شرکت های حمل ونقل، در انتظار عملی شدن وعده های دولت

به گزارش مجله فناوری، شیوع گسترده ویروس کرونا، موجب افت شدید تقاضا، کاهش تجارت خارجی و افزایش بیکاری در کشورهای دنیا شده است. بر اساس گزارش های بین المللی، بیشترین تأثیرگذاری شوک ناشی از شیوع کرونا، در فصل های اول و دوم امسال میلادی خواهد بود. بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، در سال 2020، رقمی معادل 4.2تریلیون دلار از مجموع ارزش ستانده ناخالص کشورهای دنیا کاسته خواهد شد که پدیده ای کم نظیر در تاریخ معاصر محسوب می گردد.

شرکت های حمل ونقل، در انتظار عملی شدن وعده های دولت

در ایران نیز، آنالیز شرایط اشتغال در فصل آخر سال گذشته و کل سال 98 نشان می دهد که باوجود بهبود نسبی شاخص های نیروی کار در کشور، همچنان اعداد و ارقام با اهداف معین شده فاصله دارد. بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، در سال گذشته نرخ بیکاری کشور به 10.7 درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن افت 1.5 واحد درصدی را نشان می دهد. درمجموع مقایسه تعداد شاغلان در این سال با سال 97 حکایت از افزایش 430 هزارنفری اشتغال کشور دارد. این در حالی است که نرخ بیکاری 10.6 درصدی فصل زمستان سال قبل به دلیل دوره آمارگیری قبل از شیوع کرونا، پیامدهای این بیماری در کشور را محاسبه ننموده است. به همین دلیل، هفته گذشته معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت که دولت برای مقابله با آثار منفی این بیماری برنامه های مختلفی در دستور کار خود دارد که شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای احیای شغل های از دست رفته و بهبود کسب و کار می گردد. بر اساس توضیحات مختصر او، برنامه بلندمدت دولت در 5 محور و برای بازه زمانی یک الی دوساله تهیه شده است.

در همین ارتباط، پایگاه خبری اتاق ایران، در گفت وگو با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران نظرات آن ها را برای مهم ترین اولویت های دولت در اقتصادپساکرونا و برنامه ریزی در این عرصه موردتوجه قرار داده است.

حمید عزت آبادی پور رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران بر این باور است در شرایطی که اقتصاد ایران حدود یک فصل درگیر این ویروس شده است، ضرورت دارد تا دولت به جای تدوین هر برنامه جدیدی، وعده هایی را که قبلاً داده است، عملیاتی کند.

او تأکید می نماید: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا با نظرسنجی از صاحب نظران و روسای کمیسیون های تخصصی، پیشنهادهای تخصصی خود را به دولت ارائه نموده است. بنابراین برنامه ها تعیین است و دولت فقط با یک جمع بندی هرچه سریع تر برنامه ها را عملیاتی کند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به وعده دولت برای ارائه تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی به کسب وکارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا، اضافه کرد: جز پرداخت وام یک میلیون تومانی به خانوارها، بنگاه مالی نیست که از این تسهیلات استفاده کند. اگر به جای تدوین برنامه جدید، پرداخت همین تسهیلات را سرعت بخشد، بسیاری از مسائل موجود در حوزه حمل ونقل که در حوزه تخصصی بنده است، حل خواهد شد.

به گفته عزت آبادی پور، با شیوع ویروس کرونا و محدودیت در حمل ونقل مسافر و ترانزیت کالا، شرکت های حوزه حمل ونقل در زمینه صادرات و واردات دچار خسارت های فراوانی شده اند که برای تداوم و حتی آغاز مجدد فعالیت های خود نیازمند حمایت هایی هستند که از قبل وعده اجرای آن ها داده شده بود.

کرونا، به مثابه یک فرصت

عزت آبادی پور رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به افزایش کرایه حمل بار صادراتی طی سه ماه گذشته که تأثیر منفی خود را بر صادرات و قیمت کالاهای صادراتی خواهد گذاشت، گفت: طبیعی است که وقتی جهت ترانزیتی بسته می گردد و شرکت های حمل ونقل مجبور به پیدا کردن جهت جایگزین برای مبدأ و مقصد قبلی می شوند، این فرایند در کرایه بار تأثیرگذار خواهد بود.

او توضیح داد: در حال حاضر، تنها جهت ترانزیتی ایران به اروپا، مرز ترکیه است و در شرایطی که به دلیل کرونا این مرز بسته بود، شرکت های حمل ونقل مجبور شدند تا برای صادرات، جهت روسیه را جایگزین نمایند که هزینه حمل ونقل را چند برابر کرد.

در همین زمینه، رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران ابراز امیدواری کرد تا شیوع ویروس کرونا، فرصتی باشد تا جهتهای رقابتی و جدیدی برای صادرات و واردات جایگزین جهتهای قبل شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 10 مرداد 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 542

به "شرکت های حمل ونقل، در انتظار عملی شدن وعده های دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های حمل ونقل، در انتظار عملی شدن وعده های دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید