جهاندار در مرتد از تکرار به خوبی استفاده نموده است

به گزارش مجله فناوری، به گزارش خبرنگاران ، سومین نشست نقد و آنالیز کتاب های برگزیده دوره های جشنواره قلم زرین با موضوع آنالیز مجموعه شعرهای مرتد و همان گندم اول سروده مهدی جهاندار و عباس باقری با حضور نویسندگان اثر، محمود اکرامی فر و علی داوودی؛ منتقدان نشست، چهره های ادبی و شاعران به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار گردید.

جهاندار در مرتد از تکرار به خوبی استفاده نموده است

در این نشست، محمود اکرامی فر، دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران درباره مجموعه شعر مرتد گفت: مهدی جهاندار شاعر این مجموعه متولد 1358 است و کتابش که در شهرستان ادب به چاپ رسیده، شامل غزل های حماسی این شاعر است. شعر برای جهاندار هدف نیست بلکه وسیله ای برای انتقال پیغام است. شعر برای جهاندار وسیله ای برای انتقال پیغام های اجتماعی، دینی و تعهد به خود و جامعه و به عبارتی برای شعر ابزار انتقال پیغام است.

وی با بیان اینکه زبانی که جهاندار انتخاب نموده قدیمی است و نمادهای شعر وی کلاسیک و دست مالی شده است، بیان نمود: ما دو شیوه انتقال پیغام داریم یکی آشنایی زدایی است که در آن شاعر حرف های خلاف عادت می زند تا مخاطب را میخکوب کند و روش دیگر آشنایی است که در آن شاعر از داشته های مخاطب استفاده و پیغام جدیدی را به آن اضافه می نماید.

اکرامی فر اضافه نمود: جهاندار از شیوه و قالب آشنایی برای پیغام هایش استفاده نموده و اساسا برای انتقال پیغام های دینی، سیاسی، اجتماعی در محتوا اغلب از شیوه آشنایی استفاده می نماید چون نمی خواهد مخاطب را درگیر آشنازدایی کند.

دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: جهاندار حتی از ضرب المثل هایی استفاده نموده که با زیست مردم همخوان است؛ حتی در داستان و تلمیحی که در شعر آورده از شیوه آشنایی بهره برده است.

وی اضافه نمود: جهاندار گاهی نیز سهل انگاری هایی در کتاب دارد؛ به گونه ای که گاهی کلمات به صورت متعهدانه به کار گرفته نشده است.

دبیر محافل ادبی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با اشاره به کاربرد تکرار در اشعار جهاندار اظهار کرد: گاهی تکرار برای تعلیق، گاه برای تأکید و گاهی برای بی تفاوت سازی است. وقتی ما یک مسئله را بیش از حد تکرار می کنیم ممکن است به دلزدگی بیانجامد. بعلاوه گاهی برای بی تفاوت کردن از تکرار می توان استفاده کرد؛ بنابراین تکرار در شعر گاهی می تواند به تعمیق و گاه به بی تفاوتی منجر گردد. جهاندار در کتاب از تکرار به خوبی استفاده نموده و به بی تفاوتی نمی انجامد.

اکرامی فر اضافه نمود: جهاندار از محتوا و اشعار دیگران به خوبی استفاده نموده است. به عنوان مثال این بیت آخرین فریادها را بر لب دریا زدیم... دست بیرون مانده از دریا آخرین فریاد است... توانسته از انگاره ذهنی پیشین مخاطب درباره معنای دریا و سیر آن به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به اقتصاد ادبی گفت: شاعر در شعرهایش مضمون، تصویر و خیال دارد و این مفاهیم در واقع سرمایه های ادبی اوست. جهاندار در دو جشنواره ادبی با این کتاب جایزه گرفته؛ بنابراین مرتد اثر بسیار خوبی است و سخنان من به معنای کاهش ارزش او نیست و به نظر من مرتد ارزش خواندن و تعمق را دارد.

باقری به خوبی از ظرفیت شعر سپید استفاده نموده است

علی داوودی نیز درباره کتاب همان گندم اول سخن گفت و بیان نمود: جشنواره قلم زرین باید موجب گردد که کتاب های خوب دیده شوند و برگزاری این نشست ها می تواند به معرفی این آثار بیانجامد.

وی درباره شاعر کتاب همان گندم اول شرح داد: عباس باقری متولد 1334 و در آستانه هفتادسالگی است. شعرهای نو و سپید از قابلیت های تخصصی اوست. همواره در مواجهه با یک کتاب این سوال برایم مطرح می گردد که صرف نظر از قالب ها برانگیزاننده شاعر چیست و حرف هایی که شاعر برای شعرش پیدا می نماید در او انگیزه ایجاد می نماید یا فضای جدیدی از زندگی و تجربه باعث سرودن شعر می گردد؟ معتقدم هر کدام از این ها می تواند انگیزه ایجاد کند.

داوودی با بیان اینکه شعر سپید به لحاظ قالب و فرم یکی از بزرگترین بهانه ها برای متفاوت حرف زدن است و شاعر می تواند با صمیمیت و آزادی عمل شعر بگوید، بیان نمود: شعر سپید جریان شناخته شده ای در شعر است و باقری در این کتاب به خوبی از ظرفیت شعر سپید استفاده نموده است. بعلاوه در همه اشعار باقری نوعی سادگی دیده می گردد که در مقایسه با شعرهای دیگر تفاوت زبانی دارد و ساده تر شده است.

این منتقد ادبی اضافه نمود: بومی گرایی از دیگر ویژگی های شعر باقری است و می توان منطقه زیستی شاعر و مفاهیم خاص آن منطقه را در اشعارش دید. در این کتاب اشعار ساده، صریح و بدون استعاره دیده می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1748

به "جهاندار در مرتد از تکرار به خوبی استفاده نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهاندار در مرتد از تکرار به خوبی استفاده نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید