اعتراف انگلیس به بدهکاری 400 میلیون پوندی به ایران

به گزارش مجله فناوری، تهران (پانا) - معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس درباره بدهی 400 میلیون پوندی کشورش به ایران گفت ما اعتراف می کنیم که این پول متعلق به ایران است و باید به این کشور پرداخت گردد. اما پیچیدگی کلیدی کار در این است که ایران مشمول تحریم های پیچیده ای است و چگونگی پرداخت این مبلغ بخشی از ماجراست.

اعتراف انگلیس به بدهکاری 400 میلیون پوندی به ایران

به گزارش ایرنا، معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به ضرورت پرداخت طلب 400 میلیون پوندی ایران از لندن در پرونده تانک های چیفتن، برای اولین بار توضیح داد که کوشش هایی زیادی برای عودت این بدهی در جریان است.

سایمون مک دونالد امروز (دوشنبه) در گفت وگو با شبکه رادیویی بی بی سی گفت: ما اعتراف می کنیم که این پول متعلق به ایران است و باید به این کشور پرداخت گردد. اما پیچیدگی کلیدی کار در این است که ایران مشمول تحریم های پیچیده ای است و چگونگی پرداخت این مبلغ بخشی از ماجراست. وی توضیح داد که کوشش های گسترده ای در این رابطه در جریان است.

او در برابر این سوال که چرا کوشش های اجرا شده تا به امروز به حل این مناقشه منجر نشده پاسخی نداد اما اشاره نمود که دادگاه بعدی این پرونده در ماه آوریل(اردیبهشت) برگزار می گردد.

بدهی انگلیس به ایران مربوط به خرید تانک های چیفتن در سال 1350شمسی بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و 500 دستگاه تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل گردد.

به گزارش گاردین، این قرارداد را شاهپور ریپورتر چهره سیاسی مرموز رژیم شاه ترتیب می دهد و محمدرضا پهلوی را ترغیب می نماید که به جای خرید تانک های المانی از انگلیس تانک چیفتن خریداری کند.

بنا بر این گزارش، ریپورتر عامل سازمان جاسوسی انگلیس بود که با انعقاد این قرارداد توانست به اقتصاد دچار رکود ان زمان انگلیس جانی تازه بخشد. به نوشته این روزنامه انگلیسی، شاهپور ریپورتر در سال 1973 میلادی به پاس یاری به منافع انگلیس در ایران از ملکه انگلیس مقام شوالیه دریافت می نماید.

پس از انقلاب اسلامی این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت نموده بود، خواهان بازپس گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود 20 میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می گیرد. دولت انگلیس تا به امروز به بهانه تحریم ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی نموده است.

بعضی کارشناسان مالی معتقدند که انگلیس با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران در نزدیک به 48 سال گذشته سود قابل توجهی را کسب نموده است. رای نهایی دادگاه درباره این بدهی قرار بود اسفند ماه سال گذشته صادر گردد که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاد.

گاردین از نشانه های مقدماتی در خصوص تمایل امریکا برای آسان کردن تحریم ها علیه ایران اطلاع داد تا ایران بتواند به دارایی هایش در بانک های خارجی دسترسی پیدا کند. این درحالیست که به نوشته این نشریه انگلیسی آمریکا در کوشش است تا برای مذاکره درباره آینده برجام، روی ایران فشار بیاورد.

آمریکا ماه گذشته برای شرکت در نشست غیر رسمی اعضای برجام با حضور ایران اعلام آمادگی کرد. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیان نمود که با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1025

به "اعتراف انگلیس به بدهکاری 400 میلیون پوندی به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف انگلیس به بدهکاری 400 میلیون پوندی به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید