متروی تهران 140 رام قطار کم دارد ، قطار ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم ، قیمت جهانی یک واگن مترو چقدر است؟

به گزارش مجله فناوری، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه به طور میانگین روزانه بین 135 تا 140 رام قطار در خطوط مترو در حال سرویس دهی هستند، گفت: برای سرویس دهی مطلوب باید تعداد قطارهای در ناوگان مترو دوبرابر گردد.

متروی تهران 140 رام قطار کم دارد ، قطار ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم ، قیمت جهانی یک واگن مترو چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، مسعود درستی با بیان این مطلب اضافه کرد: دو نسل ناوگان در مترو داریم، ناوگان نسل اول DC و نسل دوم AC نام دارد، اگرچه ناوگان مترو در بازه های زمانی مختلف تجهیز شده اما 42 رام قطار DC یا همان قطارهای نسل اول امروز به لحاظ در دسترس بودن و راندمان، مطلوب نیستند و جور اصلی جابه جایی مسافر را قطارهای AC می کشند. در خطوط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویس دهی مطلوبی ارائه کنیم معادل ناوگان موجود باید قطار اضافه گردد تا سرویس دهی مناسب تری ارائه دهیم.

او تاکید نمود: با تکمیل خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو برای شهروندان بیشتر می گردد همان طور که با بهره برداری از بخش میانی خط شش مطلوبیت این خط چندبرابر شده است. اگر خطوط 6، 7، 4، 2 و 3 را توسعه دهیم ناوگان فعلی ما جوابگوی سرویس دهی نخواهد بود و ضروری است برای 4 خط به جامانده نیز برنامه ریزی مضاعفی برای تأمین ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد.

آخرین خبر از خرید 630 واگن تازه

این مدیر ارشد شهری مرکز در ادامه به دو مسیری که برای تأمین کسری ناوگان دنبال می گردد اشاره نمود و گفت: قرارداد 630 واگن که به وسیله وزارت کشور در 5 سال گذشته منعقد شده بود مسیر کندی را طی نموده؛ اما با پیگیری های شهردار تهران در چند ماه گذشته بسیاری از موانع رفع شده است و امیدواریم در کمتر از 2 ما آینده پیش پرداخت آن داده گردد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اضافه کرد: در چند سال گذشته در حوزه حمل ونقل شهری بحث فراوری قطار ملی نیز دنبال و برای نخستین بار یک رام قطار به صورت پایلوت ساخته شده و و مراحل تست آن در حال اجرا است. بعلاوه برای 113 رام قطار در قالب قطار ملی قراردادی را امضا کردیم. اگر این کارها در 18 تا 36 ماه آینده انجام گردد یاری بسیاری به ناوگان می نماید و این مشکل مهم به مرور رفع می گردد.

تست پیروز قطار ملی

درستی با بیان اینکه یک رام قطار ملی با مشارکت شرکت های دانش بنیان ساخته شده است، توضیح داد: واقعیت این است که بسیار سخت گیرانه مسائل مرتبط باکیفیت و تست های این قطار را پیگیری می کنیم و همه تست های رایج و استاندارد روز جهان را از این قطار می گیریم. در سه شب گذشته تست های نهایی این قطار در خط های اصلی ما انجام شد و تمام آن ها را با پیروزیت پاس کرد. طبق پیش بینی های صورت گرفته تا اواخر مرداد این قطار آماده خدمت رسانی به مردم خواهد بود و باید بگویم اگر این قدر سخت گیری نمی کردیم تا امروز قطار ملی وارد چرخه بهره برداری شده بود؛ اما قصد ما این است که با یک اطمینان خاطر کامل این قطار تأیید و وارد خط گردد.

درستی در مورد اورهال قطارها گفت: در سه ماه ابتدای سال و طبق برنامه زمان بندی، با حساسیت خاصی اورهال قطارها را در دستور کار قرار دادیم و طبق برنامه تا یک سال آینده 29 رام قطار را باید اورهال کنیم. در کنار اورهال و نوسازی، ارتقای قطارهای DC که مسائل اصلی در ساختار قدیمی خود دارند را هم انجام می دهیم.

وی به ارتقای قطارهای DC در پروژه DC پلاس اشاره نمود و اضافه کرد: در این پروژه با شناسایی نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی 5 مورد از پارامترهایی که احتیاج مبرمی برای ارتقای کیفیت داشتند نیز انجام شد. در واقع امروز 41 رام قطار DC داریم و یک رام قطار DC پلاس که امیدواریم با اتمام این پروژه تا خردادماه سال آینده یک سوم قطارهای DC ارتقا یابند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه قیمت جهانی یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا 1.2 میلیون یورو است، گفت: قطارهای نسل اول مترو اگرچه قدیمی هستند؛ اما با توجه به مسائل تأمین منابع، نگاه ما این است سرمایه هایمان را حفظ کنیم و این قطارها را سرمایه مردم می دانیم و می توانیم با حدود 10 تا 12 درصد قیمت یک رام قطار، تکنولوژی آنها را ارتقا دهیم در واقع ارتقای قطارهای DC سرمایه گذاری است که با جدیت پیگیری می کنیم.

اورهال450 قطار تا آخر سال

او در مورد ظرفیت های موجود برای اورهال قطارها گفت: برای اورهال، ظرفیت و زیرساخت یک مسئله است و بحث دیگر حوزه عملیات است که امکان در اختیار قراردادن واگن های زیاد برای اورهال را نداریم.

درستی اضافه کرد: در نشست خبری اخیر، سوء برداشتی از صحبت های شهردار شده در واقع برنامه یک سال آینده ما برای اورهال 203 واگن است و منظور شهردار تهران از اورهال 450 واگن تا انتها سال آینده است که عدد قابل توجهی است و به جز ظرفیت واگن سازی اگر شرایط در انتهاه های شهید کلاهدوز و اکباتان فراهم گردد می توان ظرفیت زیرساختی اورهال را 40 تا 50 درصد ارتقا داد؛ اما این نکته مهم است که برای اورهال حوزه زیرساخت و عملیات را با هم ببینیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: فصل تابستان با توجه به کاهش مسافر فرصت بسیار مناسبی برای اورهال است تا در مهرماه و بازگشایی مراکز آموزشی با توجه به افزایش مسافر با قطارهای اورهال شده برترین سرویس دهی را داشته باشیم. سال جاری نیز برنامه ریزی کردیم تا از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1775

به "متروی تهران 140 رام قطار کم دارد ، قطار ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم ، قیمت جهانی یک واگن مترو چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متروی تهران 140 رام قطار کم دارد ، قطار ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم ، قیمت جهانی یک واگن مترو چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید