نمای آجری سنتی در داخل و خارج ساختمان مسکونی بیسنگ زنجان

به گزارش مجله فناوری، متاسفانه ساختمان سازی در شهرهای عظیم و کوچک در حال حرکت به سمتی است که دیگر کمتر شاهد متریال های سنتی در ساخت سازه هستیم، نمای آجری سنتی یکی از همین نمونه های کمیاب است. خیلی کم پیش می آید ساختمان های مسکونی یا عمومی و تجاری تازه ساز با نمای تمام آجری و بدون حتی وجود یک سنگ یا عنصر دیگر ساخته شوند اما موردی که در این پست آنالیز خواهیم کرد یکی از همین نمونه های بسیار معدود است که ارزش و زیبایی این عنصر فراموش شده را به نسل امروز نشان می دهد.

نمای آجری سنتی در داخل و خارج ساختمان مسکونی بیسنگ زنجان

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

خانه بیسنگ در شهر زنجان واقع شده اما منبع الهام گیری این سازه واقع در شهر سلطانیه و بناهای متعلق به دوران سلجوقی و ایلخانی و در راس آنها گنبد سلطانیه است. در دوره ایلخانان که شهر سلطانیه بنا شد، بسیاری از برج ها و ساختمان های عظیم شهر با سنگ های تراشیده ساخته شد و شهر بقدری پیشرفت کرد که بعداز تبریز مرکز آن دوران ایران، دومین شهر عظیم ایران شناخته می شد. اما در این دوران که بیشتر سازه ها با سنگ ساخته می شد، گنبدی تمام آجری بنام گنبد سلطانیه بنا شد که مقبره پادشان ایلخانان است و هم اکنون هم بعنوان سومین گنبد عظیم دنیا شناخته می گردد. این بنا درست مانند ساختمان بیسنگ، به ستایش آجر می پردازد. در حقیقت مزیت عظیم نمای آجری سنتی، همین هویت قابل درک آن است.

ساختمان بیسنگ در زمره ساختمان های مسکونی تک واحدی قرار می گیرد و به تازگی به مرحله نیمه نهایی جایزه معمار در سال 96 هم راه یافته است. این خانه از طریق دفتر معماری تااُ و به مدیریت حمید ناصرخاکی و بنفشه درویش طراحی شده است. به گفته مدیر طراح این پروژه تمام زوایا و قسمت های مختلف این خانه، مفهوم خاصی دارد و هیچ نقطه ای در آن اضافه نیست. توجه به مفهوم واقعی خانه در این سازه مثال زدنی است. در همان نگاه اول هم می توان متوجه تفاوت ذاتی این ساختمان، با بناهای اطرافش شد.

به نقل از معمار این پروژه، معنی خانه در شهرهای معاصر و امروزی به آپارتمان های چسبیده کنار هم و ویلاهای جدا افتاده از یکدیگر خلاصه شده است. خیلی زیبا بیان می دارد که خانه امروزه در حد یک پسوند برای نام هایی همانند کارخانه و رودخانه است و آن هویت و هدف اصلی خود را، متاسفانه از دست داده است. فضاهای درونی باز، روشنایی درونی و پیوستگی بین اجزا، از ویژگی های اصلی این خانه بحساب می آیند. در اینجا فضاها پویا هستند و به شیوه ای عالی با ماده و متریال ارتباط برقرار می نمایند.

نمای آجری سنتی را به وضوح می توان چه در نمای خارجی و چه در نمای خارجی مشاهده کرد. در واقعه آجر در اینجا موضوع اصلی را دارد و حتی نوع و ظاهر آجرها طوری انتخاب شده که گرمی خاصی به کل سازه داده است. احتمالا شما هم در نگاه اولتان به نما، متوجه کم بودن پنجره و بسته بودن نما شده اید اما از نزدیک که نگاه کنید به اصل ماجرا پی خواهید برد. آجرهای حفره دار در جای جای نمای ساختمان تعبیه شده اند و به شیوه ای هنرمندانه نور را با حفظ حریم شخصی، به داخل خانه راهنمایی می نمایند.

×

خوانندگان این نوشته مطالب زیر را هم خوانده اند:

نمای آجری ساختمان مسکونی دو طبقه مدرن با دکوراسیون داخلی شیک

نمای بیرونی آپارتمان امروزی و خلاقانه در شهر تهران

نمای بیرونی ساختمان سه طبقه عظیممهر در مشهد + نمای داخلی

استفاده از دیوارهای آجری در خانه های مدرن

همانطور که در بالا اشاره کردیم نمای آجری سنتی این ساختمان فقط در جلوه بیرونی خودنمایی نمی نماید، فضای داخل هم از گرمای آجر حداکثر استفاده را می برد. در فضای داخلی، سبک مدرن با رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری حکمرانی می نماید. البته رنگ سفید تم غالب خانه را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه اندازه زیادی از نور طبیعی به داخل خانه نفوذ می نماید، با حضور رنگ سفید شاید فضا خیلی سرد و بی روح بنظر برسد اما اینجاست که رنگ گرم پله ها و دیوارهای آجری و همینطور کفپوش چوبی خود را نشان می دهد.

با توجه به پلان خانه در طبقه همکف پارکینگ، استخر، جکوزی، سالن ورزشی و اتاق سرایدار در فضاهای جداگانه قرار گرفته است. از طبقه اول وارد محیط اصلی خانه می شویم، جایی که هال، اتاق نشیمن، راهروی ورودی و آشپزخانه قرار گرفته است. آشپزخانه در ارتفاعی بالاتر قرار گرفته که فرم خارجی خانه هم این موضوع را بخوبی نشان می دهد. پذیرایی و آشپزخانه از طریق پلکانی آجری بسیار زیبا به یکدیگر متصل می شوند. در طبقه دوم دو عدد اتاق خواب و نشیمن قرار گرفته است، در پشت بام هم حیاطی برای استراحت در فضای بیرون در نظر گرفته شده است.

نمای آجری سنتی

منبع: اتاق
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1278

به "نمای آجری سنتی در داخل و خارج ساختمان مسکونی بیسنگ زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای آجری سنتی در داخل و خارج ساختمان مسکونی بیسنگ زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید