زنجان با 36 برنامه به استقبال روز جهانی صنایع دستی می رود

به گزارش مجله فناوری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، از برگزاری برنامه های متعدد در روز جهانی و هفته صنایع دستی اطلاع داد.

زنجان با 36 برنامه به استقبال روز جهانی صنایع دستی می رود

به گزارش خبرنگاران زنجان، امیر ارجمند، گفت: هر ساله با نزدیک شدن به روز جهانی و هفته صنایع دستی (20 خردادماه) و اهمیت این روز و به پاس کوشش هنرمندان و فعالان این عرصه برنامه های متعدد و متنوعی در دستور کار معاونت صنایع دستی استان ها قرار می گیرد. سال جاری هم چون سال های گذشته استان زنجان برنامه های متعدد در نظر گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اضافه نمود: افتتاح موزه صنایع دستی در عمارت دارایی، رونمایی از کتاب پژوهشی در ملیله سازی زنجان، رونمایی از اثر شاخص علیرضا لطفی رضایی، نام گذاری کارگاه های صنایع دستی به نام شهدای نامی زنجان به تعداد دو تابلو، بازدید از 36 کارگاه شاخص در سطح استان به همراه اهدای لوح تقدیر، آغاز دوره آموزشی مینای ملیله (باز زنده سازی) در راستای برنامه های شهر جهانی ملیله، آغاز دوره آموزشی جاجیم بافی و پرده بافی (باز زنده سازی) در شهرستان طارم، ملاقات با پیشکسوتان صنایع دستی و نشست همکاران معاونت صنایع دستی با مدیرکل و تقدیر از کارکنان معاونت، از جمله برنامه های این هفته است.

وی ادامه داد: حدود 8000 نفر به طور مستقیم در این حوزه فعالیت دارند. بعلاوه دو نشان جغرافیایی ملی در رشته ملیله کاری و چاقوسازی، ثبت جهانی شهر ملیله، هفت نشان بین المللی که 5 اثر در رشته ملیله کاری، یک اثر در سازسازی و یک اثر در رشته قلم تراش، 170 اثر فاخر و 66 اثر نشان ملی در زمینه ملیله، چاقوسازی، چاروق، قلم زنی روی مس، انگشترسازی، پلاس بافی، بافتنی سنتی، نمدمالی، نقاشی لاکی، لاک تراشی چوب و سازسازی سنتی و ... اخذ شده است.

ارجمند در ادامه بیان نمود: 20 خردادماه هر ساله به اسم روز جهانی صنایع دستی گرامی داشته می گردد و فرصتی برای توجه به فعالان و دست اندرکاران این عرصه است که نمودی از میراث کهن ایرانیان است. هر محصول صنایع دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی است و صادرات صنایع دستی علاوه بر ارزآوری، در حقیقت صادرات فرهنگ ایرانی و صنایع دستی عالی ترین حوزه برای برنامه ریزی و دست یابی به شعار جهش فراوری است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1208

به "زنجان با 36 برنامه به استقبال روز جهانی صنایع دستی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجان با 36 برنامه به استقبال روز جهانی صنایع دستی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید