همه پرسی سوئیس در مخالفت با یاری به جنگ تسلیحاتی دنیا

به گزارش مجله فناوری، سوئیس که در 200 سال گذشته در هیچ جنگ خارجی مشارکت نداشته است، همه پرسی را برگزار می نماید تا تکلیف منع تامین اقتصادی شرکت های تسلیحاتی در این کشور تعیین گردد.

همه پرسی سوئیس در مخالفت با یاری به جنگ تسلیحاتی دنیا

به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج آنالیز محققان مستقل شرکت پروفاندو حاکی است که بانک های سوئیس در شرکت هایی چون لاکهید مارتین، جنرال داینامیکس و نورتروپ گرومن سهام هایی به ارزش تقریبی 11 میلیارد دلار دارند و به این شرکت ها وام می دهند.

این آنالیز نشان می دهد که بانک ملی سوئیس، بانک سرمایه گذاری یوبی اس این کشور و بانک کردیت سوئیس بیشترین مشارکت را در این زمینه دارند.

جولیا کیونگ یکی از روسای حزب سبزهای جوان سوئیس گفت: مقادیر زیادی پول از سوئیس به صنعتی واریز می گردد که از مرگ و نابودی منتفع می گردد.

وی اضافه کرد: کشوری که مدعی بی طرفی است، چگونه می تواند از اقلام جنگی سود برد؟

در همین حال، کنشگران برای برگزاری این همه پرسی 120 هزار امضا جمع نموده اند.

بانک ملی سوئیس با این همه پرسی مخالف است و می گوید این امر باعث بی ثباتی قانونی می گردد و استقلال بانک مرکزی را تضعیف می نماید. بانک یو بی اس نیز برگزاری همه پرسی را رد و اعلام نموده که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تامین اقتصادی تسلیحات ممنوعه در سوئیس را تقبل نمی نماید.

این طرح ابتکاری علیه تجارت جنگ درصدد منع بانک ملی سوئیس و صندوق های بازنشستگی این کشور از داشتن سهام در شرکت هایی است که بیش از 5 درصد فروش تسلیحات و قطعات آن را تامین می نمایند. نتیجه این طرح همچنین می تواند مانع از وام دهی بانک ها به شرکت های دفاعی گردد.

این همه پرسی، تازه ترین موردی است که ارتباط سوئیس با صنعت نظامی را زیر سوال می برد. در سال 1989 نیز مردم سوئیس با انحلال ارتش این کشور مخالفت کردند. سوئیسی ها شش سال قبل نیز خرید جت های جنگنده گریپن را رد کردند.

گروه سوئیس بدون ارتش استدلال می نماید که تکثیر سلاح به جنگ دامن می زند و سوئیس می تواند به وسیله صنعت مدیریت ثروت بیش از معمول خود به غیرنظامی گری یاری کند.

سوئیس علاوه بر سرمایه گذاری در شرکت های خارجی، سلاح نیز فراوری می نماید و بعضی شرکت ها از بانک های این کشور وام می گیرند.

در سال 2019، سوئیس 727.9 میلیون فرانک سوئیس سلاح به 71 کشور صادر کرد که از رقم 510 میلیون فرانک سوئیس در سال 2018 بیشتر بود.

فراوری و فروش سلاح هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی و همچنین مین های زمینی و مهمات خوشه ای در سوئیس ممنوع است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 846

به "همه پرسی سوئیس در مخالفت با یاری به جنگ تسلیحاتی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه پرسی سوئیس در مخالفت با یاری به جنگ تسلیحاتی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید