تور ارزان اروپا: چین و اروپا در مریخ تماس رادیویی برقرار کردند

به گزارش مجله فناوری، برای نخستین بار یک عملیات ارتباطی جالب میان فضاپیماها شکل گرفت و مریخ نورد چین داده های خود را با یاری مدارگرد اروپا به زمین فرستاد.

تور ارزان اروپا: چین و اروپا در مریخ تماس رادیویی برقرار کردند

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

مریخ نورد چینی ژورونگ (Zhurong) از شش ماه پیش روی سطح سیاره سرخ قدم می زند و مأموریت علمی خود را پیش می برد. علاوه بر این اما در نوامبر سال جاری فضاپیمای مارس اکسپرس (ESA) یک سری آزمایش های ارتباطی را با مریخ نورد انجام داد و طی آن با موفقیت داده هایی را که به وسیله مریخ نورد ارسال شده بود، دریافت کرد و آن ها را به زمین و تیم ژورونگ در چین فرستاد.

ساعت 13:07 به وقت اروپای مرکزی (15:37 به وقت تهران) 7 نوامبر (16 آبان) هامونه اتوپیا؛ مریخ نورد ژورونگ که به وسیله مدارگرد تیان ون-1 (Tianwen-1) فرماندهی می گردد، فرستنده رادیویی خود را به سمت آسمان مریخ هدف گرفت زیرا هر آن ممکن بود فضاپیمای مارس اکسپرس از بالای سرش بگذرد. ژورونگ فرستادن سیگنال را شروع کرد اما هیچ راهی برای اطلاع از دریافت صحیح پیغام وجود نداشت.

کاوشگرها و مریخ نوردها در مریخ داده هایی را جمع آوری می نمایند که به دانشمندان یاری می نماید به پرسش های اساسی درباره ساختار زمین شناختی، جو، محیط سطحی، تاریخچه آب و پتانسیل حیات در سیاره سرخ پاسخ دهند.

برای رسیدن این اطلاعات به زمین، کاوشگرها ابتدا داده ها را به فضاپیماهای مداری مریخ می فرستند و سپس این مدارگردها از فرستنده های بسیار بزرگ تر و قدرتمندتر خود برای انتقال داده ها در فضا به زمین استفاده می نمایند.

به گفته جیمز گادفری (James Godfrey) مدیر عملیات فضاپیمای مارس اکسپرس معمولا مدارگردی مانند مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا، سیگنالی مانند سلام را به سطح نورد می فرستد. سپس مریخ نورد پاسخی را برای برقراری ارتباط پایدار و شروع تبادل دو سویه اطلاعات ارسال می نماید.

اما این فرایند به سازگاری سیستم رادیویی مریخ نورد با مدارگرد بستگی دارد. چون مارس اکسپرس سیگنال سلام خود را با استفاده از فرکانس های ارتباطی متفاوت با فرکانس های مریخ نورد چینی ژورونگ، می فرستد، ارتباط دو طرفه امکان پذیر نیست. اما در سمت دیگر، ژورونگ این توانایی را دارد که با استفاده از فرکانسی که مارس اکسپرس می تواند دریافت کند، سیگنال ارسال کند.

رادیوی رله در مارس اکسپرس هم حالتی دارد که این ارتباط یک طرفه را امکان پذیر می سازد. ارتباطی کور که در آن فرستنده نمی تواند مطمئن باشد سیگنال های ارسالی در مقصد دریافت شده است یا خیر. این روش تا کنون در یک فضاپیما آزمایش نشده بود.

در ماه نوامبر اما تیم های مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا و ژورونگ سازمان ملی فضایی چین (CNSA) یک سری آزمایش های ارتباطی انجام دادند که در آن مارس اکسپرس از این حالت ارتباط کور برای گوش دادن به سیگنال های فرستاده شده به وسیله کاوشگر ژورونگ استفاده کرد. این آزمایش ها در 20 نوامبر (29 آبان) با یک آزمایش موفقیت آمیز به اوج خود رسید.

گرهارد بیلیگ از آژانس فضایی اروپا گفت: مارس اکسپرس سیگنال های ارسال شده به وسیله مریخ نورد را با موفقیت دریافت کرد و همکاران ما در تیم ژورونگ تأیید کردند که همه داده ها با کیفیت بسیار خوبی به زمین رسیده اند. ما مشتاقانه منتظر انجام آزمایش های بیشتری در آینده برای ادامه آزمایش و بهبود بیشتر این روش ارتباط بین مأموریت های فضایی هستیم.

داده های فرستاده شده به وسیله مارس اکسپرس روی زمین به وسیله آنتن های ارتباطی فضای دوردست در مرکز عملیات فضایی ESA در دارمشات آلمان دریافت شد. از آنجا این داده ها به تیم ژورونگ در مرکز کنترل پرواز هوافضای پکن ارسال و در نهایت موفقیت آزمایش تأیید شد.

بدین ترتیب در 29 آبان مدارگرد با موفقیت 233 کیلوبایت داده جمع آوری کرد و به زمین فرستاد. تیم های ماموریت اکنون در حال برنامه ریزی آزمایش های اضافی برای آینده هستند. به گفته آژانس فضایی اروپا آزمایش بعدی نرخ تبادل بیت و مدت زمان پرواز مدارگرد بر فراز مریخ نورد را آنالیز می نماید.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از رله داده های مریخ نورد ژورونگ به وسیله مدارگرد آژانس فضایی اروپا

Credit: ESA

منابع: SciTechDaily, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1594

به "تور ارزان اروپا: چین و اروپا در مریخ تماس رادیویی برقرار کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان اروپا: چین و اروپا در مریخ تماس رادیویی برقرار کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید