تور اروپا: چالش بزرگ در راه اروپا

به گزارش مجله فناوری، اروپایی ها در پی بروز بحران انرژی خود را برای زمستانی طولانی، سرد و پرهزینه آماده می نمایند؛ اما دلایل رخداد بحران انرژی در اتحادیه اروپا چیست و ابعاد آن تا چه حد برای دولت ها و مردم نگران نماینده است؟

تور اروپا: چالش بزرگ در راه اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش یورونیوز، آژانس بین المللی انرژی(IEA) برآورد نموده که تقاضای جهانی گاز در امسال میلادی 3.6 درصد افزایش می یابد و این احتمال وجود دارد که این افزایش تقاضا تا سال 2024 به 7 درصد بیش از دوران پیش از همه گیری ویروس کرونا برسد. این در حالی است که در سال 2020 و همزمان با رکود و تعطیلی فعالیت های مالی به علت شیوع ویروس کرونا، تقاضای جهانی گاز 1.9 درصد کاهش یافته بود.

در چنین شرایطی، پیش بینی های هواشناسی از وقوع زمستانی بسیار سرد و طولانی در نیمکره شمالی حکایت دارد؛ برخلاف سال 2020 که ساکنان نیمه شمالی کره زمین، زمستانی با سرمای کمتر و کوتاهی را سپری کردند.

همزمان فراوری گاز اروپا فرایندی کاهنده پیدا نموده است. چندین میدان گازی موجود در دریای شمال در حال خشک شدن هستند و ذخایر خرونینگن در هلند، به عنوان بزرگترین میدان گازی اروپا، رو به کاهش گذاشته است و پیش بینی می گردد که استخراج گاز از آن اواسط سال 2022 متوقف گردد.

این امر باعث می گردد اروپا به طور فزاینده ای به واردات گاز وابسته گردد. اتحادیه اروپا حدود 90 درصد از گاز طبیعی مورد احتیاج خود را از خارج از اتحادیه تامین می نماید که در این میان، روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به این اتحادیه است که 43.4 درصد از واردات خارج از اتحادیه اروپا را در سال 2020 تامین نموده است. پس از روسیه، نروژ(20 درصد)، الجزایر(12 درصد)، بریتانیا(5.5 درصد)، ایالات متحده(5 درصد) بزرگ ترین تامین کنندگان گاز وارداتی اتحادیه اروپا بوده اند.

گاز طبیعی پس از نفت و فرآورده های نفتی دومین سوخت پرمصرف در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا است. بر همین اساس، در پی رشد تقاضا و کاهش فراوری، قیمت گاز اروپا در سال 2021 تا به امروز 600 درصد افزایش یافته و در حال حاضر حدود چهار برابر بیشتر از بهار گذشته است.

تازه ترین داده های منتشر شده از سوی اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات)، افزایش قیمت گاز طبیعی، نرخ تورم(3.4 درصد) در کشورهای منطقه یورو را به بالاترین سطح در 13 سال گذشته رسانده است.

در چنین شرایطی، دولت های اروپایی برای حمایت از مصرف کنندگان به فکر اعطای یارانه انرژی، مشخص سقف قیمت و کاهش نرخ مالیات بر انرژی افتاده اند. همزمان، این امیدواری وجود دارد که روسیه صادرات گاز خود را به اروپا افزایش دهد.

فرایند صعودی قیمت گاز، این نگرانی را در اتحادیه اروپا به وجود آورده که با ادامه بی ثباتی نرخ انرژی، مصرف کنندگان اروپایی اعتقاد خود را به کارایی توسعه انرژی های پاک از دست بدهند و تحقق برنامه کاهش فراوری گازهای گلخانه ای با مانع جدی روبرو گردد. بر همین اساس، تشویق مصرف کنندگان خانگی به استفاده از صفحات خورشیدی برای فراوری برق مقرون به صرفه تر افزایش یافته و دولت ها و شرکت های توزیع کننده برق کوشش تازه ای را برای متقاعد کردن مصرف کنندگان برای دریافت وام های بدون بهره برای استقرار صفحات خورشیدی و فروش مازاد فراوری به نرخ های تشویقی، شروع نموده اند.

البته مطابق اعلام یورواستات، برق فراوری شده به وسیله سوزاندن سوخت های فسیلی در فاصله سال 2007 تا سال 2020 حدود 55 درصد کاهش یافته است ولی هنوز بیش از یک پنجم برق اروپا با استفاده از گاز طبیعی تامین می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1353

به "تور اروپا: چالش بزرگ در راه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: چالش بزرگ در راه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید