عراق در خلاء قدرت، آیا سرنوشت سوریه در انتظار عراق است؟

به گزارش مجله فناوری، در روزهای گذشته با وجود اینکه دولت عراق اقداماتی را برای کم کردن تنش ها میان دولت و معترضان به انجام رساند، اما خیابان ها هنوز شاهد حضور مردم است.

عراق در خلاء قدرت، آیا سرنوشت سوریه در انتظار عراق است؟

مهسا مژدهی: در عراق هفته ای که گذشت پر از تنش و اتفاقات گوناگون بود. ماجرای پیدا کردن یک نخست وزیر هنوز در ابهام واقع شده است و معترضان گزینه هایی که دولت پیشنهاد می دهد را قبل ندارند . از سوی دیگر مجلس کنندگان دست به تغییر قانون انتخابات زده که بر اساس آن دیگر احزاب نمی توانند با استفاده از شهرت و قدمت و وابستگی های قومی خود کرسی های مجلس را پر کنند. هنوز تعیین نیست که این موضوع تا چه اندازه بتواند دل معترضان را نرم کند. در ادامه پرونده ای از تحولات اخیر عراق را می خوانیم:

انتخاب نخست وزیر باز به کجا رسید؟

یک منبع در نهاد ریاست جمهوری عراق روز پنج شنبه گذشته اعلام کرد، رییس جمهوری این کشور تعیین نخست وزیر جدید را تا روز یکشنبه (یکم دی ماه) به تعویق خواهد افتاد. با پایان این ضرب الاجل باز هم تعیین شد که انتخاب نخست وزیری در عراق به این سرعت امکان پذیر نیست. همچنین در پایان اذرماه معترضین اسامی پنج نامزد برای تصدی نخست وزیری را اعلام کردند. به گفته یک منبع مجلسی عراقی سه نام جدید برای اینکه عهده دار سمت نخست وزیری شوند، نامزد شده اند.این منبع به شبکه السومریه گفت : نام توفیق حمود الیاسری و علی عبدالامیر علاوی هم به عنوان نامزدهای تصدی نخست وزیری مطرح شده است. از سوی دیگر در همان زمان فائق الشیخ علی از کنندگان مجلس عراق اعلام کرد نامزدی خود را برای تصدی نخست وزیری آینده از طریق درخواست رسمی که برای برهم صالح رئیس جمهور فرستاده اعلام کرد. با وجود اضافه شدن بر فهرست کسانی که تمایل دارند نخست وزیر عراق باشند، این کشور شاهد کناره گیری یک چهره مهم هم بود. روز چهارم دی ماه قصی السهیل از نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری عراق انصراف داد.

بعد از انصراف قصی السهیل نام دیگری اعلام شد که اعتراضات را باز هم شعله ور کرد. به دنبال اعلام نامزدی اسعد العیدانی برای نخست وزیری عراق شماری از مردم بغداد و بصره در مخالفت با این موضوع دست به اعتراض زدند. فراکسیون سازندگی به دنبال ناکامی در معرفی قصی السهیل و اعتراضات مردمی در بغداد و چند شهر دیگر عراق روز چهارشنبه اسعد العیدانی استاندار پیشین بصره را به عنوان نامزد جدید معرفی کرد.

این حوادث در حالی رخ می دهند که مرجع عالی قدر شیعیان عراق خواهان انتخابات زودهنگام برای خروج از بحران فعلی در این کشور شده است. همچنین پایگاه اطلاع رسانی عتبه حسینیه، با بازنشر موضع قبلی مرجعیت عالی شیعیان در عراق درباره انتخاب نخست وزیر در سال 2018، از حمایت وی از گزینه پیشنهادی فراکسیون اکثریت مجلس خبر داده است.

تجدید قوای داعش

نگرانی ها از بابت ظهور مجدد داعش از ماه گذشته تا به امروز خیلی بیشتر شده است. اوایل اذر ماه درگیری میان داعش و حشدالشعبی باعث شد تا نگاه ها دوباره به سمت این گروه برشود. روز سی ام اذر هم یکبار دیگر چنین حملاتی در عراق تکرار شد و حشد شعبی عراق از ناکام ماندن عملیات داعش در جنوب موصل خبر داد. فرماندهی عملیات مشترک نیز یک فایل ویدیویی را منتشر کرد که جنگنده های اف - 16 عراق مقرهای داعش را در رشته کوه های حمرین را هدف می گیرند. حشد شعبی عراق همان زمان در بیانیه ای اعلام کرد: تیپ هشت حشد شعبی به اطلاعاتی در مورد حضور گروهک های داعش در جنوب موصل دست یافت که قصد داشتند عملیات تروریستی را انجام دهند.

حشد شعبی همچنین اعلام کرد: گروهی از تیپ هشت به سمت عناصر داعش حرکت کردند و با آنها وارد درگیری شدند، اعضای داعش مجبور شدند به مکانی ناتعیین فرار کنند و عملیات آنها ناکام ماند.

به تازگی فرماندهان نیروهای کُرد عراق هشدار دادند گروه تروریستی مرحله تجدید قوای خود را به اتمام رسانده و ناآرامی های اخیر در این کشور، این منطقه را به بهشتی برای داعشی ها تبدیل کرده است. با گذشت دو سال از شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، شواهد موجود درخصوص سازماندهی مجدد نیروهای داعش در عراق رو به افزایش است. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه بی بی سی، لاهور طالبانی یک مقام ضدتروریسم کُرد عراق گفت، اکنون شبه نظامیان داعش مهارت بیش تری نسبت به قبل پیدا کرده اند و حتی از القاعده قوی تر شده اند. طالبانی گفت: آن ها تکنیک ها و تاکتیک های بهتر و پول بیشتری در اختیار دارند. آن ها قادر هستند خودرو، سلاح، مواد غذایی و تجهیزات خریداری کنند. آن ها درک بهتری از تکنولوژی دارند. پاکسازی آن ها سخت تر شده است. آن ها مانند القاعده ای هستند که مواد نیروزا مصرف کرده است.

دخالت دختر صدام

همچنین این هفته تظاهرکنندگان عراقی در میدان التحریر بغداد به اظهارات اخیر دختر صدام پاسخ دادند. به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد شعارهایی را علیه رغد صدام سر داده و جنایت های پدرش را به شدت محکوم کردند. تظاهرکنندگان همچنین تصاویر صدام و دخترش را لگدمال کردند. آن ها پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن ها عبارت دختر صدام خونریز لال شو نوشته شده بود.

رغد اخیرا در جریان سخنرانی به مناسبت سیزدهمین سالروز اعدام پدرش صدام موضع خود را در مورد اعتراضات عراقی ها که همچنان ادامه دارند، اعلام کرد و مدعی شد: ما تقلایی نمی کنیم و بر موجی سوار نمی شویم، ما بخش مهمی از تاریخ عراق هستیم و اطمینان داریم که عراقی بهتر و پاک تر خواهیم ساخت و به زودی به اذن خدا به دشواری های این کشور پایان خواهیم داد و باید مرحله دیگری گه شایسته عراق بزرگ است، آغاز شود.

این در حالیست که از ابتدای دی ماه اعتراضات در چند شهر عراق از جمله بغداد، بصره، نجف و کربلا افزایش یافت به طوریکه معترضان روز یکشنبه یکی از جاده های اصلی بصره را بستند. یک مقام امنیتی عراق در این مورد گفت که این جاده در مرکز استان از سوی معترضان با آتش زدن لاستیک و ایجاد مانع بسته شد.به گفته وی، شماری از تظاهرکنندگان این راستا تجاری بزرگ را در مرکز بصره قطع کردند.

در همین حال، گزارش شده ناآرامی ها از عصر یکشنبه در میدان الوثبه بغداد گسترش یافته است.السومریة نیوز به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد که ناآرامی های جدید در نزدیکی میدان الوثبه در مرکز بغداد رخ داده است.

همچنین روز سه شنبه مدیر اطلاعات نظامی عراق از بازداشت یک گروهک تروریستی در مرکز و جنوب عراق خبر داد که با گروه های خارجی در ارتباط بود. گروه اطلاع رسانی امنیتی در عراق اعلام کرد، هشت تن از نیروهای ارتش و پلیس در دو حادثه جداگانه کشته و زخمی شده اند.

شرایط فراکسیون اکثریت چه شد؟

روز سوم دی ماه رئیس مجلس عراق در نامه رسمی به رئیس جمهور این کشور فراکسیون البناء را به عنوان فراکسیون اکثریت تأیید کرد. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق در نامه رسمی به برهم صالح، رئیس جمهور این کشور فراکسیون ائتلاف البناء را به عنوان فراکسیون اکثریت تأیید کرد. اخیرا اختلافات عمیقی بین فراکسیون های سیاسی عراق درباره فراکسیون اکثریت مجلسی به وجود آمده بود. برهم صالح چند بار از مجلس خواسته بود فراکسیون اکثریت را تعیین کند تا این فراکسیون هرچه سریع تر نامزد پست نخست وزیری را معرفی کند. پیش از در شرایطی که معرفی نامزدی برای پست نخست وزیری عراق محور اعتراضات مردمی در این کشور بو هیئت رهبری ائتلاف القوی العراقیه (گروه های عراقی) در بغداد تشکیل جلسه داده و به اجماع آرا مصوب کرد که ائتلاف اللبناء نامزدی جدید برای نخست وزیری معرفی کند.

تصویب قانون انتخابات

با فشار معترضان و درخواست های برخی چهره های سیاسی و مذهبی در عراق مجلس کنندگان عراق سه شنبه قانون جدید انتخابات این کشور مشتمل بر 50 ماده قانونی را تصویب کرد. قانون انتخابات شامل 50 ماده است که به صورت انفرادی با رعایت تسلسل به آن رای داده شد. وی اعلام کرد برخی بندها در جریان رای گیری لغو شدند.

این قانون مشتمل بر 9 فصل است که در فصل اول به تعاریف و اهداف، فصل دوم به حق انتخاب، فصل سوم حق کاندید شدن، فصل چهارم حوزه های انتخابیه، فصل پنجم نظام انتخاباتی، فصل ششم ثبت نام رای دهندگان، فصل هفتم تبلیغات انتخاباتی، فصل هشتم احکام قضایی و فصل نهم به احکام عمومی و پایانی پرداخته شده است.

با وجود همه اقداماتی که سیاستمداران عراقی برای آرام کردن معترضان در پیش می گیرند، شرایط کماکان در عراق بحرانی است. به اعتقاد کارشناسان مهلت قانونی انتخاب نخست وزیر عراق عملا به پایان رسید اما جریان های سیاسی و نیز رئیس جمهوری عراق نتوانستند به یک جمع بندی مشترکی برای انتخاب یک نخست وزیر توافقی برسند. در طول دو ماه گذشته بر اثر تظاهرات خشونت امیز در عراق بیش از 18 میلیارد دلار خسارت به زیر ساختار های صنعتی واقتصادی عراق وارد شده است. عراق شرایط بحرانی سختی را پشت سر می گذارد واگر مجلس،رئیس جمهوری و فراکسیونهای مجلس نتوانند به یک جمع بندی قابل قبولی برای تعیین نخست وزیر توافقی برسند سر نوشت سوریه در انتظار این کشور خواهد بود.

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 189

به "عراق در خلاء قدرت، آیا سرنوشت سوریه در انتظار عراق است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق در خلاء قدرت، آیا سرنوشت سوریه در انتظار عراق است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید