مقابله ترکیه با کرونا، اقدام عجیب مخالفین واکسیناسیون

به گزارش مجله فناوری، روز شنبه در ترکیه 450 هزار دوز واکسن تزریق شده و مراجعه بر اساس معین وقت قبلی، به 99.5 درصد رسید. یعنی 450 هزار نفر، درخواست تزریق واکسن کرونا را ثبت نموده اند اما نزدیک به 2300 نفر از این افراد، حاضر نشده اند برای دریافت و تزریق، مراجعه نمایند.

مقابله ترکیه با کرونا، اقدام عجیب مخالفین واکسیناسیون

بهترین تجربه سفر را با قیمت تور ترکیه در ایام عید در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مقامات بهداشتی ترکیه از این موضوع خبر داده اند که آمار ابتلا به ویروس کرونا کاهش چشمگیری یافته و این کشور، یک گام دیگر به شروع دوران زندگی عادی پساکرونا، نزدیک شده است.

در شرایطی که ترکیه در دوران اوج شیوع ویروس کرونا، رقم نگران نماینده و خطرناک 65 هزار مبتلا در شبانه روز را تجربه نموده بود، حالا مدتهاست که اندازه مبتلایان در بازه زمانی 24 ساعته به کمتر از 10 هزار نفر رسیده و در نتیجه، بازگشایی مدارس هدایت و دبیرستان به صورت دو روز در هفته، مورد تصویب نهاده شد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه، آخرین شرایط شیوع کرونا در این ترکیه به این توضیح است:

تعداد مبتلایان در 24 ساعت اخیر 6 هزار و 76 نفر.

تعداد تست در 24 ساعت اخیر 219 هزار مورد.

تعداد فوت در 24 ساعت اخیر 75 نفر.

تعداد کل فوت شدگان 48 هزار و 668 نفر.

تعداد کل مبتلایان از شروع تا به امروز 5 میلیون و 326 هزار نفر.

تعداد کل شفا یافتگان 5 میلیون و 198 هزار نفر.

تعداد کل تست از شروع تا به امروز 56 میلیون و 790 هزار مورد.

با وجود کاهش جدی آمار مبتلایان، پروفسور کمال الدین آیدن از اطبا و دانشگاهیان مشهور آنکارا اعلام نموده که بر اساس شواهد و تجربیات قبلی، روزهای دوشنبه برای ترکیه، روز افزایش مبتلایان است. در نتیجه مردم باید کوشش نمایند که آمار امیدوار نماینده روزهای انتها هفته را حفظ نمایند.

آخرین شرایط واکسیناسیون

وزیر بهداشت ترکیه ضمن ابراز رضایت از شتاب گرفتن فرایند واکسیناسیون، دیروز شنبه جمعاً چهارصد و پنجاه هزار دوز واکسن به شهفرایندان تزریق شده و مراجعه افراد بر اساس مشخص وقت قبلی، به 99.5 درصد رسیده است.

به عبارتی روشن، 450 هزار نفر، درخواست تزریق واکسن کرونا را ثبت نموده اند اما نزدیک به 2 هزار و 300 نفر از این افراد، حاضر نشده اند برای دریافت و تزریق، به درمانگاه یا واحد مشخص شده مراجعه نمایند.

بر اساس اخبار رسمی مقامات بهداشتی آنکارا، اندازه کل دوزهای اول و دوم واکسن کرونا که در 81 استان ترکیه تزریق شده تا به امروز به 33 میلیون و 500 هزار دوز رسید .

کارشناسان بر این باورند که با توجه به این که ترکیه 84 میلیون نفر جمعیت دارد، رقم ایده آل و امیدوار نماینده برای تعداد واکسیناسیون در شبانه روز، دست کم هشتصد هزار دوز است. اما نظام بهداشتی ترکیه فعلاً به چنین رکوردی دست نیافته و ارقام واکسیناسیون در بازه زمانی 24 ساعته بین 400 هزار تا 550 هزار مورد در نوسان است.

نزدیک به 14 میلیون نفر از کل واکسینه شدگان ترکیه، شهفرایندانی هستند که هر دو دوز واکسن را دریافت نموده اند. مجموع واکسن تزریق شده در استانبول 5 میلیون و 623 هزار و 957 دوز، در آنکارا 2 میلیون و 803 هزار و 307 دوز و در ازمیر هم به 2 میلیون و 261 هزار و 900 دوز رسیده است .

اقدام عجیب مخالفین واکسن

ظاهراً در بسیاری از شهرها، علاوه بر قسمتی از سالمندان، حتی بعضی افراد میانسال هم، با تزریق واکسن مخالفند و با آن مبارزه می نمایند.

احمد هاکان سردبیر روزنامه حریت در سرمقاله امروز خود نوشته است: اصلاً فکرش را نمی کردم که برای مخالفت با واکسن کرونا هم، شاهد سازماندهی بدی ها و خرابکاری ها باشیم.

او در ادامه نوشته است:اطلاعاتی به دست ما رسیده که نشان می دهد بعضی افراد، مخالف واکسیناسیون هستند و در گروه های کثیر و پرتعداد، به وسیله پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت، برای تزریق واکس کرونا ثبت نام می نمایند، اما سر قرار نمی فرایند. چرا؟ برای این که واکسن خراب گردد و درمانگاه ها مجبور شوند این واکسن ها را دور بریزند. از نظر من، یک انسان در مقام یک فرد، اجازه دارد مخالف واکسن باشد و دولت هم نمی تواند به زور پیراهنش را بالا بزند و برایش واکسن تزریق کند. اما این که نوبت دریافت واکسن بگیری و با این نیت سر قرار نروی که واکسن خراب گردد، این دیگر اقدام عجیب و غیر قابل قبولی است.

درباره همین موضوع، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه نوشته است: هر شانه کوچک واکسن بیونتک، حاوی 6 دوز یعنی برای 6 نفر است. وقتی این شانه را از دستگاه مخصوص بیرون می آورند، تنها برای 6 ساعت قابلیت استفاده دارد. اگر شما قرار واکسیناسیون خود را به صورت تلفنی هماهنگ نموده ­اید، سر قرار نروید و تزریق نگردد، این واکسن­ ها دور ریخته می شوند و این یک اسراف عظیم است. تامین واکسن برای ما آسان نیست. خواهشمندم حتماً طبق وقت اعلام شده مراجعه کنید.

ملاحظات صنفی در واکسیناسیون کرونا در ترکیه

وزارت بهداشت ترکیه در روزهای گذشته، برای واکسیناسیون اصناف و مشاغل مختلف ترکیه، شرایط و مقرراتی تعریف نموده که بر اساس آن، شاغلین بخش های حمل و نقل، شامل کلیه رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی، کارکنان مترو، پستچی ها و پیک های موتوری و خودرویی، بدون توجه به سن و سال، واکسن کرونا را دریافت می نمایند.

واکسن و گردشگری

هیات های دیپلماتیک ترکیه در روزهای اخیر، با مقامات روسیه، انگلیس و آلمان دیدارهای چند ساعته برگزار نموده و با ارائه آمار و اطلاعات مربوط به فرایند پیشرفت واکسیناسیون، از آنها خواسته اند که ممنوعیت پرواز گردشگران به ترکیه را لغو نمایند.

روزنامه های حریت و سوزجو و چند پایگاه اینترنتی خبری ترکیه هم دیروز در اخبار و گزارش های خود، تصاویری از استقبال از مسافران ایرانی در مرز زمینی وان در شرق ترکیه منتشر کردند. اصناف و فعالان اقتصادی بخش های گردشگری و بازار وان، از این که پس از چند ماه، شهفرایندان ایرانی دوباره از مرز زمینی وارد این استان شده اند، ابراز خشنودی نموده اند.

تمام شواهد نشان می دهد که بخش توریسم و خدمات، عظیم ترین و اصلی ترین مشوق های دولت برای حمایت از واکسیناسیون هستند.

شرایط پیش رو

ترکیه امیدوار است که به زودی به شرایط کاملاً عادی برسد و قدم در دوران پساکرونا بگذارد. اگر چه اقدام وزارت بهداشت ملی ترکیه برای شتاب دادن به واکسیناسیون و بعلاوه اعلام مقررات سختگیرانه منع تردد، تا حد قابل توجهی اثرگذار بوده، اما منتقدین و مخالفین سیاسی حزب حاکم، بر این باورند که دولت اردوغان در این جهت، پیش از هر چیزی انگیزه اقتصادی دارد و برای استقبال از میلیون ها جهانگرد خارجی، ساعت تعدادی می نماید. چرا که دولت به شدت با کسری بودجه و کمبود منابع ارزی روبرو شده و در همین حال، بدهی های کلان هر دو بخش دولتی و خصوصی اقتصاد ترکیه به بانک های خارجی، از عدد چهارصد میلیارد دلار هم فراتر رفته و نارضایتی های داخلی ناشی از افزایش آمار بیکاری و مسائل اقتصادی، بیشتر شده است.

در نتیجه در چنین شرایطی، گذار ترکیه از گردنه نفس گیر کرونا، ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حیاتی و مهمی دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1219

به "مقابله ترکیه با کرونا، اقدام عجیب مخالفین واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله ترکیه با کرونا، اقدام عجیب مخالفین واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید