به ملاقات گلستان از باب عالی

به گزارش مجله فناوری، مدتی پیش خبر بازگشایی باب عالی کاخ گلستان به روی بازدیدکنندگان رسانه ای شد. ین اقدام به گفته مسئولان کاخ گلستان برای نخستین بار بعد از 50 سال انجام می گردد و مردم می توانند از خیابان ناصرخسرو به کاخ گلستان دسترسی داشته باشند.

به ملاقات گلستان از باب عالی

خبرنگاران- زینب زینال زاده: االبته بازگشایی باب عالی علاوه بر ایجاد دسترسی جدید بازدیدنمایندگان به کاخ گلستان، سبب ایجاد محور گردشگری در خیابان ناصرخسرو و هموار شدن راستا بازدید از کاخ گلستان به دارالفنون و خانه امام آدینه می گردد.

کاخ گلستان یکی از باشکوه ترین مجموعه های تاریخی پایتخت است که در حاشیه میدان ارگ و در نزدیکی بازار عظیم تهران و در خیابان پانزده خرداد واقع شده است. این بنای بی نظیر و شاهکار عصر قاجار با قدمت 440 ساله، سال 1392 در سی و هفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. کاخ گستان که از آن با عنوان مرکز هنر و معماری قاجار هم یاد می گردد، نمونه برجسته ای است که تا به امروز منبع الهام بخش هنرمندان و معماران ایرانی زیادی بوده است.

شمس العماره، خلوت کریم خانی، ایوان تخت مرمر، عمارت بادگیر، نگارخانه و تالارهایی مثل تالار آیینه، تالار سلام، تالار سفره خانه، تالار الماس و تالار برلیان بخش های مختلف این کاخ باشکوه هستند. سال های زیادی است که بازدیدنمایندگان کاخ گلستان برای ورود و خروج به این مجموعه باشکوه از دری که در خیابان 15 خرداد واقع شده است، استفاده می نمایند.

رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان می گوید: وجود یک در برای ورود و خروج بازدیدنمایندگان به این مجموعه تاریخی قطعاً جوابگو نیست و در سال های گذشته کوشش کردیم با حمایت متولیان، باب عالی را که تنها در تاریخی به جامانده کاخ است، بازگشایی کنیم که بنا به دلایلی این امر محقق نشد.اکنون پس از سال ها پیگیری و آنالیز و ارائه راهکارها و طرح های مختلف آفرین امامی خبر بازگشایی باب عالی را می دهد در شرح بیشتر می گوید: باب عالی در ضلع شرقی کاخ گلستان واقع شده است و در گذشته یعنی قبل از انقلاب برای رفت وآمد به کتابخانه سلطنتی از آن استفاده می شد. در حقیقت از آن استفاده تشریفاتی می شد که از اواسط دوره پهلوی دوم بسته شد و دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

  • اتصال محور گردشگری

به گفته امامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این در همچنان بسته ماند، اما با توجه به تعداد زیاد مراجعه نمایندگان قطعاً احتیاج به بازگشایی آن بود. او در شرح بیشتر می گوید: در محدوده و اطراف کاخ گلستان یک محور گردشگری شامل خانه امام آدینه، خیابان ناصرخسرو، میدان توپخانه و مدرسه درالفنون تعریف شده است که با بسته شدن باب عالی این محور گردشگری دچار گسستگی شد.رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان بازگشایی باب عالی را پیوند محور گردشگری می داند و می گوید: این بازگشایی چند مزیت دارد. اول از همه با ایجاد آن، دسترسی و اتصال میان محور گردشگری تعریف شد. به این معنا که بازدیدنمایندگان به راحتی می توانند از باب عالی به خیابان ناصرخسرو، مدرسه دارالفنون و خانه امام آدینه دسترسی داشته باشند. دوم اینکه این باب می تواند در زمان شلوغی، رفت وآمد بازدیدنمایندگان را تسهیل کند.

  • بازگشایی، اواخر شهریور

باب عالی طی سال ها به دلایل فنی و فیزیکی بسته مانده بود. آفرین امامی به این موضوع اشاره می نماید و می گوید: اواخر سال گذشته در جلسه شورای راهبردی کاخ گلستان طرح توجیهی و معماری درباره بازگشایی باب عالی ارائه شد و مسئولان هم موافقت کردند. با بازگشایی این در بازدیدنمایندگانی که در خیابان ناصرخسرو تردد می نمایند، می توانند از این در وارد کاخ گلستان شوند و کسانی هم که در خیابان 15 خرداد هستند، می توانند از در ورودی داخل این خیابان به مجموعه وارد شوند. در حقیقت با بازگشایی باب عالی می توانیم خدمات بهتری به بازدیدنمایندگان داخلی و خارجی ارائه دهیم. امامی با اشاره به زمان بازگشایی باب عالی کاخ گلستان می گوید: امیدواریم این بازگشایی اواخر شهریور ماه انجام گردد. هرچند این کار برای مدت 4 تا 5 ماه آزمایشی خواهد بود تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف را شناسایی و مسائل پیش رو را رفع کنیم.

  • مطالبه ای که محقق شد

دسترسی به مجموعه جهانی کاخ گلستان از خیابان 15 خرداد برای همه شهروندان میسر نبود و مردم تمایل داشتند متولیان دسترسی های دیگری هم ایجاد نمایند. باب عالی در خیابان ناصرخسرو یکی از گزینه ها بود که مردم تمایل داشتند هرچه زودتر این در بازگشایی گردد. علاوه بر مسئولان کاخ گلستان، مدیران شهری منطقه 12 هم پیگیر بازگشایی باب عالی در ضلع شرقی کاخ گلستان بودند. مینا مرادی کارشناس گردشگری شهرداری منطقه 12 با ابراز خرسندی از بازگشایی باب عالی می گوید: کسانی که در خیابان ناصرخسرو و کوچه مروی تردد می کردند، به کاخ گلستان دسترسی نداشتند و به همین دلیل از تماشای زیبایی های این بنای تاریخی صرف نظر می کردند. با بازگشایی باب عالی این دسترسی ایجاد می گردد و تعداد بازدیدنمایندگان افزایش می یابد.

خیابان ناصرخسرو برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی بهسازی شده است. مرادی این مطلب را بیان می نماید و می گوید: خیابان ناصرخسرو سنگفرش شده است و برای رفاه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از تردد خودروها در آن جلوگیری می گردد. همچنین براساس توافقات اجرا شده مأموران انتظامی در حوالی باب عالی حضور خواهند داشت تا امنیت بازدیدنمایندگان تأمین گردد.

بازسازی ساعت شمس العماره هم کار دیگری است که توسط شهرداری منطقه 12 انجام می گردد و محمدعلی سعادتی شهردار منطقه هم در این مورد قول مساعد داده است. کارشناس گردشگری شهرداری منطقه 12 در شرح بیشتر می گوید: این ساعت روی ساختمان شمس العماره و کنار بنای باب عالی واقع شده است که از شهردار منطقه 12 درخواست نموده ایم کار بازسازی ساعت انجام گردد تا همزمان با بازگشایی این در یکبار دیگر صدای زنگ این ساعت در بازار بپیچد.

  • رضایت مردم از دسترسی به کاخ از خیابان ناصرخسرو

هر چند این روزها به دلیل بیماری کرونا رفت وآمد به کاخ گلستان کم یا متوقف شده است، اما این شرایط موقتی است و به زودی با کنترل بیماری باز هم می توانیم شاهد حضور بازدیدنمایندگان در کاخ زیبای گلستان باشیم.

موضوع بازگشایی باب عالی کاخ گلستان در خیابان ناصرخسرو را با شهروندان در میان گذاشتیم و بیشتر مردم ابراز خرسندی کردند. مینو احمدی از جمله کسانی است که به گفته خودش به تاریخ علاقه دارد و چندین باز از کاخ گلستان بازدید نموده است. او می گوید: کاخ گلستان آنقدر باشکوه است که با اینکه بیش از 10 بار از آن بازدید نموده ام، اما هر بار که قدم داخل کاخ می گذارم، برایم تازگی دارد. بازگشایی در قدیمی از خیابان ناصرخسرو قطعاً رفت وآمد مردم را آسان تر می نماید و مانع از تجمع مقابل در ورودی اصلی در خیابان 15 خرداد می گردد. بعضی از کاسبان اطراف خیابان ناصرخسرو از جمله کوچه مروی هم بازگشایی باب عالی را از نظر مالی خوب ارزیابی می نمایند.

حسین رکنی به عنوان نماینده کاسبان می گوید: رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی از خیابان ناصرخسرو به کاخ گلستان سبب رونق مالی می گردد و امیدواریم این کار هرچه سریع تر انجام گردد و به زودی شاهد حضور مردم در این بخش از کاخ گلستان باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 659

به "به ملاقات گلستان از باب عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ملاقات گلستان از باب عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید