاب و عرقیجات، فلزات، مواد معدنی و غیره اگرچه فعال است اما با شیوع ویروس کرونا تمامی بخش های مالی این منطقه تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد رکودی بی سابقه شده است.

سایه رکود بی سابقه بر اقتصاد منطقه کاشان

بروز مسائل با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای فراوریی باعث شد تا بسیاری از واحدهای فراوریی ضرر و زیان های قابل توجهی متحمل شوند و بر همین اساس صاحبان صنایع و فراورینمایندگان با ارائه راهکارهایی به مراجع مربوطه درخواست یاری از مسئولان و ارگان ها به ویژه دولت دارند.

فعالان مالی معتقدند دولت با کاهش مالیات و ارائه تسهیلات با بازپرداخت قرض الحسنه و یا زیر 10 درصد می تواند یاری شایانی در جبران خسارت های ناشی از ویروس کرونا داشته باشد، اما متاسفانه تا به امروز در این حوزه به صورت عملی اقدام مثبتی انجام نشده و هرچه بوده به صورت بخشنامه یا دستورالعمل که هنوز اجرا نمی گردد.

صادرات نامرئی هم صفر شد

محمود تولایی با بیان اینکه اقتصاد کاشان سه رکن اصلی فرش، گلاب و گردشگری است، گفت: هر سه رکن اقتصاد کاشان با شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیدند و درخواست موثر آن نیز کاهش پیدا نموده است و در بازار داخل نیز درخواست ها نیز کاهش پیدا نموده است.

رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه حوزه گلاب نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، اضافه نمود: گردشگری داخل و خارج نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و سال خوبی را برای آنان پیش بینی نمی کنیم و وخامت اوضاع بیش از پیش نمایان می گردد.

وی با بیان اینکه دولت باید تمام کوشش خود را برای احیای واحدهای فراوریی به کار بگیرد، ابراز داشت: متاسفانه بعضی خدمات که پیش از شیوع کرونا ارائه می شد با شیوع ویروس کرونا قطع شد و این موضوع جای بحث و آنالیز دارد.

تولایی ضمن اشاره به تحریم نساجی ایران توضیح داد: تحریم نساجی نیز باعث شده تا مسائل بیشتری ایجاد گردد و شرکت های خارجی فعال حوزه نساجی نیز با ایران قطع همکاری کردند و باعث شده است تا مسائل بیشتری برای حوزه نساجی ایران و منطقه کاشان به وجود بیاید.

تعدیل نیرو در صنعت فرش دور از انتظار نیست

احمد فرهی با بیان اینکه فرش در زندگی مردم در مرحله آخر واقع شده است، گفت: منطقه کاشان نیز که قطب فراوری کشور محسوب می گردد این مسائل می تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه داشته باشد و تحریم نساجی نیز باعث شده که خرید و فروش با مشکل رو به رو گردد.

این فراورینماینده کاشانی ضمن اشاره به بروز رکود مالی در حوزه فرش اضافه نمود: این رکود می تواند باعث تعدیل شدن نیرو و تعطیل شدن کارخانه ها گردد و از سوی دیگر عدم ثبات بازار نیز باعث بروز مسائل گردد و دولت باید در این زمینه ورود پیدا نموده و به بازار ثبات دهد.

وی ضمن اشاره به افزایش نرخ تورم ابراز داشت: تورم باعث شده است تا سفره مردم کوچک تر گردد و بر همین اساس انگیزه کار در کارگر نیز طبیعتا کاهش پیدا نموده است و بر همین اساس ادامه این فرایند باعث می گردد تا مسائل متعددی را برای کشور و منطقه ایجاد گردد.

فرهی با بیان اینکه دولت باید برای برطرف مسائل بیش از این هزینه کند، توضیح داد: پیشنهاد می گردد دولت برای هزینه های سر بار همچون پول برق و آب و گاز به واحدهای فراوریی تنفس دهد و پرداخت آن با چند ماه تاخیر صورت پذیرد و نباید شعار داد و در عمل باید کاری کرد و شیوع ویروس کرونا نیز مزید علت شده است.

رکود بلای جان فراوری شده است

رضا فرزانه با بیان اینکه در حوزه صنایع معدنی فراورینمایندگانی که مواد اولیه آنان در کشور است، مسئله ای از نظر فراوری ندارند، گفت: مشکل این واحدها، رکود بازار است؛ به دلیل تحریم های ظالمانه ارتباط ما با جهان قطع شده است و نمی توانند به راحتی صادر نمایند.

وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی همچون مس به دلیل وجود مواد اولیه آنان در داخل کشور با مسئله ای از جهت فراوری رو به رو نیستند، اضافه نمود: این واحدهای فراوریی با مشکل رکود روبرو هستند و امکان صادرات ندارند و این موضوع می تواند آسیب های جدی وارد کند.

این فراورینماینده حوزه فلزات ضمن اشاره به احتمال کاهش قیمت ها در روزهای آینده ابراز داشت: تسهیل در صادرات می تواند اقتصاد را از رکود و افزایش ضرر و زیان های ناشی از ویروس کرونا نجات دهد و در این صورت می توان شاهد مالی پویا باشیم.

تعهدات صادراتی همه به تعویق افتاده اند

محمد اسماعیل مرندی با بیان اینکه هنوز نمی توان مسائل ناشی از ویروس کرونا را که گریبانگیر بشر شده پیش بینی کرد، گفت: تا به امروز خسارات بیش از اندازه ای به کسب و کار و فراوری وارد شده و این خسارات در حوزه معادن به نوعی بیشتر از دیده می گردد.

وی با بیان اینکه دو واحد از مجموعه فراوریی تحت مدیریتش بسیار آسیب دیده است، اضافه نمود: پرسنل یک واحد به دلیل ترس از کرونا در محل کار حاضر نشدند و در بخش دوم با وجود آنکه در محل کار حاضر شدند اما با عدم حضور کارکنان واحد اول هیچ بازده مثبتی ندارد در حالی که حقوق آنان با این شرایط پرداخت می گردد.

این فراورینماینده حوزه معادن و سنگ ضمن اشاره به مسائل در حوزه صادرات ابراز داشت: متاسفانه تعهدهای صادراتی به صورت کامل انجام نشده است و خریداران در این شرایط به دلیل عدم دریافت سفارش خود ادعای خسارت نموده اند که مسئولان باید با استفاده از قوانین موجود راهکاری برای این فرایند ارایه نمایند.

وی تاکید نمود در این شرایط فقط صنایع آسیب ندیده اند بلکه حتی فراورینمایندگان اقلام ضروری و مایحتاج زندگی روزمره مردم نیز شاهد رکودی بی سابقه و بروز مسائل مالی شده اند و اگر این فرایند ادامه دار باشد قطعا چالش گسترده تر خواهد شد.

سردرگمی صنعت گردشگری کاشان با شیوع کرونا

اکبر رضوانیان با بیان اینکه باید تعیین گردد که گردشگری در منطقه کاشان در چه جایگاهی واقع شده است، گفت: باید تعیین گردد گردشگری در چه اولویتی واقع شده است چراکه صنعت گردشگری کاشان از آبان سال قبل و با افزایش قیمت بنزین تحت تاثیر نهاده شده است.

وی با بیان اینکه با تغییر نرخ بنزین، فعالان در عرصه گردشگری کاشان انتظار نوروز را می کشیدند، اضافه نمود: بعد از ایام نوروز ایام گل و گلاب را پیش رو داشتیم اما با شیوع ویروس کرونا این موضوع تحت تاثیر نهاده شد در حالی که تدابیر مسئولان مربوطه درباره این رخداد تعیین شد.

رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی استان اصفهان ضمن اشاره به حجم بالای اشتغال در حوزه گردشگری منطقه کاشان در صنوف مختلف ابراز داشت: با توجه به شرایط پیش آمده ضروری است تعیین گردد تا در سطح منطقه ای چه تدابیری اندیشیده گردد؛ در سطوح ملی یقینا اقداماتی صورت می پذیرد اما مهمتر از آن اقدامات در سطح منطقه ای است.

عضو اتاق کاشان با بیان اینکه صنعت گردشگری روز به روز اهمیتش بیش از پیش نمود پیدا می نماید، گفت: پویایی صنعت گردشگری از آبان ماه کمرنگ شد و بر همین اساس باید برنامه ریزی و چشم اندازهایی در این جهت پیش بینی گردد و این سوال مطرح است که آیا این مهم رخ داده است.

نائب رئیس اقامتگاه های بوم گردی کشور با بیان اینکه امروز نهاد و مسئولی سراغی از فعالان بخش گردشگری نمی گیرد، توضیح داد: ضروری است دولت برنامه های جامعی بعد از عادی شدن اقتصاد کشور به ویژه در بخش صنعت گردشگری پیش بینی کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 482

به "سایه رکود بی سابقه بر اقتصاد منطقه کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه رکود بی سابقه بر اقتصاد منطقه کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید