معرفی قومیت هندی چینی به نام میزوها

به گزارش مجله فناوری، هند اینقدر کشور عظیم و پرجمعیتی است که دیدن هر چیزی در آن ممکن است. به نوعی اگر به هند سفر کنید و شاهد اتفاق غیر عادی نباشید باید تعجب کنید. اما در این متن قرار است درباره ایالتی در هند صحبت کنیم که فرهنگ، ظاهر، زبان و... متفاوتی نسبت به هندی ها دارند.

معرفی قومیت هندی چینی به نام میزوها

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

ایالت میزورام (Mizoram) در عدد و ارقام همانند 27 ایالت دیگر، بخشی از هند به حساب می آید و در شمال شرقی این کشور واقع شده است. ایالت میزورام از کوه های هیمالیا در جنوب تبت شروع شده و تا دشت های بنگلادش ادامه پیدا نموده است. این ایالت با دو همسایه خود یعنی بنگلادش و میانمار مزر مشترک 722 کیلومتری دارد.

این مزر پهناور و قرار دریافت در ارتفاعات سبب شده است تا علاوه بر تردد و دسترسی سخت سایر نواحی هند به این ایالت، جمعیت قابل توجهی از چینی ها و میانماری ها از مرز شرقی وارد میزورام شوند. طبق تحقیقات دهه گذشته تعیین شد که 95 درصد از ساکنین میزورام دارای نژادهایی از قبایل مختلف هستند و این سبب شد میزورام کم ترین نژاد هندی ها را نسبت به تمامی ایالت های دیگر هند داشته باشد.

اولین موردی که از صحبت های نخست ما تعیین می گردد ورود اتباع کشورهای آسیای شرقی و نژادهای چینی به هند است که از قرن 16 تا 18 میلادی در این سرزمین ساکن شدند. بنابراین چهره بومیان میزورام شباهت نزدیکی با نژادهای ساکنین کشورهای آسیای شرقی دارد.

میزورام همانطور که از نامش تعیین است از قومیتی به نام میزوها به وجود آمده است. میزوها که بومی شمال شرقی هند هستند متشکل از هندی ها ، چینی ها و میانماری ها هستند. در زبان میزوها به سرزمین، رام (Ram) گفته می گردد و نام این ایالت به معنای سرزمین میزوها است. خود واژه میزورام نیز در زبان فارسی به معنای بالانشینان ترجمه می گردد.

واژه بالانشین ارتباط مستقیمی با محل سکونت آن ها دارد. چرا که بیش از سه چهارم زمین های میزورام از جنگل پوشیده شده است. جنگل های متراکمی که از درختان متنوعی مانند بامبو تشکیل شده است. حیات وحش این ایالت نیز در راستای طبیعتش بسیار غنی بوده و حیواناتی نظیر فیل، ببر، خرس و میمون در جنگل های آن یافت می شوند.

از بحث نژاد و موقعیت میزورامی ها که دور شویم نوبت به فرهنگ میزوها می رسد. همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، دیدن فرهنگ و عقاید مختلف در قبایل و جوامع مختلف هند موضوع عجیبی نیست. اما در ایالت میزوها یکپارچگی بیشتری نسبت به هرجای دیگر در هند حس می گردد و تنوع ادیان خیلی زیاد نیست. در واقع گفته می گردد بیش از 90 درصد میزوها پیرو مسیحیت هستند و خبری از هزاران خدایان هندو نیست.

نکته متفاوت دیگری که در میان میزوها و هندی ها وجود دارد زبان شان است. تقریبا 44 درصد از کل جمعیت این کشور، هندی را زبان رسمی خود می دانند اما در میزورام زبان میزو و انگلیسی به رسمیت شناخته می گردد و صحبت به زبان هندی در شهرهای آن رواج ندارد. همینطور تا قبل قرن 19 زبان میزو دارای خط نبود و رمزگشایی از گذشته آن ها کار دشواری است.

اما نوبت به خاص ترین ویژگی این ایالت، یعنی فرهنگ میزوها می رسد. به جا آوردن انسانیت برای ساکنین این ایالت از هر چیزی حتی اقتصادشان نیز اهمیت بیشتری دارد. تعداد ساکنین این ایالت تقریبا از تمامی ایالت های دیگر هند کمتر است و آن ها با جمعیت 1 میلیون نفره خود به خوبی توانسته اند ارزش های اخلاقی را در فرهنگشان حفظ نمایند.

به گفته روث لالرمروتی، استادیار زبان میزو در دانشگاه میزورام، هر خانواده به خوبی توانسته است ارزش های اخلاقی را به نسل بعد انتقال دهد. دختران مجرد از مادرانشان می آموزند و مردان مجرد هم بر اساس یک رسم بومی مدتی را کنارهم در یک خانه زندگی می نمایند تا بیاموزند چگونه برای منافع جامعه از خود فداکاری نشلن دهند.

به همین جهت ایالت میزورام به یکی از امن ترین نقاط هند برای گردشگری تبدیل شده است. به طور کلی این ایالت از لحاظ توریستی پتانسیل بالایی دارد اما جاده و مسیرهای منتهی به شهرهای این ایالت هموار نیستند.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1198

به "معرفی قومیت هندی چینی به نام میزوها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قومیت هندی چینی به نام میزوها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید