ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت گردشگری

به گزارش مجله فناوری، ایسنا/ براساس سخنان یک فعال گردشگری، در شرایط بحرانی فعلی ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت گردشگری بچشم می آید.

ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت گردشگری

داستان چیست؟

میرشاهزاده در خصوص فعالیت جامعه هتلداران در ایام نوروز و ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت توریستی عنوان کرد: صنعت هتلداری جز فعالیت های اقتصادی پویایی است که واژه تعطیلی در آن معنایی ندارد و این خصیصه جزیی از چالش های کاری در این صنعت به شمار می آید، بدیهی است که این کسب و کار خدماتی و چند وجهی، به واسطه ویژگی های پیچیده و حساسیت های بالای خود، به شدت تحت تأثیر عوامل پیرامونی و محیطی واقع می شود، از این رو واضح است، بحران ویروس کرونا و همزمانی توسعه شیوع فراگیر آن با نوروز امسال که جهان را غافلگیر کرده، این صنعت حساس را به شدت تحت الشعاع قرار داده و دغدغه های فراوانی را برای فعالان این عرصه پدیدار ساخت.

در صنعت هتلداری تعطیلی معنایی ندارد

وی پیرامون ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت توریستی اضافه نمود: همین دغدغه ناخواسته و به دور از انتظار، به انضمام آغاز فصل پیک سفر که پیش از آشکار شدن بحران کرونا، شاغلین صنعت را مشتاقانه درگیر آماده سازی مقدمات پذیرش مسافران و مشتریان بالقوه ساخت و تمامی عظم و سرمایه ایشان را معطوف خود گردانیده بود، فاجعه ای را پدیدار ساخت که روبروه با آن مستلزم هم افزایی هوشمندانه و هم اندیشی داهیانه خواهد بود. این فعال توریستی و کارشناس کیفیت خدمات تاسیسات توریستی اظهار کرد: جامعه هتلداران ایران که به عنوان متولی حرفه ای صنعت هتلداری در کشور و به کنندگی از فعالان صنعت هتلداری و مجلس بخش خصوصی در این حوزه، از زمان آغاز فعالیت تا کنون همواره عهده دار انسجام بخشی و همگرایی مابین اعضاء خویش و مراجع تصمیم ساز و اجرائی کشور بوده و نقش خطیر خویش را در حل و فصل مسائل و انعکاس انتظارات و خواسته های ذی نفعان خود به ارکان های کلیدی ایفا کرده است، در خصوص بحران حاضر نیز، رسالت خویش را محقق گردانیده و به منظور حمایت از حقوق ذی نفعان خود تلاشهای چشم گیری را معمول داشته و در این ایام فعال بوده و پر تلاش نقش آفرینی کرده و خواهد کرد. ولیکن شدت و حدت شرایط اضطراری حاضر قابل انکار نیست و تاثیر گسترده آن بر پیکره صنعت توریستی و هتلداری در سطح جهانی ملموس و محسوس است.

زخم های عمیق صنعت توریستی التیام یابد

به گفته این فعال توریستی این واقعیت ها حاکی از آن است که صرفاً انعکاس مصائب و معضلات ذینفعان صنعت از سوی جامعه تخصصی مربوطه کفایت نخواهد کرد و گوش شنوا و همت والایی ضروری است تا از عواقب فاجعه بار این بحران کاسته شود و زخم های عمیق آن التیام یابد، امید آن دارم تا مسئولین امر و متولیان سیاست های حاکم، ضمن هم افزایی با بخش خصوصی و هم اندیشی با متخصصان و حمایت راهبردی از ایشان، دوران نقاهت ناشی از این فاجعه را کوتاه کرده و از میزان تلفات آینده در گستره این کسب و کار حساس بکاهند. مدرس کارگاه های آموزشی توریستی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای کمک به مردم و علاقمندان به توریستی گفت: بدیهی است که سفر از عوامل کلیدی اثرگذار در توسعه همه گیری و شیوع ویروس قلمداد می شود، از این رو نخستین اقدام متولیان سلامت عمومی و مجریان سیاسی کشور پیشگیری و ممانعت از سفر و جابجایی غیر ضروری بوده و این اقدام شاخص ترین پیک سفر در کشور یعنی ایام نوروز را تحت الشعاع قرار داد. به تبع با اعمال سیاست های مذکور و نهادینه سازی طرح رعایت فاصله اجتماعی و اعمال محدودیت های ترددی، سفرها منتفی و رزروها ملغی گشت و هتل ها نیز همسو با سیاست ها و برای صیانت از سلامت جامعه، نسبت به تعلیق فعالیت های جاری خود اقدام نمودند و تلاش خود را بر همکاری و تعامل همه جانبه اجتماعی متمرکز داشته و کوشیده اند تا در حد توان جهت مهار بحران موجود نقش آفرین باشند. وی تاکید کرد: یقیناً روبروه با مشکل ابطال رزروها و بازگردانی وجوه مخاطبان یکی از معضلات فاحش منتج از این فاجعه بوده که هتل ها را تحت فشار قرار داده و پویش سفر را به تعویق بیندازید را به راه انداخت، که مصداقی از هم افزایی اجتماعی در راستای مقابله با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا است. در هر حال هتل ها برخلاف میل باطنی، جهت پیشگیری از ورود توریستان و به تبع قوانین حاکم، خدمات جاری خود را تعطیل کرده و تنها برخی از آنها با اتخاذ تدابیر جبرانی، نسبت به حفاظت از کسب و کار خود در حوزه های گوناگون اقدام کرده اند. با این وجود بحران آینده ناشی از ضربات اقتصادی منتج از شیوع کرونا و معضل عظیم بیکاری در گستره صنعت توریستی و هتلداری برای شاغلین این عرصه، خود معضلی مخاطره آمیز خواهد بود که مهار آن نیاز به دوراندیشی و تعامل عمومی دارد.

خدمات توریستی انبار ناپذیر و غیرقابل جبران است

میرشاهزاده اعلام کرد: جالب آنجاست که در رسانه ها اعلام می شود که زیان اقتصادی به وجود آمده در عرصه توریستی در فصل آینده جبران خواهد شد، ولیکن علی الظاهر راویان این اخبار از ماهیت انبار ناپذیری خدمات ناآگاه هستند و حجم زیان وارده و محدودیت های توریستپذیری را به درستی درک نمی کنند. در هر حال باید اذعان داشت که پیشگیری از ورود توریست به یک مقصد سهل الوصول بوده و نیاز به اتخاذ تدابیر پیچیده ای ندارد، بلکه این ترغیب و جذب توریستان و توسعه فرایند توریست پذیری است که تدبیر و دوراندیشی می طلبد. این فعال حوزه توریستی درباره رعایت موارد بهداشتی در هتل ها اظهار کرد: هتل یک فضای اجتماعی است که به واسطه فروش خدمات، به استمرار کسب و کار خویش پرداخته و در قبال مخاطبین درون و برون سازمانی خود تعهداتی دارد، به حمدالله متولیان ارائه خدمت در گستره صنعت هتلداری کشور از بینش و مهارت های تجربی ارزنده ای بهره مند بوده و مشتری مداری سنتی را همواره سرلوحه کسب و کار خویش کرده اند. آنها مفهوم افکار عمومی را درک کرده و راهبردهای مدیریت آن را می دانند، آنها بخش عمده ای از همت خویش را مصروف اعتماد سازی و حفظ ظاهر می کنند و همواره می کوشند تا خود را حامی حقوق میهمان قلمداد کنند. این ویژگی های مدبرانه مبتنی بر بازارداری در برهه حاضر، اغلب آنها را به نقش آفرینی هوشمندانه (Show up) مجاب کرده و ضمن التزام ایشان به رعایت مقدمات خدمت رسانی سالم، آنها را به ترغیب سایرین در این عرصه سوق داده تا بدین واسطه پایداری کسب و کار خویش را تضمین کرده و به مخاطبین خویش این اطمینان را القا کنند که صحت و سلامت ایشان جزئی از دغدغه های آنان است و می کوشند تا محیطی ایمن برای سفرهای آینده ایشان مهیا گردانند.

بازگشت به شرایط پایدار پیشین زمان بر است

کارشناس کیفیت خدمات توریستی عنوان کرد: بدیهی است که بازگشت به شرایط پایدار پیشین پس از تعدیل شرایط موجود زمان بر خواهد بود و بازگردانی مخاطبان به سادگی میسر نخواهد شد، ولیکن آن دسته از مراکز خدماتی که از توانایی مدیریت افکار عمومی و اعتماد سازی در گستره بازار برخوردار هستند، در این عرصه توفیق بیشتری خواهند داشت. این مبحث خود مقوله ای بس پراهیمت و تخصصی است که بیان آن در این مقال نخواهد گنجید. اما شواهد عینی در ارتباط با رعایت موارد بهداشتی توسط هتل ها، حاکی از آن بوده که در فرایند ایفای نقش اثرگذار، هتل ها عملکرد مثبتی داشته اند و با اعمال مانورهای بهداشتی و رعایت پوشش متناسب و نصب هشدارهای بهداشتی، توانسته اند که حساسیت خویش نسبت به بحران موجود را به خوبی به نمایش بگذارند، لکن ضروری است تا این حساسیت ها به یک الزام عملیاتی مبدل گردند و متولیان هتلداری کشور خود را ملزم به اعمال و کنترل مستمر آن سازند. وی توضیح داد: شرایط عمومی زیرساخت های توریستی کشور متاسفانه هم در حوزه عوامل آلاینده اولیه و هم در جریان آلایندگی ثانویه جای تأمل دارد و رقابت در کسب درآمد بر رعایت مسئولیت های اجتماعی در بازار حاضر اولویت دارند، اما می توان انتظار داشت که این واقعه، نحولات شایان توجهی را در آینده این صنعت پدیدار سازد. میرشاهزاده یادآور شد: مراکز اقامتی و هتل ها بنا بر ممنوعیت سفرهای نوروزی و داخلی در ایران، مجاب به اعمال منویات معینی شده اند که به منزله اقدامی پیشگیرانه در راستای ممانعت از انتقال ویروس قلمداد می شود و به تبع آن اعمال اصول مقدماتی بهداشتی در اغلب موارد رعایت گشته است. عمدتاً هتل ها از فرصت تعطیلی موقت پیش آماده برای رفع تهدیدات بهداشتی خویش بهره برده اند و این موضوع در سراسر کشور مشهود است. استان بوشهر نیز با اتخاذ سیاست عدم ارائه خدمات به توریستان و تعطیلی هتل ها و اقامتگاه های دولتی و ممانعت از ورود مسافر به سطح استان، با وجود اینکه آخرین استانی بوده که با بحران موجود روبرو شده، از این فرایند مستثنی نبوده و به عنوان جزیی از جامعه هتلداری کشور، تابع مقررات و الزامات مربوطه بوده و توصیه ها را رعایت کرده است.

تبدیل هتل به بیمارستان به نفع هیچکس نخواهد بود

این فعال حوزه توریستی در خصوص تبدیل هتل به بیمارستان موقت و اینکه در نوروز گذشته و رخداد سیل در کشور چندین هتل به شکل خودجوش و داوطلبانه و رایگان خدماتی به سیل زدگان ارائه دادند، آیا جامعه هتلداران در نوروز 99 این مسئولیت اجتماعی را لمس کرد، توضیح داد: تفاوت کلیدی هتل با بیمارستان در ماهیت خدمت و نوع مخاطب است وگرنه هر دو یک فعل را انجام می دهند، یکی جوابگوی نیاز مسافر و دیگری جوابگوی نیاز بیمار است. کما اینکه می توان اذعان داشت که بیمارستان در واقع هتلی است که خدمات درمانی نیز ارائه می کند، به همین دلیل است که در سرتاسر جهان خدمات بیمارستانی از دو بخش هتلینگ و کلینیکال شکل گرفت. اما آیا تبدیل یک هتل به بیمارستان به صلاح جریان کسب و کار می باشد یا خیر، مقوله پیچیده ای است که نیاز به بحث و تبادل نظرهای تخصصی دارد. در یک نگاه با توجه به ماهیت حساس صنعت توریستی و ارتباط تنگاتنگ این حساسیت به موضوع صحت و سلامت، بدیهی است که این تبدیل به نفع هیچکس نخواهد بود و حتی عواقب سویی در پی خواهد داشت، چه بسا ممکن است طول عمر و استمرار انتشار را حتی پس از حل بحران به دنبال داشته باشد. وی توضیح داد: نقش آفرینی هتل ها در بلایای طبیعی مخرب نظیر سیل، زلزله و... همچون سیل سال 98 در شیراز، امری غیر قابل اجتناب و منتج از تقبل مسئولیت های اجتماعی و حس نوع دوستی و خیراندیشی عمومی بوده، حال آنکه تبدیل زیرساخت توریستی به کانون بحران بیولوژیکی به منزله اقدامی هیجانی و به دور از اندیشه پایا خواهد بود. هر چند در برخی از موارد که شدت بحران این امر را اجتناب ناپذیر ساخته، بعضاً شاهد این اقدام هستیم. لیکن باید آشکارا بیان داشت که فعالان صنعت هتلداری کشور هوشمندانه تر از آنچه انتظار می رود با بحران ها روبرو می گردند و رسالت های خویش را عهده دار می شوند. کما اینکه برخی از هتل ها به محل استراحت و بازتوانی کادر درمان مبدل شده و یا خدمات ویژه دوران نقاهت ارائه می کنند و یا عمدتاً به خدمات کترینگ (catering) مراکز درمانی و بیمارستان ها کمک رسانی کرده و از آنها پشتیبانی می کنند.

پویش سفر خود را به تعویق بیندازید به منزله همدلی ملی

میرشاهزاده ادامه داد: بحران های اینچنینی اهمیت وجود آمارهای دقیق و راهبردی را، که متأسفانه ما در این حوزه دچار نقصان می باشیم عیان می کند و ضرورت توجه بیشتر به شفافیت های آمار جهت تدوین طرح های توسعه ای آینده کشور را محرض می گرداند. بنابر آمار موجود به ازای هر هزار نفر ایرانی، تقریاً یک تخت بیمارستانی در سطح کشور موجود است و بر این اساس بالغ بر 150 هزار تخت بیمارستانی توان خدمت رسانی به مخاطبان را دارند، حال آنکه در حوزه خدمات هتلی صرفاً با آمار محدود نزدیک به 6 هزار تخت در سطح کشور روبرو هستیم که این خود نشان از ضعف زیرساخت های توریستی کشور داشته و اگر قرار بر آن باشد که با تبدیل هتل ها به بیمارستان این ظرفیت محدود را نیز تحت الشعاع قرار دهیم و ورود مجدد این دسته از هتل ها به چرخه بازار را در دوران پساکرونا با شبهه روبرو گردانیم، دیگر مفهوم توسعه و رونق صنعت توریستی را نمی توان متصور بود. این فعال توریستی اظهار کرد: امید است گذار از این بحران، دستاوردهای ارزنده ای را برای توسعه صنعت توریستی کشور و تعالی زیرساخت های توریست پذیر در پی داشته باشد و توان متولیان خدمات را در عموم حوزه ها ارتقا بخشد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 19 خرداد 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 442

به "ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت التیام زخم های عمیق صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید