نوشیدن قهوه چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟

به گزارش مجله فناوری، مصرف قهوه عادت بسیاری از مردم دنیا است و در طول چند قرن گذشته بحث های زیادی در خصوص فواید و مضرات قهوه شکل گرفته است. اما اینکه این ادعاها چقدر درست است و آیا فواید قهوه به مضرات آن می چربد یا نه؟ در ادامه برای پاسخ این سوالات همراه ما باشید.

نوشیدن قهوه چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟
قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های معتبر و پر مصرف در سطح جهان دارای خواص و فواید بسیاری است که باعث شده در گذر زمان صندلی خود را در برنامه غذایی بسیاری از مردم جهان حفظ کند . از آن جایی که بیشتر مردم به خواص فوری قهوه یعنی نشاط آوری، افزایش تمرکز و هوشیاری توجه بیشتری دارند در نتیجه از فواید قهوه بر سلامتی بدن در دراز مدت بی اطلاع هستند، در ادامه به بعضی از این خواص اشاره می کنیم:1

قهوه می تواند انرژی شما را بالا ببرد و شما را هشیارتر کندقهوه باعث می گردد کمتر احساس خستگی کنید و هشیاری شما را بالا می برد. این خاصیت به خاطر وجود یک ماده محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج ترین ماده روان گردان در جهان است.

به عبارت ساده، پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می گردد. این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می رسد. کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب آلودگی) می رود و مانع فعالیت آن می گردد. کافئین سبب افزایش فراوری نوراپی نفرین و دوپامین می گردد. نوراپی نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک لازم است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است.

آزمایش های کنترل شده بسیار روی انسان ها، نشان می دهد قهوه، جنبه های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می بخشد، برای نمونه: حافظه، خلق و خو، هشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی.

قهوه می تواند اثرات چربی سوزی داشته باشدآیا می دانستید کافئین تقریبا در تمام مکمل های چربی سوزی موجود در بازار، وجود دارد؟ یک علت خوب برای این ادعا هست: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می دهد کافئین می تواند میزان سوخت و ساز بدن را 3 تا 11 درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین دقیقا می تواند چربی سوزی را به میزان 10 درصد در افراد چاق و 29 درصد در افراد لاغر، افزایش دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که با مصرف طولانی مدت قهوه، این اثرات کم گردد.

کافئین می تواند عملکرد فیزیکی را به طور چشمگیری بهتر کندکافئین، سیستم عصبی را تحریک می نماید و این کار سبب می گردد، سیگنال شکستن چربی بدن به سلول ها فرستاده گردد.

اما کافئین سطوح اپی نفرین (آدرِنالین) خون را نیز بالا می برد. بدن انسان از طریق افزایش آدرنالین، به استرس های فیزیکی و احساسی، پاسخ می دهد که به آن پاسخ جنگ یا گریز می گویند.

کافئین به سلول های چربی دستور می دهد چربی بدن را بشنمایند. این چربی ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می شوند که به جز مغز، ماهیچه های قلبی و اسکلتی، اسیدهای چرب را ترجیح می دهند.

با وجود این آثار، عجیب نیست کافئین بتواند عملکرد فیزیکی را به طور میانگین 12-11 درصد، بالا ببرد. پس، منطقی است نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه و آغاز روز کاری، یک فنجان قهوه غلیظ نوش جان کنید.

در کافئین، مواد غذایی ضروری وجود داردقهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ است. بسیاری از همین مواد مغذی که در دانه های قهوه وجود دارند، در نوشیدنی نهایی نیز یافت می شوند.

یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی زیر است:

ریبوفلاوین (ویتامین ب2): تامین نماینده 11 درصد از میزان توصیه شده روزانه

پانتوتنیک اسید (ویتامین ب5): تامین نماینده 6 درصد از میزان توصیه شده روزانه

منگنز و پتاسیم: تامین نماینده 3 درصد از میزان توصیه شده روزانه

منیزیوم و نیاسین (ویتامین ب3): تامین نماینده 2 درصد از میزان توصیه شده روزانه

گرچه شاید به نظر مهم نباشد، اما اغلب مردم، روزانه بیش از یک فنجان قهوه می نوشند. بنابراین، اگر 4-3 فنجان قهوه بنوشید، آنگاه این مقادیر اندک، به سرعت زیاد می شوند.

کافئین می تواند خطر دیابت نوع 2 را پایین بیاورددیابت نوع 2 یک بیماری بسیار جدی و شایع است که هم اکنون حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. در این نوع دیابت، بدن انسولین فراوری می نماید، اما یا میزان آن کافی نیست یا بدن نمی تواند از انسولین فراوری شده استفاده کند. در این شرایط، قند موجود در بدن نمی تواند وارد سلول های بدن گردد و در اثر تجمع آن، بدن دچار نارسایی می گردد.

بنا به بعضی دلایل، میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در کسانی که قهوه مصرف می نمایند، به طور چشمگیری پایین است. مطالعات نشان می دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می نمایند، 23 تا 50 درصد کمتر است و نتایج یک آنالیز دیگر نیز حاکی از کاهش 67 درصدی احتمال ابتلا به این بیماری است.

طبق آنالیز های گسترده از داده های 18 تحقیق روی مجموع 457922 نفر، نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 7 درصد کاهش می دهد.

قهوه می تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کندبیماری آلزایمر رایج ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و علت عمده زوال عقل در سراسر جهان است.

معمولا افراد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا می شوند. متاسفانه، هیچ درمان شناخته شده ای برای آلزایمر وجود ندارد. با وجود این، کارهای زیادی را می توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد از جمله، تغذیه سالم و ورزش، اما نوشیدن قهوه هم می تواند به طور شگفت آوری مؤثر باشد.

طبق تحقیقات اجرا شده، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در کسانی که قهوه مصرف می نمایند، بیش از 65 درصد کمتر است.

کافئین می تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را پایین بیاوردپس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین بیماری رایج در حیطه عملکرد مغز است. این بیماری در اثر مرگ سلول های ترشح نماینده دوپامین (یک انتقال دهنده عصبی) به وجود می آید. مانند آلزایمر، برای پارکینسون هم هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد که این امر اهمیت پیشگیری از آن را دو چندان می نماید.

طبق مطالعات اجرا شده، مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین 32 تا 60 درصد کاهش می دهد.

در این مورد، به نظر می رسد خود کافئین به وجود آورنده این اثر است. بنابراین، کسانی که قهوه ی بدون کافئین مصرف می نمایند از ریسک پارکینسون در امان نیستند.

قهوه ضد افسردگی و شادی آور استافسردگی یک اختلال روحی جدی است که کیفیت زندگی را تا حد زیادی پایین می آورد. این بیماری به طور باورنکردنی شایع است و هم اکنون حدود 4.1 درصد مردم امریکا دچار افسردگی شدید هستند.

طبق مطالعه ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال 2011 به چاپ رسید، زنانی که هر روز 4 فنجان یا بیشتر قهوه می خوردند، 20 درصد کمتر دچار افسردگی می شدند.

در مطالعه دیگری که روی 208424 نفر انجام شد، دریافتند کسانی که هر روز 4 فنجان یا بیشتر قهوه می خوردند، 53 درصد کمتر دست به خودکشی می زدند.

قهوه خورها کمتر دچار بعضی از انواع سرطان می شوندسرطان یکی از شایع ترین دلایل مرگ در جهان است و عامل آن، رشد کنترل نشده سلول ها در بدن است. قهوه، به ظاهر، مقابل انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و روده بزرگ، خاصیت دفاعی دارد. سرطان کبد، سومین علت عمده مرگ در جهان است، در حالی که سرطان روده بزرگ در رده چهارم قرار گرفته است.

مطالعات نشان می دهد ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می نمایند، 40 درصد پایین تر است.

طبق تحقیقی که بر روی 489706 نفر انجام شد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در کسانی که روزانه 4 یا 5 فنجان قهوه می خوردند، 15 درصد کمتر بود.

قهوه منجر به بیماری های قلبی نمی گردد و می تواند خطر سکته را کاهش دهداغلب ادعا می گردد کافئین می تواند باعث فشار خون بالا گردد. این درست است، اما اثر آن اندک است (بین 3 تا 4 mm/Hg) و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، معمولا این اثر از بین می رود.

با وجود این، ممکن است در بعضی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.

با این وصف، مطالعات اجرا شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد، مغایر است. در واقع، شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می خورند، کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند.

بعضی تحقیقات نیز نشان می دهد قهوه خورها 20 درصد کمتر دچار سکته قلبی می شوند.

قهوه در رژیم غذایی غربی، بزرگترین منبع آنتی اکسیدان ها محسوب می گردددر فرهنگ غربی، برای کسانی که از رژیم غذایی استاندارد پیروی می نمایند، قهوه سالم ترین جنبه این رژیم محسوب می گردد. علت این امر، وجود مقادیر سرشار آنتی اکسیدان در قهوه است. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان، پیری پوست و غیره دارند. در واقع، آنالیز ها نشان می دهد که اغلب مردم، بیش از میوه ها و سبزی ها، از قهوه، آنتی اکسیدان دریافت می نمایند.

با توجه به نکات گفته شده حرف آخر ما این است که قهوه یکی از سالم ترین نوشیدنی ها در این کره خاکی است.2

افرادی که قهوه مصرف می نمایند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبد قرار دارندکبد انسان یک عضو فوق العاده مهم است که در بدن او صدها نقش متفاوت را ایفا می نماید. کبد به میزان بیش از حد جذب الکل و فروکتوز حساس است.

مرحله نهایی آسیب به کبد سیروز نام دارد و در نتیجه آن بیشتر بخش های کبد به یک بافت اسکار تبدیل می شوند.

افرادی که قهوه می نوشند احتمال بروز سیروز را تا 84 درصد کم می نمایند و آن هایی که روزانه 4 یا بیشتر از 4 فنجان قهوه می خورند بیشترین مقاومت را نسبت به ابتلا به سیروز نشان می دهند.

سرطان کبد بعلاوه یک بیماری شایع است که دومین بیماری سرطان با بیشترین آمار مرگ و میر به شمار می رود. افرادی که قهوه مصرف می نمایند تا 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان کبد قرار دارند.

لاغری و کاهش وزن در طولانی مدتاگر چاقی را هم یک بیماری در نظر بگیریم، قهوه راه چاره بسیار کاربردی برای مبارزه با آن است. کافئین قهوه در مصرف طولانی مدت باعث می گردد متابولیسم بدن افزایش پیدا کند و در نتیجه جلوی اضافه وزن گرفته می گردد و حتی منجر به کاهش وزن هم می گردد. البته نباید انتظار داشته باشید که مثلا در یک ماه مصرف قهوه 10 کیلوگرم لاغر شوید.

طبیعتا چنین اتفاقی نمی افتد اما اگر یک فنجان قهوه را به رژیم غذاییتان اضافه کنید، می توانید امیدوار باشید که به صورت آهسته و پیوسته وزنتان کم گردد.

این کاهش وزن را ممکن است خودتان هم متوجه نشوید چرا که بسیار آهسته است اما بعد از مدتی می بینید که همان پیراهن های محبوبتان که خیلی وقت پیش تنگ شده بودند و گوشه کمد افتاده بودند، دوباره میزان تان شده اند.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف قهوه طول عمر را زیاد می نمایدبا توجه به این که مصرف قهوه باعث کاهش احتمال ابتلای افراد به بسیاری از بیماری های رایج کشنده و بعلاوه خودکشی می گردد، باید بگوییم قهوه می تواند به طول عمر بیشتر یاری کند.

در یک تحقیق طولانی مدت که 402.260 فرد از گروه سنی 50 تا 71 سال حضور داشتند، معین شد کسانی که قهوه مصرف نموده بودند در طول بازه زمانی 12 تا 13 سال تحقیق، به مراتب کمتر در معرض خطر مرگ بودند.

روزانه مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه بیشترین تاثیر مفید آن را در پی دارد، به نحوی که این میزان مصرف احتمال مرگ در مردان و زنان را به ترتیب 12 و 16 درصد کم می نماید.1

نکته: هنگامیکه در صبح خیلی زود، یک فنجان قهوه می نوشیدنوشیدن یک فنجان قهوه در ساعت 6 صبح، هیچ فایده ای برای سطوح انرژی شما ندارد. علتش این است که در چند ساعت اول بعد از بیدار شدن از خواب، سطوح هورمون استرس شما (کورتیزول) در بالاترین میزان خود قرار گرفته است که در واقع، یک افزایش انرژی طبیعی به شما می دهد.

بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که برترین زمان برای نوشیدن اولین فنجان قهوه تان بین 10 صبح و 12 ظهر است، یعنی هنگامیکه سطوح کورتیزول آغاز به پایین آمدن می نمایند.

به این ترتیب، شما از انرژی طبیعی بالای بدنتان بهره خواهید برد و آن کافئین را برای زمانی می گذارید که واقعا به آن احتیاج دارید. اگر اولین فنجان قهوه تان را خیلی زود بنوشید، احتمالا چند ساعت بعد برای حفظ انرژی تان به یک قهوه دیگر احتیاج خواهید داشت و با توجه به تاریخچه شخصی سلامت تان، ممکن است قهوه بیشتر چیز مفیدی نباشد.

برای افرادی که بسختی شرایطی مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری ریفلاکس معده به مری را کنترل می نمایند، ممکن است مضرات قهوه بیش از حد، بیشتر از مزایای آن باشد.3

پی نوشت:

1.cafimafi.com

2.www.chetor.com

3.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1387

به "نوشیدن قهوه چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن قهوه چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید