داعش به دنبال بنای خلافت خود در جنوب شرق آسیاست

به گزارش مجله فناوری، شبه نظامیان داعشی در جنوب شرق آسیا که در مقیاس صدها نفری برای این گروه تروریستی در عراق و سوریه می جنگیدند اکنون جذب نبرد دیگری در نزدیک کشورهایشان یعنی نبرد در جنوب فیلیپین می شوند و این سناریو زنگ خطر را برای واشنگتن به صدا درآورده است.

داعش به دنبال بنای خلافت خود در جنوب شرق آسیاست

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی لحظه آخری همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، درگیری های اخیر با شبه نظامیان وابسته به داعش در شهر ماراوی در جنوب فیلیپین بیش از 300 کشته برجای گذاشته و مسائل و کمبودهای نیروهای امنیتی فیلیپین و همچنین ابعاد گسترش فعالیت افراط گران در منطقه را فاش نموده است.

روزنامه فایننشال تایمز در شماره امروز خود نوشت، داعش و افراطی ها فعالیت های خود را به جنوب شرق آسیا کشانده اند.

این روزنامه آورده است: افراطی های داعش در حال حاضر روی رویای تاسیس خلافت خودخوانده خود در جنوب شرق آسیا

کار می نمایند و هر روز با ادامه محاصره خونین طولانی شهر ماراوی هشدارها درباره افزایش نفوذ آنها بیشتر می گردد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش به کنگره کشورش گفت: سه سال پیش اقدام مقام های آمریکایی در لغو یک عملیات نظامی پرسابقه آمریکا برای یاری به نیروهای فیلیپینی به منظور مهار شبه نظامیان افراط گر اقدامی نا به هنگام بود.

این در حالی است که تعداد کمی از نیروهای ویژه آمریکایی در قالب نقش مشاوره و حمایت همچنان در فیلیپین باقی مانده اند و آمریکا برای یاری به نیروهای این کشور به منظور بازپس گیری شهر ماراوی در حال پشتیبانی هوایی است.

با این حال قانونگذاران آمریکایی از جمله از حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ خواستار نقش بزرگتر آمریکا برای مقابله با این بحران هستند و اظهار نگرانی نموده اند، این منطقه تبدیل به نقطه جذب شبه نظامیان افراط گر جنوب شرق آسیا شده است.

سناتور جونی ارنست از حزب جمهوری خواه گفت: من نمی دانم داعش راهنمایی عملیات های آنجا را در دست دارد یا خیر اما مطمئنا آنها می خواهند شبه نظامیانشان به این منطقه بروند. ما باید این شرایط را رفع کنیم و اجازه ندهیم از کنترل خارج گردد.

مقام های اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم آمریکا عنوان کردند که داعش علنا بیعت های چند گروه در فیلیپین را پذیرفته است.

داعش در ژوئن 2016 در ویدئویی از پیروانش در جنوب شرق آسیا خواست تا اگر نمی توانند خود را به سوریه برسانند به فیلیپین بروند.

در میان شبه نظامیان داعش در شهر ماراوی بنا به گفته ارتش فیلیپین حدود 40 شبه نظامی متعلق به کشورهای همسایه از جمله اندونزی و مالزی حضور دارند.

بعضی گزارش ها نیز حاکی از آن بودند که طی درگیری های این شهر یک شبه نظامی عربستانی، یک چچنی و یک یمنی کشته شدند.

یک ویدئوی ارتش فیلیپین که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس نهاده شد، نشان داد که ائتلافی از شبه نظامیان محلی هم پیمان داعش در حال هماهنگ کردن حملاتی پیچیده در جنوب فیلیپین هستند و در میان آنها یک رهبر داعش در جنوب شرق آسیا به نام ایسنیلون هاپیلون حضور دارد.

او یک فیلیپینی است که واشنگتن در فهرست تروریست های تحت تعقیب خود برای سرش پنج میلیون دلار جایزه مشخص نموده است.

مقام های آمریکایی درحال ارزیابی هستند که ببینند آیا کسی از حدود 1000 تبعه جنوب شرق آسیا که برای جنگ در سال های اخیر به عراق و سوریه رفته اند در میان شبه نظامیان فیلیپینی می جنگد یا خیر. آنها نگران هستند مناطق با کنترل ضعیف در نزدیکی مناطق مسلمان نشین فیلیپین در اطراف شهر ماراوی بار دیگر مشابه شرایط دهه 1990 این منطقه را به یک کانون تروریستی تبدیل کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 157

به "داعش به دنبال بنای خلافت خود در جنوب شرق آسیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داعش به دنبال بنای خلافت خود در جنوب شرق آسیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید