فواید بی شمار جو را بشناسید

به گزارش مجله فناوری، از خواص و مزایای جو می توان به کاهش کلسترول بالا و فشار خون، یاری به سلامت دستگاه گوارش، یاری به کاهش وزن، بهبود سطح قند خون و سلامت متابولیک اشاره نمود. در ادامه بیشتر با خواص و عوارض احتمالی آن آشنا می شوید.

فواید بی شمار جو را بشناسید
جو حاوی فیبر، ویتامین های گروه B، مواد معدنی مانند سلنیوم، مس، کروم، فسفر و منیزیم و آنتی اکسیدان هایی به نام لیگنان است. مصرف جو می تواند به سلامت قلب و پیشگیری از دیابت یاری کند.

طبع جوباید بدانید که طبع جو از نظر طب سنتی، سرد و خشک است.

مهمترین خواص جو در طب سنتیدر طب سنتی، برای برطرف لکه های قهوه ای پوست، ابتدا باید جو را بسوزانید. سپس جوهای سوخته شده را با عسل مخلوط نموده و مانند یک ماسک بر روی صورت قرار دهید.

از منظر طب سنتی، استفاده از جو، نان جو، سوپ جو و ... برای درمان اسهال بسیار مفید و کارآمد است.

طب سنتی بر این باور است که برای درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی می توانید از جوشانده جو بهره ببرید.

همچنین برای برطرف دل درد یا مسمومیت غذایی نیز می توانید از جوشانده جو بهره ببرید. برای این کار حدود یک ساعت بعد از صرف وعده های غذایی، یک یا دو لیوان کوچک جوشانده جو بنوشید.

برای برطرف ورم پستان، آرد جو را با سرکه مخلوط کنید، سپس به حالت خمیر درآورید - با روغن کرچک خمیر کنید - و به صورت ضماد بر روی ورم بگذارید. این نوع ضماد برای ورم چشم و زیر گلو نیز مفید خواهد بود.

19 خاصیت علمی جو برای سلامت بدن انسان

1. منبعی غنی از فیبریک فنجان جو تقریباً حاوی 6 گرم فیبر بوده که بیشتر آن از نوع فیبر نامحلول است. فیبر نامحلول به هضم غذا، متابولیسم گلوکز و چربی و همچنین سلامت قلب یاری می نماید.

مصرف غذا های غنی از فیبر باعث احساس سیری در فرد شده و این موضوع به کاهش ولع غذایی و کنترل بهتر سطح قند خون نیز یاری می نماید.

مطالعات نشان داده اند که فیبر موجود در غلاتی مانند جو، تاثیری مثبت بر پاسخ گلیسمیک، کاهش چربی خون، فعالیت آنزیم های روده، قابلیت هضم غذا و میکروبیوتای روده دارد.

2. خواص جو برای بدنسازییکی از مهمترین فاکتورها در ورزش بدنسازی تغذیه است. بنابراین یک ورزشکار باید سیستم گوارشی سالمی داشته باشد. بدنسازان با مصرف متداول جو می توانند به بهبود گوارش و افزایش سطح دریافت مواد مغذی از وعده های غذایی خود یاری نمایند. فیبر موجود در جو می تواند به پیشگیری از یبوست و اسهال یاری نموده و حرکات روده را تنظیم کند. همچنین فیبر موجود در جو برای حفظ تعادل باکتری های درون دستگاه گوارش نیز حائز اهمیت است.

فیبر موجود در جو حتی ممکن است برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین بیماران کلیوی نیز مفید باشد. آب علف یا عصاره جو نیز برای کسانی که مشکل نفخ دارند مفید است.

3. خواص جو برای لاغری و کاهش وزناز آنجایی که مصرف فیبر می تواند باعث ایجاد حس سیری در فرد گردد، بنابراین فیبر موجود در جو برای کنترل اشتها و کاهش وزن مفید است. جو سطح قند خون شما را تنظیم نموده و در نتیجه از افت و خیز قند که معمولاً با فرآیند ذخیره چربی در ارتباط است، جلوگیری می نماید.

4. خواص جو برای دیابت و کنترل قند خونمواد مغذی موجود در جو به کاهش سرعت آزاد شدن قند در جریان خون یاری می نمایند. از این رو جو انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی است.

5. یاری به کاهش کلسترول بالااستفاده از رژیم غذایی سرشار از فیبر با کاهش ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است که بخشی از آن به علت خاصیت فیبر در کاهش سطح کلسترول بالاست. اسید پروپیونیک فراوری شده از فیبر غیر محلول جو می تواند کلسترول را کاهش دهد. این ماده با کاهش فعالیت آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم آ ردوکتاز به کاهش کلسترول بد یاری می نماید.

6. یاری به پیشگیری از بیماری های قلبییکی از بزرگترین مزایای مصرف جو، بهبود سلامت قلب و کاهش علائم مرتبط با بیماری های قلبی است. به ویژه اگر مصرف جو همراه با یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر باشد.

جو حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین B3، ویتامین B1، سلنیوم، مس و منیزیم است که می توانند به کاهش کلسترول بد و فشار خون بالا یاری نمایند.

مواد مغذی موجود در جو به خصوص برای کاهش پیشرفت تصلب شرایین مفید هستند. مواد مغذی موجود در جو به پاکسازی عروق خونی، بهبود جریان خون و کاهش التهاب نیز یاری می نمایند.

7. تأمین آنتی اکسیدان هاجو حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیگنان است. لیگنان ها به کاهش التهاب و مبارزه با عوارض پیری یاری نموده و در نتیجه می توانند به کاهش بروز سرطان و بیماری های قلبی نیز یاری نمایند.

غذا های حاوی لیگنان می توانند از بروز بیماری های تحلیل برنده مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی و اختلال نعوظ پیشگیری نمایند.

آنتی اکسیدان های موجود در جو به تقویت سطح سرمی انترولاکتون یاری می نمایند که این ترکیب، با کنترل سطح هورمون ها در ارتباط بوده و از این رو می تواند با سرطان های مرتبط با هورمون مانند سرطان پروستات و پستان مبارزه کند.

8. سرشار از ویتامین و مواد معدنیجو حاوی مواد مغذی از جمله سلنیوم، منیزیم، مس، نیاسین، تیامین و دیگر مواد مغذی حیاتی است. مواد مغذی موجود در جو می توانند به عملکرد های بدن یاری نمایند. برای مثال، مس برای حفظ عملکرد شناختی در سنین پیری، یاری به متابولیسم و دستگاه عصبی و فراوری گلبول های قرمز اهمیت دارد.

سلنیوم موجود در جو به بهبود سلامت پوست و مو و سلامت متابولیسم یاری می نماید. سلنیوم به همراه ویتامین E می تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند.

منگنز موجود در جو برای سلامت مغز و یاری به دستگاه عصبی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک فنجان جو پخته شده می تواند 20 درصد از احتیاج روزانه منیزیم را تأمین کند. منیزیم همچنین به کنترل عملکرد ماهیچه ها و گشاد کردن رگ های خونی نیز یاری می نماید.

9. پیشگیری از ابتلا به سرطانیک رژیم غذایی حاوی غلات کامل می تواند به پیشگیری از سرطان هایی مانند سرطان دستگاه گوارش، سینه، روده بزرگ و پروستات یاری کند. غلات کامل حاوی ترکیباتی هستند که می توانند با رادیکال های آزاد و التهاب ها مبارزه نمایند.

10. وعده ای عالی برای صبحانهجو حاوی فیبر و مواد معدنی ضروری مانند سلنیم، مس، تریپتوفان و منگنز است. به همین علت خوردن جو در صبح باعث می گردد که در طول روز پرانرژی بوده و احساس سیری داشته باشید. منگنز موجود در جو باعث ایجاد احساس شادی و همچنین آرامش دستگاه عصبی می گردد.

11. کاهش علائم آرتروزجو حاوی مس است که می تواند به کاهش علائم روماتیسم مفصلی یاری کند. مس، رادیکال های آزاد را خنثی و به بازسازی سلول ها یاری می نماید. وجود مس برای اتصال عرضی کلاژن و الاستین لازم است که موجب انعطاف استخوان ها و مفاصل می شوند.

12. یاری به رشد و ترمیم بافت های بدنجو همچنین سرشار از فسفر است که به بازسازی سلول ها و تشکیل استخوان ها یاری می نماید. فسفر نقشی مهم در سلامت غشا های سلولی و سلامت دستگاه عصبی ایفا می نماید.

13. منبعی عالی از نیاسینجو منبعی خوب از نیاسین (ویتامین B3) است که مزایای بی شماری برای دستگاه قلب و عروق دارد. نیاسین می تواند به کاهش کلسترول بد، لیپوپروتئین و رادیکال های آزاد یاری کند. همچنین خطر لخته شدن خون را نیز کاهش می دهد.

14. پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرااین ماده غذایی به کاهش سطح تری گلیسیرید یاری می نماید. فیبر نامحلول موجود در جو با کاهش ترشح اسید صفرا به پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا یاری می نماید.

15. بهبود دستگاه ایمنی بدنجو سرشار از ویتامین C است که به تقویت دستگاه ایمنی بدن یاری می نماید.

16. پیشگیری از پوکی استخوانجو و علف جو حاوی منگنز، فسفر و مس بوده که برای سلامت استخوان ها مفید هستند.

17. یاری به درمان کم خونیآهن موجود در جو باعث افزایش حجم خون شده و در نتیجه از ابتلا به کم خونی و بروز خستگی جلوگیری می نماید.

18. سلامت پوست جو سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. این مواد برای پوست مفید بوده و التهاب های بدن را کاهش می دهند.

19. خواص درمانی و ترمیمیجو سرشار از روی است که به بهبود و التیام زخم ها یاری می نماید.

دیگر خواص جواز دیگر خواص جو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهبود سلامت دندان ها

پیشگیری از میگرن

یاری به ثبات فشار خون

کاهش چربی احشایی (شکمی)

تقویت سلامت بهینه بدن

تقویت عملکرد کلیه

افزایش انعطاف پذیری پوست

خاصیت ضد پیری

یاری به سلامت مو و رشد آن

ارزش غذاییارزش غذایی یک چهارم فنجان جو نپخته/ پوست کنده به توضیح زیر است:

160 کالری

حدود 1 گرم چربی

8 گرم فیبر

6 گرم پروتئین

34 گرم کربوهیدرات

0.9 میلی گرم منگنز

17 میلی گرم سلنیوم

0.2 میلی گرم تیامین

61 میلی گرم منیزیم

121 میلی گرم فسفر

0.025 میلی گرم مس

2 میلی گرم نیاسین

عوارض و خطرات احتمالیجو به طور طبیعی حاوی گلوتن پروتئین است؛ بنابراین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، مناسب نباشد. پروتئین های گلوتن با جوانه زدن و تخمیر جو به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می نمایند، با این حال بعضی از آن ها دست نخورده باقی می مانند.

هضم گلوتن برای بعضی افراد سخت است و ممکن است باعث بروز طیف وسیعی از واکنش ها از جمله سوء جذب مواد مغذی، سندرم روده چکه کن، کاهش سطح انرژی، نفخ و یبوست گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1355

به "فواید بی شمار جو را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید بی شمار جو را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید