تور چین: پکن: برای تقویت شراکت راهبردی با ایران آماده ایم

به گزارش مجله فناوری، سخنگوی وزارت خارجه چین در اشاره به سفر پیش روی وزیر خارجه ایران به این کشور گفت، پکن آماده تعمیق بیشتر شراکت راهبردی جامع با تهران است.

تور چین: پکن: برای تقویت شراکت راهبردی با ایران آماده ایم

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری امروز (سه شنبه) خود گفت پکن آماده است شراکت راهبردی با ایران را بیش از پیش تعمیق کند.

به گفته وی، وزیر خارجه چین قرار است روز آدینه (14 ژانویه) میزبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد.

این دیپلمات چینی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات سفر وزیر امور خارجه ایران به چین و انتظارات پکن از این سفر و بعلاوه روابط دو کشور گفت: وانگ یی مشاور دولتی و وزیر امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ملاقات و گفت وگو خواهد نمود.

وی اضافه کرد: چین و ایران از دوستی دیرینه و عمیقی برخوردارند. تحت راهنمایی سران دو کشور، روابط در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. ما قاطعانه از یکدیگر در خصوص مسائل مربوط به منافع اصلی خود حمایت می کنیم، همکاری عملی را به طور کلی به شیوه ای ثابت ارتقا می دهیم و ارتباطات و هماهنگی نزدیک را در امور بین المللی و منطقه ای حفظ می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: در مواجهه با تأثیر کرونا، چین و ایران با یاری به یکدیگر در مواقع ضروری، بر استحکام روابط عمیق ما تأکید کردند. در سال 2021، دو کشور به طور مشترک پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن گرفتند و فصل تازهی را در دوستی ما گشودند.

وی سپس تاکید نمود: چین با قرار گرفتن در یک نقطه شروع تاریخی تازه، آماده همکاری با ایران برای تعمیق بیشتر شراکت راهبردی جامع چین و ایران به نفع دو کشور و دو ملت است.

هفتم فروردین ماه سند برنامه همکاری های جامع ایران و چین در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

سند حاضر یک برنامه جامع در بازه زمانی بلندمدت (25 ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد-برد در زمینه روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی درباره توافقنامه 25 ساله ایران و چین گفت: آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آخر این هفته به دعوت همتای چینی خودش راهی چین است و موضوعات مختلفی را در دستورکار برای گفت وگوها داریم و نقشه راه 25 ساله یکی از این موضوعات است. مجریان آن بخش های مختلف و وزارتخانه های مختلف هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره چالش هایی که دنیا با آن روبرو است و تحریم هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و مقابله ایران و چین با یکجانبه گرایی گفت: دنیا امروز در یک دوراهی قرار گرفته است. دوراهی یکجانبه گرایی که آمریکا از زمان ترامپ شروع کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که بر اساس اجبار است و متاسفانه آمریکا در موضوع آن قرار گرفته است و یا راهی که بر اساس چندجانبه گرایی، گفت وگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست.

خطیب زاده ادامه داد: ایران و چین در این راستا در یک محور قرار دارند و کوشش می نمایند در مقابل این سیاست زور و اجبار و سیاست تحریم و فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشورها از ترتیبات منطقه ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و بعضی کشورها در جنوب و شرق نمایندگی می نمایند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری های بین المللی است. امیدواریم آنهایی که راستا یکجانبه و زور، اجبار، دسیسه و فشار را دنبال می نمایند به این راستا که محتوم در روابط بین المللی است احترام بگذارند و به دامان این موضوع برگردند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1503

به "تور چین: پکن: برای تقویت شراکت راهبردی با ایران آماده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: پکن: برای تقویت شراکت راهبردی با ایران آماده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید